Po prawie trzymiesięcznej przerwie 9 marca odbyło się kolejne posiedzenie podkomisji ds. finansów samorządu terytorialnego, która postanowiła zmierzyć się z niełatwym tematem uporządkowania zasad finansowania oświetlania dróg publicznych.
Tematem zainteresowane są głównie gminy, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami to na nich właśnie ciąży obowiązek płacenia rachunków nie tylko za prąd zasilający latarnie uliczne, ale i ten, który płynie do lamp oświetlających drogi wszystkich kategorii, z wyjątkiem dróg ekspresowych i płatnych autostrad.
– Cieszę się, że potrzebę dalszych prac nad naszym projektem widzi także Ministerstwo Energetyki – mówił Waldy Dzikowski, przewodniczący podkomisji. – Mam przed sobą pismo Andrzeja Piotrowskiego, wiceministra energii, które zawiera także wiele uwag merytorycznych zgłoszonych do naszego projektu – dodawał.
Uwagi te dotyczą m.in. zasad przekazywania mienia niezbędnego do oświetlania dróg pomiędzy spółkami energetycznymi, w większości Skarbu Państwa, a gminami. W ocenie resortu energetyki proces ten powinien odbywać się w taki sposób, aby nie narazić tych notowanych na giełdzie podmiotów na straty, a w konsekwencji Skarbu Państwa na konieczność wypłacania odszkodowań.
– Niestety, poza uwagami o charakterze ogólnym Ministerstwo Energetyki nie przedstawiło w tym zakresie żadnych konkretnych propozycji rozwiązań legislacyjnych – informował posłów i zaproszonych gości przewodniczący Dzikowski.