Nad własnym scenariuszem, na który składa się m. in. dramat „Kubuś, czyli uległość” Eugene’a Ionesco oraz wiersz Zbigniewa Herberta „Studium przedmiotu”, pracuje ze studentami Piotr Cieplak. A co w tytule robią nosorożce, tłumaczy reżyser:
– Sztuka Ionesco „Nosorożec” jest jego sztandarowym dramatem. Opisuje on tam zwierzęta, które tak naprawdę nie istnieją. Są raczej znakiem przestrzeni, która przełamuje logikę. My tu sobie rozmawiamy, a gdzieś za naszymi plecami przebiegają nosorożce. Słyszymy ich tupot i to sprawia, że nasza rozmowa, pozornie logiczna i racjonalna, nie ogarnia całości. Wydaje się nam, że w rozmowie docieramy do sedna, próbujemy jakoś ogarnąć rzeczywistość, a ona tak naprawdę ciągle się wymyka.
To podobnie jak w wierszu Herberta, który rozpoczynają słowa „najpiękniejszy jest przedmiot, którego nie ma”.
– Właśnie ten wiersz spowodował, że dramat Ionesco jakoś się przed nami we wspólnej pracy rozżarzył – dodaje Cieplak. – W tym sensie całe nasze przedsięwzięcie jest trochę opowieścią o teatrze, o zmaganiu się z jego tajemnicą, która też ciągle nam się wymyka. Wybraliśmy się więc ze studentami na wyprawę poszukiwawczą, bez gwarancji odnalezienia nosorożców.
Scenariusz Piotra Cieplaka, na podstawie Eugene’a Ionesco, reż. Piotr Cieplak, wyk. Izabela Gwizdak, Małgorzata Zawadzka, Damian Łukawski