Rz: Czy po przekazaniu informacji rocznych w ubiegłym roku ZUS miał dużo reklamacji związanych z niezgodnością tych danych z danymi na koncie ubezpieczonego?
Radosław Milczarski: Terenowe jednostki organizacyjne ZUS prowadzą postępowania wyjaśniające dotyczące wszystkich błędów w przekazanych dokumentach ubezpieczeniowych (w tym rozliczeniowych). Postępowania te są prowadzone z urzędu, jak również na wniosek płatnika składek lub ubezpieczonego. Zakład nie prowadzi jednak odrębnej ewidencji co do każdego rodzaju błędu czy też przyczyny wystąpienia nieprawidłowości w dokumentach. Nie są też odrębnie ewidencjonowane przyczyny składania reklamacji przez ubezpieczonych.
Od czego powinien zacząć płatnik, żeby wyjaśnić, skąd się wzięły te niezgodności?
To na ubezpieczonym spoczywa obowiązek zweryfikowania otrzymanej informacji rocznej, a w razie stwierdzenia, że dane w niej zawarte nie są zgodne ze stanem faktycznym, zgłoszenia do płatnika składek wniosku o sprostowanie informacji. Ubezpieczony ma na to trzy miesiące od otrzymania informacji. Jeśli nie zakwestionuje danych wykazanych w informacji w tym terminie, to uznaje się, że są one zgodne ze stanem faktycznym. Tak więc inicjacja wyjaśnienia niezgodności należy do ubezpieczonego.
Płatnik po otrzymaniu wniosku ubezpieczonego powinien zweryfikować dane wykazane w informacji z danymi zaewidencjonowanymi w dokumentacji kadrowo-płacowej. W razie nieuwzględnienia przez płatnika reklamacji w terminie jednego miesiąca od daty jej wpływu, na wniosek ubezpieczonego ZUS, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, wydaje decyzję.