Radcowie prawni mogą pozyskiwać klientów w sieci

Radca prawny, pozyskujący klientów za pośrednictwem serwisu internetowego nie narusza zasad etyki zawodowej.

Publikacja: 11.04.2013 18:53

Tak wynika z odpowiedzi Zenona Klatki, przewodniczącego Komisji ds. Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych opublikowanej na łamach oficjalnego serwisu samorządu radcowskiego (www.e-kirp.pl).

Prawnicy, którzy decydują się na korzystanie z pozyskiwania klientów za pośrednictwem Internetu muszą pamiętać, jednak o zachowaniu kilku zasad. Po pierwsze radca prawny nie może inicjować kontaktu z potencjalnym klientem, ale jedynie odpowiedzieć na jego zapytania. Po drugie, serwis internetowy powinien udostępniać stronom możliwość wzajemnego kontaktu jeszcze przed wyborem oferty przez potencjalnego klienta, przy czym proponowana przez radcę wysokość wynagrodzenia za usługę nie jest dostępna dla innych użytkowników serwisu. Jeśli klient skorzysta w tym trybie z usług może na łamach serwisu wyrazić swoją opinię o usłudze i jej ocenę, a te dane są dostępne dla innych użytkowników.

Zenon Klatka wskazał, iż pozyskiwanie klienta zostało w art. 26 ust. 1 Kodeksu Etyki określone jako wystąpienie przez radcę prawnego z bezpośrednią propozycją zawarcia umowy z konkretnym klientem. Przepis ten zabrania też pozyskiwania klienta w sposób sprzeczny z prawem, dobrymi obyczajami i godnością zawodu – w tym również w sposób naruszający konkretne zakazy wskazane w art. 25 Kodeksu.

W opinii szefa Komisji ds. Etyki sposób kontaktowania się radcy prawnego z potencjalnymi klientami przy zachowaniu wskazanych wcześniej zasad nie narusza zasad wskazanych w art. 26 ust. 1 i art. 25 Kodeksu Etyki.

„Radca prawny przedstawia bowiem swoją propozycję zawarcia umowy (a nawet ofertę) potencjalnemu klientowi który takich propozycji oczekuje przedstawiając swoje zapotrzebowanie w ww. serwisie. Nie zmienia tej oceny okoliczność, iż klientowi może zostać przekazana większa liczba propozycji o różnych radców prawnych (jest to sytuacja podobna do konkurowania o klienta w trybie zamówień publicznych)" – wyjaśnia Zenon Klatka.

Jak dodaje, nie można też uznać za naruszenie zasad etyki zawodowej zgody radcy prawnego, zawierającego w takim trybie umowę z klientem, na ewentualne umieszczenie w serwisie opinii i oceny o jakości świadczonej pomocy prawnej.

„Każda profesjonalna usługa radcy prawnego podlega ocenie klienta, również wyrażanej publicznie. Radca prawny nie może jej zapobiec, a jego wpływ na treść takiej oceny jest wyłącznie pośredni i wynika z profesjonalizmu udzielonej pomocy prawnej" – zauważa autor opinii.

Tak wynika z odpowiedzi Zenona Klatki, przewodniczącego Komisji ds. Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych opublikowanej na łamach oficjalnego serwisu samorządu radcowskiego (www.e-kirp.pl).

Prawnicy, którzy decydują się na korzystanie z pozyskiwania klientów za pośrednictwem Internetu muszą pamiętać, jednak o zachowaniu kilku zasad. Po pierwsze radca prawny nie może inicjować kontaktu z potencjalnym klientem, ale jedynie odpowiedzieć na jego zapytania. Po drugie, serwis internetowy powinien udostępniać stronom możliwość wzajemnego kontaktu jeszcze przed wyborem oferty przez potencjalnego klienta, przy czym proponowana przez radcę wysokość wynagrodzenia za usługę nie jest dostępna dla innych użytkowników serwisu. Jeśli klient skorzysta w tym trybie z usług może na łamach serwisu wyrazić swoją opinię o usłudze i jej ocenę, a te dane są dostępne dla innych użytkowników.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo