Jak przekonać polskich przedsiębiorców do mediacji?
Korzyści z niej płynące są bezsporne. Ugoda kończąca spór, osiągnięta w wyniku kilkudniowych czy nawet kilkutygodniowych rozmów, jest niewspółmiernie tańsza i szybsza w porównaniu z procedurą sądową lub arbitrażową. Poza tym zwykle otwiera pole dalszej współpracy, zamiast ją kończyć. Niedawni przeciwnicy wstają bowiem od stołu jako biznesowi partnerzy,
Czy można mówić o przełomie, na który wielu miłośników tej metody rozwiązywania sporów miało nadzieję niespełna dwa lata temu, gdy wchodziły w życie nowe przepisy o mediacji?
Rzeczywiście, od 2005 r. mediacja cywilna jest nowocześnie i kompleksowo uregulowana w kodeksie postępowania cywilnego. Jego przepisy gwarantują poufność oraz – poprzez nadanie ugodzie mediacyjnej zatwierdzonej przez sąd waloru ugody sądowej i tytułu egzekucyjnego– skuteczność.
Do przełomu nie doszło, ale napawa optymizmem fakt, iż mediacja istnieje i rozwija się dynamicznie. Szczególnie dotyczy to spraw rodzinnych, konsumenckich i gospodarczych. Ministerstwo Sprawiedliwości śledzi na bieżąco statystykę mediacji w sprawach cywilnych wszczynanych na podstawie skierowania sądu. W 2006 r. odnotowano ich łącznie – nie wliczając spraw o rozwód i separację – 1789, w tym 312 mediacji gospodarczych. Doszło do zawarcia 270 ugód.Uważam, że jak na początek, jest to wynik obiecujący.