Kto finansuje oświetlenia dróg

Podkomisja ds. finansów jednostek samorządu terytorialnego powraca do pracy nad nowelą prawa energetycznego.

Publikacja: 10.03.2017 06:49

Kto finansuje oświetlenia dróg

Foto: Pixabay

Po prawie trzymiesięcznej przerwie 9 marca odbyło się kolejne posiedzenie podkomisji ds. finansów samorządu terytorialnego, która postanowiła zmierzyć się z niełatwym tematem uporządkowania zasad finansowania oświetlania dróg publicznych.

Tematem zainteresowane są głównie gminy, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami to na nich właśnie ciąży obowiązek płacenia rachunków nie tylko za prąd zasilający latarnie uliczne, ale i ten, który płynie do lamp oświetlających drogi wszystkich kategorii, z wyjątkiem dróg ekspresowych i płatnych autostrad.

– Cieszę się, że potrzebę dalszych prac nad naszym projektem widzi także Ministerstwo Energetyki – mówił Waldy Dzikowski, przewodniczący podkomisji. – Mam przed sobą pismo Andrzeja Piotrowskiego, wiceministra energii, które zawiera także wiele uwag merytorycznych zgłoszonych do naszego projektu – dodawał.

Uwagi te dotyczą m.in. zasad przekazywania mienia niezbędnego do oświetlania dróg pomiędzy spółkami energetycznymi, w większości Skarbu Państwa, a gminami. W ocenie resortu energetyki proces ten powinien odbywać się w taki sposób, aby nie narazić tych notowanych na giełdzie podmiotów na straty, a w konsekwencji Skarbu Państwa na konieczność wypłacania odszkodowań.

– Niestety, poza uwagami o charakterze ogólnym Ministerstwo Energetyki nie przedstawiło w tym zakresie żadnych konkretnych propozycji rozwiązań legislacyjnych – informował posłów i zaproszonych gości przewodniczący Dzikowski.

Dlatego też podkomisja postanowiła powołać specjalny zespół złożony z posłów, ekspertów Biura Analiz Sejmowych oraz Związku Gmin Warmińsko-Mazurskich (jako inicjatora prac nad projektem) oraz Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej. O włączenie przedstawicieli PTPiRE wnioskował jego dyrektor Wojciech Tabiś.

Powstający w podkomisji projekt ma rozwiązać trzy podstawowe problemy związane z oświetleniem dróg. Po pierwsze, definiuje punkt świetlny, po drugie, reguluje kwestie własności tych punktów, określając warunki i terminy ich przekazywania samorządom. Po trzecie, wprowadza do prawa energetycznego rozwiązania, które zapewnią gminom dostęp do należącej do firm energetycznych infrastruktury do montażu i utrzymania punktów świetlnych.

– Zdefiniowanie i uregulowanie własności punktów świetlnych pozwoli wreszcie stosować przetargi na zakup energii czy ich utrzymanie – wskazuje Janusz Sypiański, dyrektor biura Związku Gmin Warmińsko-Mazurskich. – Obecnie za konserwację jednego punktu firmy energetyczne żądają nawet 45 zł, podczas gdy stawki rynkowe oscylują wokół 15 zł – dodaje.

Projekt był już przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Komisji Samorządu i Polityki Regionalnej. Ta jednak uznała, że musi zostać dopracowany. —cyran

etap legislacyjny: prace w podkomisji

Po prawie trzymiesięcznej przerwie 9 marca odbyło się kolejne posiedzenie podkomisji ds. finansów samorządu terytorialnego, która postanowiła zmierzyć się z niełatwym tematem uporządkowania zasad finansowania oświetlania dróg publicznych.

Tematem zainteresowane są głównie gminy, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami to na nich właśnie ciąży obowiązek płacenia rachunków nie tylko za prąd zasilający latarnie uliczne, ale i ten, który płynie do lamp oświetlających drogi wszystkich kategorii, z wyjątkiem dróg ekspresowych i płatnych autostrad.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO