Nie ma przepisów dotyczących rejestracji jachtów

Od siedmiu miesięcy nie można zarejestrować jachtów, łodzi motorowych czy skuterów wodnych.

Aktualizacja: 17.05.2013 18:30 Publikacja: 17.05.2013 18:10

Jachty motorowe będą mogły być zarejestrowane jako jednostki morskie z pominięciem badań technicznyc

Jachty motorowe będą mogły być zarejestrowane jako jednostki morskie z pominięciem badań technicznych.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Dopiero 9 maja pojawił się projekt nowego rozporządzenia w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji. Poprzednie przepisy, na podstawie których można był rejestrować łodzie motorowe, żaglówki czy jachty przestało obowiązywać w połowie października 2012 roku.

Sytuacja jest dokładnie taka sama jak w przypadku braku rozporządzenia bez którego nie można przeprowadzać egzaminów na patenty żeglarskie i motorowodne o czym pisaliśmy we wtorkowym wydaniu Rz w artykule „Bez Prawnego wiatru w żagle". Problem dotyka głównie tych, co kupili nowe łodzie i nie mogą ich zarejestrować. Ci co nabyli używane jednostki jakoś sobie radzą, choć nie mogą ich na siebie przerejestrować.

- Mam przy sobie dowód rejestracyjny poprzedniego właściciela łodzi i umowę kupna sprzedaży. W razie kontroli okazuję policji komplet dokumentów i tłumaczę, że nie wydano przepisów, które określają procedurę rejestracyjną. Policja przyjmuje to do wiadomości i odpływa – mówi nam jeden z czytelników, który z łodzi motorowej wędkuje na podwarszawskim Zalewie Zegrzyńskim.

W gorszej sytuacji ci, którzy zakupili nowe łodzie. Oni nie mogą zarejestrować swoich skuterów wodnych, motorówek czy jachtów – przynajmniej na podstawie brakujących przepisów. Niektórzy zaczęli rejestrować swoje łodzie i jachty na podstawie rozporządzenia w sprawie polskiego rejestru jachtów, które jest aktem wykonawczym do Kodeksu morskiego. I tak zamiast jako jachty śródlądowe są rejestrowane jako morskie z oznaczeniem POL. Tak się dzieje, mimo że są one eksploatowane wyłącznie na jeziorach i rzekach, a na morza zapewne nigdy nie wypłyną.

- W takim przypadku jacht motorowy nie podlega badaniom technicznym, a więc odbywa się to z zagrożeniem dla bezpieczeństwa – mówi Bohdan Bardzel z Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego. Dodaje, że nikt nie sprawdza nawet czy na takim jachcie jest wymagane przepisami wyposażenie dla łodzi pływających po morzu. A co powinno się znaleźć na takim jachcie?

- Radiostacja, dwa koła ratunkowe z czego jedno z bojką świetlną, rakietnica sygnalizacyjna, pas ratunkowy, reflektory – wymienia Bohdan Bardzel. Dodaje, że to tylko mała cześć wymagań.

Jednak projekt rozporządzenia, które pozwoli rejestrować łodzie motorowe, jachty, żaglówki, skutery wodne na wodach śródlądowych jest już gotowy. Z tym, że pojawił się on 9 maja 2013 roku. Po siedmiu miesiącach urzędnicy uwijają się jak w ukropie, by jak najszybciej załatać dziurę w przepisach.

Justyna Mosoń z biura prasowego Ministerstwa Transportu, które jest odpowiedzialne za wydanie nowego rozporządzenia poinformowała nas, że jeżeli Rządowe Centrum Legislacji zwolni projekt z Komisji Prawniczej, to wkrótce może on zostać przedłożony do podpisu ministra.

W dalszym ciągu jachty motorowe będą mogły być zarejestrowane jako jednostki morskie z pominięciem badań technicznych. Pokusą może być chęć zaoszczędzenia na badaniach technicznych. Bohdan Bardzel przekonuje jednak, że to pozorna oszczędność skoro badanie np. skutera wodnego kosztuje 250 zł, a na zakup takiego sprzętu trzeba wydać kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Dopiero 9 maja pojawił się projekt nowego rozporządzenia w sprawie trybu rejestracji statków używanych na wodach śródlądowych do uprawiania sportu lub rekreacji. Poprzednie przepisy, na podstawie których można był rejestrować łodzie motorowe, żaglówki czy jachty przestało obowiązywać w połowie października 2012 roku.

Sytuacja jest dokładnie taka sama jak w przypadku braku rozporządzenia bez którego nie można przeprowadzać egzaminów na patenty żeglarskie i motorowodne o czym pisaliśmy we wtorkowym wydaniu Rz w artykule „Bez Prawnego wiatru w żagle". Problem dotyka głównie tych, co kupili nowe łodzie i nie mogą ich zarejestrować. Ci co nabyli używane jednostki jakoś sobie radzą, choć nie mogą ich na siebie przerejestrować.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów