Złożyłeś wniosek w terminie, masz prawo do abolicji

6 lutego 2009 r. nadałem w polskiej placówce pocztowej formularz PIT AZ-O za 2005 rok. Sądziłem, że w ten sposób składam wniosek o umorzenie zaległości podatkowej za ten rok na podstawie tzw. ustawy abolicyjnej

Aktualizacja: 22.08.2009 07:42 Publikacja: 22.08.2009 06:30

Złożyłeś wniosek w terminie, masz prawo do abolicji

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Red

[b]W kwietniu dowiedziałem się, że należało złożyć dodatkowo formularz PIT-AZ, co też niezwłocznie uczyniłem. Naczelnik urzędu skarbowego, powołując się na art. 165a ordynacji podatkowej, wydał jednak postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania, twierdząc, że formularz PIT AZ-O nie stanowi wniosku o umorzenie zaległości podatkowej, natomiast wniosek PIT-AZ został złożony po upływie ostatecznego terminu. Czy organ podatkowy ma rację?[/b]

Nie ma racji. Zgodnie z art. 3 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=279392]ustawy abolicyjnej (z 25 lipca 2008 r.)[/link] wniosek o umorzenie zaległości podatkowej musi mieć ściśle określoną formę, to znaczy w praktyce składać się z formularzy PIT-AZ i PIT AZ-O. Nie mniej jednak złożenie formularza PIT AZ-O w sposób oczywisty i jednoznaczny wyraża intencję skorzystania z rozwiązania przewidzianego w ustawie abolicyjnej. Powinno zatem być traktowane jako złożenie wniosku (chociaż niekompletnego) o umorzenie zaległości podatkowej. Wysłany w kwietniu 2009 r. formularz PIT-AZ stanowi natomiast uzupełnienie dokumentacji w sprawie umorzenia zaległości podatkowej za rok 2005, a nie jest wniesionym po terminie wnioskiem o umorzenie.

Termin do złożenia wniosku za rok 2005 upłynął 6 lutego 2009 r. Ponieważ formularz PIT AZ-O został przez czytelnika nadany właśnie tego dnia w polskiej placówce pocztowej, to zgodnie z art. 12 § 6 pkt 2 ordynacji podatkowej termin należy uznać za zachowany.

W tej sprawie organ podatkowy naruszył wiele przepisów. Zgodnie z art. 168 § 1 – 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=47B5CE44E53FE3F1964E6C56D908B7B5?id=176376]ordynacji podatkowej[/link] przez „podania” rozumie się żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, ponaglenia i wnioski. Podanie powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu, a także czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Zgodnie jednak z art. 169 § 1 ordynacji podatkowej, jeśli podanie nie spełnia wymagań określonych przepisami, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie siedmiu dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

W omawianej sprawie nie było zatem podstaw do zastosowania art. 165a ordynacji podatkowej. Po pierwsze, podstawą taką na pewno nie było uchybienie terminowi do wniesienia podania, ponieważ zostało ono wniesione w ostatnim dniu terminu (6 lutego 2009 r.). Po drugie, podstawą do odmowy wszczęcia postępowania nie były braki formalne podania, gdyż gdyby wystąpiły, organ podatkowy powinien zastosować art. 169 § 1 ordynacji podatkowej, a nie art. 165a. Poza tym niedopełnienie przewidzianych prawem wymogów dotyczących podania nie prowadzi przecież do obiektywnej niemożności wszczęcia postępowania. Art. 165a ordynacji podatkowej mówi, że „postępowanie z jakichkolwiek innych przyczyn nie może być wszczęte”. Zwrot „nie może” oznacza zaś obiektywny brak możliwości. Tymczasem w tej sprawie istniejące przeszkody (niedopełnienie niektórych wymagań dotyczących podania) mogą być usunięte (i tak się faktycznie stało).

Wniosek za rok 2005 został więc sporządzony według ustalonego wzoru (PIT-AZ i PIT AZ-O), co zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy abolicyjnej zobowiązuje organ podatkowy do umorzenia zaległości podatkowej. Podanie zostało złożone w terminie przewidzianym w art. 7 pkt 2 ustawy abolicyjnej. Nie zmienia tego niespełnienie przez wniosek niektórych wymagań, ponieważ braki zostały usunięte w późniejszym terminie, a taka ewentualność jest wyraźnie przewidziana w art. 169 ordynacji podatkowej (który ma zresztą w stosunku do organu podatkowego moc bezwzględnie obowiązującą).

Na koniec warto zauważyć, że działanie urzędu skarbowego nie wzbudza zaufania do organów podatkowych (naruszenie art. 121 § 1 ordynacji podatkowej). Widać w nim bowiem wyraźne dążenie do wykorzystania niewiedzy podatnika i pozbawienia prawa do skorzystania z abolicji. Urząd powinien pomóc podatnikowi (wezwać go do uzupełnienia braków wniosku), a nie wykorzystywać pewne niedociągnięcia proceduralne na jego szkodę.

[i]Autorzy są doradcami podatkowymi, partnerami w Spółce Doradztwa Podatkowego Krzysztof Modzelewski i Wspólnicy sp. z o.o.[/i]

[b]W kwietniu dowiedziałem się, że należało złożyć dodatkowo formularz PIT-AZ, co też niezwłocznie uczyniłem. Naczelnik urzędu skarbowego, powołując się na art. 165a ordynacji podatkowej, wydał jednak postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania, twierdząc, że formularz PIT AZ-O nie stanowi wniosku o umorzenie zaległości podatkowej, natomiast wniosek PIT-AZ został złożony po upływie ostatecznego terminu. Czy organ podatkowy ma rację?[/b]

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara