Na wielu uczelniach nowy rok akademicki przywita studentów podwyżkami opłat za studia. Najczęściej dowiadują się o nich z korytarzowej gabloty, zarządzenia kanclerza czy informacji dziekanatu. Oczywiście na uiszczenie wyższych stawek wyznacza się krótki czas, nawet do 1 października, pod groźbą skreślenia z listy studentów. Parlament Studentów RP zalewa więc fala skarg i pytań o prawną dopuszczalność takiego postępowania. Co na ten temat mówią przepisy?
Art. 190 ustawy z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (dalej: ustawa) stanowi, że kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej może skreślić studenta z listy studentów w razie (...) niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów. Z punktu widzenia rozważanego problemu istota sprawy sprowadza się więc do określenia, czy opłata w podwyższonej bez zgody studenta wysokości, jedynie żądana przez uczelnię, jest już „związana z odbywaniem studiów”?
Grożenie studentowi bezpodstawnym skreśleniem może zostać uznane za wypełniające znamiona art. 286 § 1 kodeksu karnego
Zgodnie z art. 99 ustawy „Wysokość opłaty za usługi edukacyjne związane ze studiami na uczelni publicznej ustala rektor, a zasady pobierania i wysokość opłat na uczelni niepublicznej określa organ wskazany w jej statucie”. Jednak z samego faktu ustalenia wysokości nie wynika jeszcze związanie studenta daną opłatą. Do tego wymagane jest akceptujące oświadczenie woli obu stron. Dopiero bowiem zgoda studenta na uiszczanie opłaty w danej wysokości sprawia, że staje się on nią związany. Wtedy taka opłata spełnia warunek „związanej z odbywaniem studiów”, a jej nieuiszczenie upoważnia do skreślenia z listy studentów. Przecież samo wystawienie ceny na towarze w sklepie jeszcze nie wiąże klienta, który może po prostu z danej oferty nie skorzystać, może negocjować cenę, a zapłacić musi, dopiero gdy oświadczy wolę nabycia towaru. Podobnie korzystający z miejskiej komunikacji, choć nie ma możliwości negocjować ceny biletu, to jednak karę za „jazdę na gapę” zapłaci dopiero, gdy bez biletu wybierze się w podróż, a nie gdy odmówi podróżowania po wyższej cenie. Przede wszystkim student może powołać się na wcześniej ustaloną wysokość opłaty, np. zagwarantowaną w umowie na więcej niż rok, ważne jednak, aby miał na to silne dowody, najlepiej w pisemnej umowie.
Niestety, nieuczciwe uczelnie próbują zmusić studentów do wniesienia podwyższonych opłat, mimo braku ich zgody, aby następnie przedstawić fakt ich uiszczenia właśnie jako dowód akceptacji ich nowej wysokości. Często nawet grożą skreśleniem z listy studentów. Co zrobić w takiej sytuacji? Po pierwsze pamiętać, że od decyzji o skreśleniu można się odwołać i jeśli nie nadano jej rygoru natychmiastowej wykonalności, to samo wniesienie odwołania zawiesza wykonalność decyzji. Przedłuża także posiadanie statusu studenta (wynikających z tego wszelkich praw) aż do czasu ewentualnego podtrzymania skreślenia przez organ odwoławczy.Po drugie w odwołaniu od takiego skreślenia (dokonanego na podstawie niewniesienia opłat, na jakie student nie wyraził zgody) należy podnieść przede wszystkim ów brak zgody, który sprawia, że takiej opłaty nie uznamy za „związaną ze studiami”.