Poselski projekt nowelizacji [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=255114]ustawy o prokuraturze[/link] przewiduje utworzenie Prokuratury Generalnej, zlikwidowanie Prokuratury Krajowej i prokuratur apelacyjnych, pozostawienie prokuratur okręgowych i rejonowych.
Prokuratorzy likwidowanych jednostek pozostaną z mocy ustawy w dyspozycji prokuratora generalnego. I właśnie spośród nich oraz prokuratorów okręgowych zostaną powołani prokuratorzy Prokuratury Generalnej – przewiduje się 100 stanowisk. Pozostali, niepowołani do nowej placówki (zatem dotychczasowi prokuratorzy krajowi i apelacyjni) mogą się ubiegać o powołanie na stanowisko prokuratora prokuratury okręgowej. Prokuratorzy w dyspozycji prokuratora generalnego, którzy w terminie trzech miesięcy od dnia zorganizowania Prokuratury Generalnej nie zostaną powołani na wskazane stanowiska, będą zwolnieni ze służby. Ci, którzy w dniu zwolnienia spełniają przesłanki przeniesienia w stan spoczynku, będą mogli z tego uprawnienia skorzystać.
[srodtytul]Dostęp do służby publicznej[/srodtytul]
Zgodnie z art. 60 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=77990]konstytucji[/link]: „Obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach”. W konsekwencji wskazany przepis wymaga, aby zasady dostępu do służby publicznej były takie same dla wszystkich obywateli posiadających pełnię praw publicznych. Ustawa musi zatem ustanowić obiektywne kryteria doboru kandydatów do tej służby oraz uregulować zasady i procedurę rekrutacji, a także zwolnień, w taki sposób, aby zapewnić przestrzeganie zasady równości szans wszystkich kandydatów bez jakiejkolwiek dyskryminacji i nieuzasadnionych ograniczeń.
Oczywiście nie odbiera to władzy publicznej możliwości ustalenia szczegółowych warunków dostępu do konkretnej służby ze względu na jej rodzaj i istotę, niemniej musi zostać zapewniona osobom możliwość uzyskania uzasadnienia, a także weryfikacji podejmowanych decyzji. W konsekwencji ustawa powinna określić kryteria zwalniania ze służby oraz procedurę podejmowania decyzji w tym zakresie, tak aby wykluczyć wszelką dowolność działania władz publicznych.