Ugoda w sektorze publicznym będzie łatwiejsza

1 czerwca wchodzą w życie przepisy dotyczące spornych należności cywilnoprawnych. Dopuszczają one zawarcie ugody, jeśli jej skutki - według oceny – będą korzystniejsze niż prawdopodobny wynik postępowania sądowego albo arbitrażowego.

Publikacja: 30.05.2017 07:00

Ugoda w sektorze publicznym będzie łatwiejsza

Foto: 123RF

Wprowadzone zmiany wynikają z ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (dalej u.z.). Zmodyfikowano nią m.in. ustawy: o finansach publicznych (art. 9 u.z.) oraz o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 8 u.z.). Zmiany w tych ustawach wejdą w życie 1 czerwca 2017 r.

Nowe rozwiązania ułatwiają wykorzystywanie przez jednostki z sektora publicznego możliwości polubownego zakończenia sporów, dotyczących należności cywilnoprawnych. Jak zwrócono uwagę w uzasadnieniu u.z., warunkiem zawarcia ugody są wzajemne ustępstwa obu stron, a ten właśnie wymóg wzajemnych ustępstw – w powiązaniu z przepisami o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów – był dotąd jedną z barier w korzystaniu z mediacji i innych polubownych metod rozwiązywania sporów z udziałem podmiotów publicznych. W nowych przepisach ustawodawca połączył kwestię uprawnienia do zawarcia ugody z zasadami gospodarowania środkami publicznymi. Celem zmian była racjonalizacja działań podmiotów publicznych na wzór podmiotów prywatnych – tak, aby mogły one wybrać sposób zakończenia sporu, z uwzględnieniem także skutków ekonomicznych.

Dopuszczalność zawarcia ugody

W ustawie o finansach publicznych (dalej u.f.p.) – w dziale I (zasady finansów publicznych), rozdziale 5 (zasady gospodarowania środkami publicznymi) dodano art. 54a przewidujący, że jednostka sektora finansów publicznych może zawrzeć ugodę w sprawie spornej należności cywilnoprawnej w razie dokonania oceny, że skutki takiej ugody są dla tej jednostki lub odpowiednio Skarbu Państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzystniejsze niż prawdopodobny wynik postępowania sądowego bądź arbitrażowego. Ocena skutków ugody powinna nastąpić, w formie pisemnej, z uwzględnieniem okoliczności sprawy, a w szczególności:

- zasadności spornych żądań,

- możliwości ich zaspokojenia i przewidywanego czasu trwania oraz

- kosztów postępowania sądowego albo arbitrażowego.

Regulacja ta stanowi niezależną od art. 55-59a u.f.p. podstawę do zakończenia sporu dotyczącego należności cywilnoprawnych. Będzie można skorzystać z niej przed wszczęciem postępowania sądowego bądź arbitrażowego albo w ich toku.

Bez naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Taka modyfikacja spowodowała konieczność wprowadzenia zmian także w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej u.d.f.p.). W zmienionych art. 5, art. 11 i art. 15 tej ustawy zaznaczono odpowiednio, że:

- wykonanie ugody,

- dokonywanie wydatku ze środków publicznych oraz

- zaciągnięcie lub zmiana zobowiązania

– nie stanowią naruszenia dyscypliny finansów publicznych, jeśli są wynikiem ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej, zawartej zgodnie z przepisami prawa (w szczególności z art. 54a u.f.p.).

Inne zmiany

Przepisami u.z. wprowadzono także zmiany w innych aktach prawnych, a mianowicie:

- w kodeksie cywilnym (art. 1 u.z.) oraz w ustawie - Prawo zamówień publicznych (art. 7 u.z.), w związku z modyfikacją reguł odpowiedzialności solidarnej inwestora w procesie budowlanym (wejdą w życie 1 czerwca 2017 r.),

- w kodeksie postępowania cywilnego (art. 2 u.z.), poprzez podwyższenie progu wartości przedmiotu sporu dla spraw rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym z 10 000 zł do 20.000 zł oraz modyfikacje dotyczące postępowania zabezpieczającego i egzekucyjnego (wejdą w życie 1 czerwca 2017 r.),

- w ustawie o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym (art. 10 u.z.), dotyczące tego postępowania (wejdą w życie 1 czerwca 2017 r.),

- w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (art. 4 u.z.) oraz w ustawie o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (art. 11 u.z.), dotyczące działalności biur informacji gospodarczych (wejdą w życie 13 listopada 2017 r.), a także

- w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 3 u.z.), w ustawie o dostępie do informacji publicznej (art. 5 u.z.) oraz w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (art. 6 u.z.), związane z utworzeniem Rejestru Należności Publicznoprawnych (wejdą w życie 1 stycznia 2018 r.).

W art. 12-21 u.z. zawarto przepisy przejściowe. Rejestr Należności Publicznoprawnych, którego celem będzie ułatwienie uzyskiwania informacji o takich zaległościach, będzie prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej (albo inny organ KAS wyznaczony przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych). Jednostka samorządu terytorialnego (dalej j.s.t.), reprezentowana przez organ wykonawczy, będzie wprowadzać do tego rejestru dane, pod warunkiem posiadania na to zgody wyrażonej w uchwale, odpowiednio rady gminy, rady powiatu albo sejmiku województwa. Taka uchwała określi rodzaj należności pieniężnej j.s.t., o której dane będą przekazywane do rejestru. Zgodnie z art. 21 ust. 3 u.z. przepisy dotyczące rejestru, w zakresie odnoszącym się do wierzyciela będącego j.s.t., będzie stosować się od 1 czerwca 2018 r.

podstawa prawna: art. 8-9 ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (DzU z 2017 r. poz. 933)

Wprowadzone zmiany wynikają z ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (dalej u.z.). Zmodyfikowano nią m.in. ustawy: o finansach publicznych (art. 9 u.z.) oraz o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 8 u.z.). Zmiany w tych ustawach wejdą w życie 1 czerwca 2017 r.

Nowe rozwiązania ułatwiają wykorzystywanie przez jednostki z sektora publicznego możliwości polubownego zakończenia sporów, dotyczących należności cywilnoprawnych. Jak zwrócono uwagę w uzasadnieniu u.z., warunkiem zawarcia ugody są wzajemne ustępstwa obu stron, a ten właśnie wymóg wzajemnych ustępstw – w powiązaniu z przepisami o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów – był dotąd jedną z barier w korzystaniu z mediacji i innych polubownych metod rozwiązywania sporów z udziałem podmiotów publicznych. W nowych przepisach ustawodawca połączył kwestię uprawnienia do zawarcia ugody z zasadami gospodarowania środkami publicznymi. Celem zmian była racjonalizacja działań podmiotów publicznych na wzór podmiotów prywatnych – tak, aby mogły one wybrać sposób zakończenia sporu, z uwzględnieniem także skutków ekonomicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona