fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Banki

Stabilna strata nierentownych banków

AdobeStock
Na koniec października 20 banków, w tym 9 komercyjnych i 11 spółdzielczych, miało 1,1 mld zł łącznej straty netto, podobnie jak miesiąc wcześniej. Rentowność dochodowych banków nadal się obniża.

Na koniec października 20 banków wykazało łączną stratę w wysokości 1,1 mld zł. Banki te miały ok. 9,9 proc. udział w aktywach sektora – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego. Taka wartość strat nierentownych banków utrzymuje się od połowy roku. Udział banków ze stratą wynosi 13,9 proc. i 10,7 proc. odpowiednio należności i depozytów sektora niefinansowego w bankach komercyjnych i spółdzielczych.

Pozostałe banki w sektorze, na koniec października wykazały łącznie zysk w wysokości 7,6 mld zł. Po dziesięciu miesiącach branża ma 6,7 mld zł zysku netto, o 49 proc. mniej niż rok temu (za spadek odpowiada głównie zmniejszenie o 3 proc. wyniku z odsetek wskutek cięcia stóp procentowych oraz wzrost odpisów kredytowych o 31 proc. z powodu pandemii i franków).

Październik przyniósł kolejny spadek głównych wskaźników efektywności sektora. ROE, czyli zwrot z kapitałów własnych, obniżył się na koniec października do 3,34 proc., czyli o 0,38 pkt wobec września i 3,28 pkt proc. rok do roku. Wskaźnik ROA, czyli zwrot z aktywów, zmalał do 0,34 proc., o 0,04 pkt proc. względem września i 0,36 pkt proc. rok do roku. NIM, czyli marża odsetkowa netto, z powodu niższych stóp procentowych skurczyła się przez rok o 0,30 pkt proc., do 2,32 proc., wobec poprzedniego miesiąca skurczyła się już nieznacznie, bo o 0,06 pkt proc. Relacja odpisów i rezerw do przychodów, pokazująca stopień obciążenia przychodów kosztami ryzyka, urosła do 19,1 proc., czyli o 5 pkt proc. przez rok i 0,84 pkt proc. miesięcznie (z powodu spadku przychodów i wzrostu odpisów). Wskaźnik kosztów do przychodów wyniósł 58,6 proc., czyli tyle samo co rok temu.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA