Adwokaci próbują szukać klientów przez Google

Młodzi członkowie palestry usiłujący ulokować się na rynku usług prawniczych sięgają coraz częściej po internetowe ogłoszenia

Publikacja: 12.05.2011 04:50

Jednym z atrakcyjnych narzędzi oferowanych przez firmę Google jest program AdWords.

Pod nagłówkiem „reklama" na pierwszych miejscach w wyszukiwarce – na żółtym polu lub na prawym marginesie – ukazują się krótkie anonse z linkami do stron, których autorzy czy właściciele chcą być jak najbardziej widoczni, niezależnie od liczby kliknięć. W tym celu muszą się przyłączyć do programu Google AdWords, który umieszcza owe anonse w różnych witrynach internetowych, tematycznie związanych z konkretnym hasłem (np. adwokat, kancelaria). Użytkownicy klikają w te reklamy i zostają przekierowani na stronę internetową np. kancelarii .

Część najbardziej zbulwersowanych adwokatów uważa, że ogłoszenia/reklamy w rodzaju: „rozwody, alimenty, podział majątku", są sprzeczne z zasadami etyki zawodowej, które zabraniają zarówno reklamowania swojej praktyki, jak i zdobywania klientów metodami niegodnymi członka palestry.

Tylko proste dane

Zdaniem adwokata Grzegorza Chyla, którego kancelaria korzysta z usługi Google'a, pozycjonowanie strony internetowej za jej pośrednictwem nie może być traktowane jako reklama.

– Chodzi tu tylko o miejsce informacji o kancelarii w wyszukiwarce, o sposób jej uwidocznienia – wyjaśnia.

Liberalne stanowisko w tej kwestii zajmuje również Jakub Jacyna, działacz samorządu adwokackiego, który nacisk kładzie na odpowiedzialność za informacje, jakie adwokat zamawiający tzw. link sponsorowany umieszcza na swojej stronie, do której kieruje odbiorcę. Podkreśla, że te krótkie ogłoszenia nie mogą zawierać takich ocennych sformułowań, jak „najskuteczniej, ekspresowo, pierwsza porada gratis" itp. Do tego dodaje argument praktyczny.

– Nie mamy środków na stałe monitorowanie tysięcy witryn – przyznaje.

Czy prawnicza reklama w Google'u jest skuteczna? Andrzej Michałowski, warszawski adwokat, jest sceptyczny.

Dodatkowa promocja

– To na razie chęć poszukiwania niż uzyskiwanie efektów – ocenia, choć opowiada się za dopasowaniem wewnętrznych regulacji palestry do rzeczywistości, w której coraz szerzej korzysta się z Internetu.

Podobnie mówi Tomasz Grzybkowski, poznański adwokat, choć jego kancelaria posługuje się reklamą Google'a (Grzybkowski-Guzek: „Partnerzy w trudnych sprawach. Prawo dla firm i osób fizycznych"):

Klienci nie trafiają do nas z ulicy ani z ogłoszeń w Internecie, lecz z polecenia.

Czy jednak pozycjonowanie by się rozwijało, gdyby nie przynosiło efektów? Inny adwokat, który korzysta z reklamy Google'a, woli wypowiadać się anonimowo, nie chcąc zwracać na siebie uwagi samorządu.

– Starzy adwokaci mają znajomości, dojścia do firm. Gdybym nie umieścił szyldu na ulicy, ogłoszeń w książkach telefonicznych ani informacji w Google'u, to bym umarł z głodu – mówi.

Rafał Chmielewski, ekspert w dziedzinie e-marketingu prawniczego, uważa, że korzyści z reklam Google'a w branży usług adwokackich są ograniczone. Google AdWords jest  najskuteczniejszy, jeżeli kieruje do wyspecjalizowanej strony WWW. Tymczasem adwokaci nie mogą się promować jako specjaliści w danej dziedzinie.

Czytaj też artykuł:

Google nie dla adwokatów?

Zobacz więcej w serwisie:

Jednym z atrakcyjnych narzędzi oferowanych przez firmę Google jest program AdWords.

Pod nagłówkiem „reklama" na pierwszych miejscach w wyszukiwarce – na żółtym polu lub na prawym marginesie – ukazują się krótkie anonse z linkami do stron, których autorzy czy właściciele chcą być jak najbardziej widoczni, niezależnie od liczby kliknięć. W tym celu muszą się przyłączyć do programu Google AdWords, który umieszcza owe anonse w różnych witrynach internetowych, tematycznie związanych z konkretnym hasłem (np. adwokat, kancelaria). Użytkownicy klikają w te reklamy i zostają przekierowani na stronę internetową np. kancelarii .

Pozostało 80% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"