Dużo mówi się o cyfrowej rewolucji. Jak w praktyce wyglądają te zmiany i kogo przede wszystkim dotyczą?
Magdalena Taczanowska: Cyfrowa transformacja dotyka obecnie każdej firmy i instytucji, niezależnie od wielkości i branży.
Polska odbiega od innych rynków pod względem cyfryzacji czy też wpisujemy się w scenariusz obserwowany w innych krajach?
Ponad 90 proc. polskich menedżerów biorących udział w badaniu firmy Microsoft i IDC zgodziło się ze stwierdzeniem, że cyfryzacja ma znaczenie dla ich organizacji. Jednocześnie tylko 11 proc. przyznało, że ma gotową strategię cyfrowej transformacji i może pochwalić się zaawansowanym poziomem jej realizacji. Rodzime firmy są generalnie świadome potrzeby transformacji, jednak niewiele z nich osiągnęło zaawansowane stadium cyfrowych zmian. Właśnie dlatego potrzebują zarówno liderów transformacji, jak i osób, które będą w stanie ją zrealizować. Już dzisiaj możemy wskazać firmy, które znajdują się na czele cyfryzacji i wyznaczają nowe granice konkurencji. Żabka, Amrest, Polpharma, Jastrzębska Spółka Węglowa czy Echo Investment to firmy, dla których sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy zaawansowana analityka danych stanowią element budowania wartości biznesowej. To właśnie one pokazują, że cyfrowa transformacja odblokowuje nowy potencjał. Jej powodzenie nie zależy jednak tylko od technologii – kluczowe znaczenie mają ludzie.
W kontekście cyfryzacji często mówi się o chmurze. Jakie szanse dla firm generują usługi chmurowe i jakie wyzwania się z nimi wiążą?