Burmistrz zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, tj. sieci wodociągowej do czasu uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Do tego organu wpłynęło bowiem pismo, w którym wskazano, że przyłącze wody już funkcjonuje i powstało bez wymaganej prawem decyzji lokalizacyjnej. Nadzór budowlany wydał decyzję o umorzeniu postępowania, ponieważ inwestor cofnął wniosek. Kiedy burmistrz będzie mógł podjąć zawieszone postępowanie?
– pyta czytelnik.
Zawieszenie postępowania administracyjnego można utrzymywać tylko do czasu ustąpienia przyczyny zawieszenia. Kodeks postępowania administracyjnego nie precyzuje kiedy, w przypadku zawieszenia postępowania administracyjnego z uwagi na zaistnienie zagadnienia wstępnego, powinno być ono wszczęte. W orzecznictwie wskazuje się, że podjęcie zawieszonego postępowania powinno mieć miejsce, gdy rozstrzygnięcie, stanowiące zagadnienie wstępne stanie się ostateczne (por. wyrok NSA z 29 czerwca 2012 r., sygn. akt: II OSK 626/2011). Należy bowiem zwrócić uwagę, że postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne (art. 16 k.p.a) i stronie niezadowolonej z rozstrzygnięcia organu I instancji przysługuje możliwość wniesienia środka odwoławczego. Stąd podjęcie zawieszonego postępowania i wydanie rozstrzygnięcia w oparciu o decyzję, co do której trwa stan zawieszenia związany z możliwością wniesienia odwołania lub też jej ewentualnego uchylenia w postępowaniu odwoławczym, uznać należałoby za nieracjonalne.
Ponadto ewentualne uchylenie lub zmiana decyzji, stanowiącej zagadnienie wstępne, stanowi podstawę do wznowienia postępowania w oparciu o treść art. 145 § 1 pkt 8 k.p.a. Stąd też podjęcie zawieszonego postępowania może mieć miejsce dopiero w momencie uzyskania ostatecznego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego, o jakim mowa w art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a.
Należy jednak zauważyć, że w sprawie brak było podstaw do zawieszenia postępowania. Zgodnie bowiem z art. 97 par. 1 pkt 4 k.p.a. organ administracji publicznej zawiesza postępowanie, gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Przez pojęcie to rozumie się sytuacje, w których wydanie orzeczenia merytorycznego w sprawie będącej przedmiotem postępowania przed właściwym organem, uwarunkowane jest uprzednim rozstrzygnięciem wstępnego zagadnienia prawnego. Ewentualne zrealizowanie inwestycji nie jest natomiast przeszkodą prowadzeniu postępowania o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego (por. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 20 grudnia 2007 r. P. 37/2006). Zatem wydanie decyzji lokalizacyjnej nie było uwarunkowane rozstrzygnięciem powiatowej inspekcji nadzoru budowlanego. Burmistrz nie miał podstaw do zawieszenia trwającego postępowania. Musi być ono jednak podjęte, ponieważ cofnięcie przez inwestora wniosku o ustalenie lokalizacji celu publicznego spowodowało, iż odpadła podstawa dalszego prowadzenia postępowania, a co za tym idzie dalszego trwania jego zawieszenia.