Czy i jak uczyć prawa

Minister sprawiedliwości z władzami Łodzi i korporacją radcowską chcą wprowadzić do szkół średnich i wyższych lekcje (przedmiot) o funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości i prawa. Na początek testowo dwie nieobowiązkowe lekcje w semestrze, z udziałem prawników. Jeśli test wypadnie dobrze, zaproponują ministrowi edukacji wprowadzenie przedmiotu we wszystkich szkołach. „Rz” pyta ekspertów, jak powinna wyglądać taka powszechna edukacja prawnicza.

Publikacja: 02.09.2010 04:50

Czy i jak uczyć prawa

Foto: www.sxc.hu

[srodtytul]Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych[/srodtytul]

Uczyć trzeba praktycznych, przydatnych w życiu codziennym sposobów korzystania z prawa. Załatwiania spraw w urzędach, tego, na co zwrócić uwagę, podpisując umowę np. z bankiem. A także jak składać reklamacje, jakie prawa przysługują konsumentowi. Chcemy powiedzieć uczniom, jak się zachować, gdy jesteśmy uczestnikiem lub świadkiem wypadku. W jaki sposób uniknąć kolizji z prawem, korzystając z Internetu. Ważna jest świadomość prawa pracy. Chcemy też przekazać wiedzę na temat tego, jakie mamy prawa i obowiązki w kontaktach z wymiarem sprawiedliwości.

[srodtytul]MarcinŁochowski, sędzia Sądu Okręgowego Warszawa-Praga[/srodtytul]

Znajomość podstaw prawa jest niezbędna dla każdego obywatela. Po pierwsze powinna być przekazana choćby minimalna wiedza o wymiarze sprawiedliwości: czym zajmują się sądy, notariusze, komornicy. Po drugie w tych dziedzinach prawa, z którymi w życiu codziennym się stykamy: prawo umów, spadkowe, podatkowe, wreszcie karne, każdy może paść ofiarą przestępstwa. Po trzecie konieczne jest wskazanie, gdzie i w jaki sposób można uzyskać pomoc prawną, gdy problem jest bardziej skomplikowany i wymaga pomocy profesjonalisty.

[srodtytul]Andrzej Michałowski, p.o. prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej[/srodtytul]

To bardzo ciekawy pomysł, ale powinien być skierowany do szerszego kręgu, chyba lepsza byłaby jakaś ogólniejsza kampania edukacyjna. Jeśli już mówimy o kilku lekcjach, to za najważniejsze uważam przekonanie słuchaczy do zwracania się o pomoc do prawnika, do tego, że to jest korzystne, jak chodzenie do dentysty. Ponad 90 proc. Polaków uważa, że prawnik nie jest im potrzebny, a 80 proc. w ostatnich pięciu latach nie korzystało z pomocy prawnika. Czego uczyć w pierwszej kolejności: podstaw prawa cywilnego (codziennie zawieramy umowy) i administracyjnego – załatwiania spraw w urzędzie. Podstawy prawa karnego każdy dobrze wychowany ma we krwi.

[srodtytul]Piotr Zimmerman, radca prawny, kancelaria Wardyński i Wspólnicy[/srodtytul]

Gorąco popieram pomysł. Podstawowa wiedza prawna powinna stanowić wyprawkę człowieka wchodzącego w dorosłe życie. Dwie godziny to stanowczo za mało, uważam, że trzeba minimum 16 godzin, czyli przedmiotu przez jeden semestr. Zajęcia powinny objąć: widzę o prawach i obowiązkach wynikających z podpisania dokumentu, umowy; znaczenie terminów w relacjach prawnych (odsetki, terminy sądowe); znaczenie korespondencji urzędowej i skutki nieodebrania przesyłki; wpływ konfliktu z prawem na przyszłość młodego człowieka (kuratela, rejestr skazanych); podstawy prawa pracy (rodzaje umów o zatrudnienie) i prawa rodzinnego. Wreszcie jak uzyskać pomoc prawną.

[srodtytul]Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych[/srodtytul]

Uczyć trzeba praktycznych, przydatnych w życiu codziennym sposobów korzystania z prawa. Załatwiania spraw w urzędach, tego, na co zwrócić uwagę, podpisując umowę np. z bankiem. A także jak składać reklamacje, jakie prawa przysługują konsumentowi. Chcemy powiedzieć uczniom, jak się zachować, gdy jesteśmy uczestnikiem lub świadkiem wypadku. W jaki sposób uniknąć kolizji z prawem, korzystając z Internetu. Ważna jest świadomość prawa pracy. Chcemy też przekazać wiedzę na temat tego, jakie mamy prawa i obowiązki w kontaktach z wymiarem sprawiedliwości.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne