Mężczyzna zwrócił się do oddziału terenowego ANR o udostępnienie informacji publicznej, w postaci wszystkich operatów szacunkowych sporządzonych na zlecenie ANR OT, które były lub są podstawą do prowadzonych postępowań, w sprawie sprzedaży nieruchomości z zasobu WRSP. Wniosek dotyczył gruntów o powierzchni powyżej dziesięciu hektarów, dla wszystkich trybów sprzedaży, przetargowych lub bezprzetargowych, położonych na terenie kilku gmin. Zainteresowany prosił o udzielenie wiadomości w formie kserokopii dokumentów lub o przesłanie plików mailem.
Dyrektor jednostki poinformował wnioskodawcę, że żądana przez niego informacja publiczna posiada charakter informacji przetworzonej. Dodał, że obecnie w posiadaniu ANR OT nie ma pełnych danych o tym jakie operaty szacunkowe zostały wykonane, muszą one zostać specjalnie przygotowane. W związku z tym, organ na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, wezwał mężczyznę do usunięcia braków wniosku, poprzez wykazanie zakresu w jakim udostępnienie wnioskowanej informacji publicznej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Zainteresowany wyjaśnił, że dane o które wnosił są informacją prostą, a jej sporządzenie, poza niezbyt obszerną selekcją posiadanych operatów szacunkowych, o jasnych i prostych do wyszukania kryteriach, nie prowadzi do sporządzenia informacji przetworzonej.
Organ przyznał, że co prawda żądane przez niego informacje są informacjami publicznymi w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej, jednak przepisy odrębne określają odmienne zasady i tryb dostępu do nich. Dyrektor wyraził pogląd, iż brak jest podstaw do żądania kopii wskazanych dokumentów na zasadach przewidzianych w ustawie o ddip, gdyż można się z nimi zapoznać wyłącznie na warunkach dyktowanych ustawą o gospodarce nieruchomościami.
Mężczyzna postanowił skierować skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, zarzucając dyrektorowi bezczynność w zakresie udostępnienia informacji publicznej. Od WSA zażądał również wymierzenia organowi grzywny i zobowiązania go do ukarania dyscyplinarnego pracownika, winnego niezałatwienia sprawy w terminie.