Szczenię sprzed 18 tys. lat. Pies czy wilk? Nie wiadomo

Liczące 18 tysięcy lat, świetnie zachowane w wiecznej zmarzlinie szczątki szczenięcia zostały znalezione przez rosyjskich uczonych w pobliżu Jakucka, we wschodniej części Syberii. Dzięki metodzie datowania węglem udało się ustalić czas, w którym żyło zwierzę, ale badania DNA nie są w stanie rozstrzygnąć, czy jest to szczenię psa, czy wilka.

Aktualizacja: 28.11.2019 12:42 Publikacja: 28.11.2019 12:29

Szczenię sprzed 18 tys. lat. Pies czy wilk? Nie wiadomo

Foto: @love_dalen, Twitter

Okres, w którym żyło zwierzę, udało się ustalić ekspertom ze Szwedzkiego Centrum Paleogenetyki za pomocą datowania węglem. Szczenię zamarzło ok. 18 tys. lat temu.

Jednocześnie, mimo szczegółowych badań DNA zwierzęcia, nie udało się rozstrzygnąć czy był to mały pies, czy też może wilk.

- Zazwyczaj jest względnie prosto ustalić różnice między tymi dwoma gatunkami - powiedział David Stanton z Centrum Paleogenetyki w rozmowie z CNN.

- Już zebraliśmy wiele informacji o znalezisku i te informacje powinny nam pomóc rozstrzygnąć do jakiego gatunku należało zwierzę. Z faktu, że nie możemy tego zrobić wynika, że szczenię pochodzi z populacji zwierząt, które były przodkami zarówno psów, jak i wilków - wyjaśnił.

Stanton powiedział CNN, że okres, z którego szczenię pochodzi jest "bardzo interesujący jeśli chodzi o ewolucję wilków i psów".

- Nie wiemy dokładnie, kiedy psy zostały udomowione, ale w tamtym okresie mogło już do tego dojść. Chcemy wiedzieć czy znaleźliśmy psa, czy wilka, albo może to zwierzę znajdujące się w połowie drogi między tymi dwoma gatunkami - dodał.

Dalsze badania znaleziska mogą dostarczyć dodatkowych informacji na temat tego, kiedy dokładnie psy zostały udomowione - ocenił Stanton.

W 2017 roku w "Nature Communications" ukazała się praca, która sugeruje, że przodkowie współczesnych psów pochodzili z pojedynczej populacji wilków udomowionych 20-40 tys. lat temu.

Z kolei w 2016 roku Uniwersytet Oksfordzki opublikował pracę w magazynie "Science", z której wynikało, że psy zostały - niezależnie od siebie - udomowione dwukrotnie w paleolicie: raz w Azji i raz w Europie.

Naukowcy z Centrum Paleogenetyki napisali na Twitterze, że analiza genomu zwierzęcia wykazała, że był to samiec. W porozumieniu z rosyjskimi uczonymi badacze z Centrum Paleogenetyki nazwali szczeniaka Dogor ("przyjaciel" po jakucku).