Reklama

Radcowie prawni mogą pozyskiwać klientów w sieci

Radca prawny, pozyskujący klientów za pośrednictwem serwisu internetowego nie narusza zasad etyki zawodowej.

Publikacja: 11.04.2013 18:53

Tak wynika z odpowiedzi Zenona Klatki, przewodniczącego Komisji ds. Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych opublikowanej na łamach oficjalnego serwisu samorządu radcowskiego (www.e-kirp.pl).

Prawnicy, którzy decydują się na korzystanie z pozyskiwania klientów za pośrednictwem Internetu muszą pamiętać, jednak o zachowaniu kilku zasad. Po pierwsze radca prawny nie może inicjować kontaktu z potencjalnym klientem, ale jedynie odpowiedzieć na jego zapytania. Po drugie, serwis internetowy powinien udostępniać stronom możliwość wzajemnego kontaktu jeszcze przed wyborem oferty przez potencjalnego klienta, przy czym proponowana przez radcę wysokość wynagrodzenia za usługę nie jest dostępna dla innych użytkowników serwisu. Jeśli klient skorzysta w tym trybie z usług może na łamach serwisu wyrazić swoją opinię o usłudze i jej ocenę, a te dane są dostępne dla innych użytkowników.

Zenon Klatka wskazał, iż pozyskiwanie klienta zostało w art. 26 ust. 1 Kodeksu Etyki określone jako wystąpienie przez radcę prawnego z bezpośrednią propozycją zawarcia umowy z konkretnym klientem. Przepis ten zabrania też pozyskiwania klienta w sposób sprzeczny z prawem, dobrymi obyczajami i godnością zawodu – w tym również w sposób naruszający konkretne zakazy wskazane w art. 25 Kodeksu.

W opinii szefa Komisji ds. Etyki sposób kontaktowania się radcy prawnego z potencjalnymi klientami przy zachowaniu wskazanych wcześniej zasad nie narusza zasad wskazanych w art. 26 ust. 1 i art. 25 Kodeksu Etyki.

„Radca prawny przedstawia bowiem swoją propozycję zawarcia umowy (a nawet ofertę) potencjalnemu klientowi który takich propozycji oczekuje przedstawiając swoje zapotrzebowanie w ww. serwisie. Nie zmienia tej oceny okoliczność, iż klientowi może zostać przekazana większa liczba propozycji o różnych radców prawnych (jest to sytuacja podobna do konkurowania o klienta w trybie zamówień publicznych)" – wyjaśnia Zenon Klatka.

Reklama
Reklama

Jak dodaje, nie można też uznać za naruszenie zasad etyki zawodowej zgody radcy prawnego, zawierającego w takim trybie umowę z klientem, na ewentualne umieszczenie w serwisie opinii i oceny o jakości świadczonej pomocy prawnej.

„Każda profesjonalna usługa radcy prawnego podlega ocenie klienta, również wyrażanej publicznie. Radca prawny nie może jej zapobiec, a jego wpływ na treść takiej oceny jest wyłącznie pośredni i wynika z profesjonalizmu udzielonej pomocy prawnej" – zauważa autor opinii.

Tak wynika z odpowiedzi Zenona Klatki, przewodniczącego Komisji ds. Etyki Krajowej Rady Radców Prawnych opublikowanej na łamach oficjalnego serwisu samorządu radcowskiego (www.e-kirp.pl).

Prawnicy, którzy decydują się na korzystanie z pozyskiwania klientów za pośrednictwem Internetu muszą pamiętać, jednak o zachowaniu kilku zasad. Po pierwsze radca prawny nie może inicjować kontaktu z potencjalnym klientem, ale jedynie odpowiedzieć na jego zapytania. Po drugie, serwis internetowy powinien udostępniać stronom możliwość wzajemnego kontaktu jeszcze przed wyborem oferty przez potencjalnego klienta, przy czym proponowana przez radcę wysokość wynagrodzenia za usługę nie jest dostępna dla innych użytkowników serwisu. Jeśli klient skorzysta w tym trybie z usług może na łamach serwisu wyrazić swoją opinię o usłudze i jej ocenę, a te dane są dostępne dla innych użytkowników.

Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama