Jan Paweł II polską marką

Najbardziej charakterystycznym symbolem Polski jest dla nas papież. Przed światem chcemy też się chwalić orłem, Mikołajem Kopernikiem i Lechem Wałęsą. Najbardziej polską potrawą jest barszcz, a napojem - wódka.

Aktualizacja: 10.04.2008 20:19 Publikacja: 09.04.2008 19:59

Jan Paweł II słucha polskiego chóru podczas audiencji w Castel Gandolfo w 2002 r.

Jan Paweł II słucha polskiego chóru podczas audiencji w Castel Gandolfo w 2002 r.

Foto: AP

Wyraź swoją opinię na blog.rp.pl

Szwedzi są kojarzeni z Ikeą, Szwajcaria z zegarkami, a Finlandia z Nokią. Z czym kojarzy się Polska? Z naszych badań wynika, że z pomnikowymi postaciami i wydarzeniami historycznymi. Przynajmniej jeśli spytać o to Polaków.

– O własnym kraju myślimy stereotypami. Nasz kanon wartości oparty jest na symbolach powtarzanych przez wieki – mówi prof. Leszek Korporowicz, socjolog kultury z Uniwersytetu Warszawskiego.

"Rz" zapytała Polaków, co najsilniej kojarzy im się z Polską. Na pierwszym miejscu znalazł się Jan Paweł II, następnie Mikołaj Kopernik, orzeł i Lech Wałęsa. W czołówce nie ma żadnego współczesnego osiągnięcia technicznego, naukowego czy kulturalnego.

– Jest coś niepokojącego w tym, że nie jesteśmy otwarci na przyszłość. Nie udało nam się od 1989 roku zbudować swojej wyraźnej marki w świecie, którą moglibyśmy podkreślać swoją współczesną tożsamość narodową – dodaje prof. Maria Flis, antropolog kultury z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Skąd takie zapatrzenie w przeszłość? Eksperci są zgodni: to wina szkoły.

– Mamy niezmieniony od lat kanon wartości narodowych. Szkoła ten kanon koduje u uczniów, ale nie dołącza nowych symboli. Na dodatek wiedza ludzi o tym, z czym się utożsamiają, jest płytka. Gdyby zapytać, kiedy była bitwa pod Grunwaldem, której obraz wskazują jako symbol Polski, to 80 proc. nie będzie tego wiedziało – wyjaśnia prof. Korporowicz.

Eksperci są też zgodni w tym, że takie spojrzenie na naszą tożsamość może negatywnie odbić się na rozwoju kraju, bo myślenie stereotypami przeszkadza w działaniach innowacyjnych i twórczych. – Nie potrafimy przedstawić Polski jako kraju nowoczesnego i nie mamy umiejętności budowania dumy z osiągnięć bieżących – dodaje prof. Anna Wyka, socjolog kultury z Collegium Civitas.

– Powinniśmy promować wizerunek nowoczesnego i wykształconego Polaka, bo od tego zależy sukces naszego kraju. A Kopernik, choć reprezentuje naukę, to pochodzi z zupełnie innej epoki. Dziś należałoby chwalić się osiągnięciami wielkiego astronoma Aleksandra Wolszczana czy pracą wspaniałych polskich matematyków – komentuje Adam Rotfeld, były minister spraw zagranicznych.

Prof. Anna Wyka zwraca też uwagę na to, że w najczęściej padających odpowiedziach nie ma śladów pamięci najnowszej historii. Respondenci nie wskazali jako symbolu Polski "Solidarności" – ruchu na świecie bardzo z Polską kojarzonego.

– Za granicą najbardziej czytelnymi symbolami Polski są Jan Paweł II, Lech Wałęsa i "Solidarność". Jestem zaskoczony, że ta ostatnia w zestawieniu tworzonym przez Polaków się nie znalazła – przyznaje Jacek Saryusz-Wolski, europoseł. – Za tym idzie postrzeganie Polski jako kraju przywiązanego do idei wolności, równości i któremu bliskie są wartości chrześcijańskie.

Lech Wałęsa, były prezydent, jest jednak przekonany, że kiedyś Polacy docenią symboliczną siłę "S". Podobnie jak coraz bardziej doceniają jego osobę. – Za dużo ludzi walczyło z tym znakiem i za dużo ludzi uwierzyło w tę propagandę. Nawet zwycięzcy nie potrafili szanować "Solidarności", ale to się oczyści – twierdzi były prezydent.

– Młodzi i dobrze wykształceni ludzie, nie mają już personalnych urazów do Wałęsy i potrafią tak jak zagranica dostrzec w nim symbol naszego kraju – przyznaje Hanna Palska, socjolog z Collegium Civitas.

Wysoko wśród polskich symboli znalazł się też Pałac Kultury. – To pocztówkowe traktowanie rzeczywistości – mówią socjologowie.

– Wszystko zależy od wykształcenia i doświadczeń. Dla jednych symbolem będzie Wawel, dla innych Pałac Kultury – dodaje Adam Rotfeld.

Niżej wśród rzeczy kojarzonych z Polską znalazła się wódka (lepszy wynik niż piwo), ziemniaki (bardziej niż mak). Za najbardziej polską rybę uznano karpia, a najbardziej kojarzony z Polską zawód to górnik – uznał co trzeci pytany – prawie tyle samo co rolnik. Promowany niedawno w Europie hydraulik jest symbolem Polski tylko dla co dziesiątego badanego. Naszą narodową potrawą ma być barszcz (zdaniem jednej piątej badanych). Za zupełnie niekojarzące się z Polską nasi respondenci uznali: lody, haft, zawód stolarza i kowala – wskazało na nie tylko kilka procent pytanych.

Dyskusja o symbolach Polski to najnowsza inicjatywa Polskiego Forum Obywatelskiego. Patronat medialny nad tym przedsięwzięciem objęła "Rzeczpospolita".

Polskie Forum Obywatelskie, założone przed trzema laty przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, skupia ekonomistów, socjologów i biznesmenów. Ma inicjować dyskusję o kierunku rozwoju Polski – zarówno o gospodarce, jak i edukacji, rozwoju regionalnym czy modernizacji obszarów wiejskich.

– Chcemy, by Polska rozwijała się w kierunku, który będzie łączył nasze tradycje z wyzwaniami nowoczesności – tłumaczy Jan Szomburg, prezes instytutu.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!