- ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, będzie ważny przez 12 miesięcy od daty jego wydania.
Co więcej warstwa graficzna dowodu będzie zawierała odwzorowanie własnoręcznego podpisu. Dotyczyć ma to osób, które ukończyły 12. rok życia.
Istotną zmianą będącą konsekwencją wprowadzenia nowej danej biometrycznej w warstwie elektronicznej dowodu osobistego, to jest odcisków palców, jest zmiana w zakresie formy, w jakiej można będzie składać wniosek o wydanie dowodu osobistego. Wniosek ten będzie musiał być składany osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzony własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełniony przez wnioskodawcę albo przez pracownika tego organu na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i zawartych w rejestrze PESEL. Jedynie wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12. roku życia będzie można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Ustawa reguluje także kwestie związane z możliwością złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego przez osoby niepełnosprawne lub osoby, które mają niedające się pokonać przeszkody w dotarciu do urzędu. Uprawniono organy gmin, na terenie których siedzibę mają władze powiatu, oraz miasta na prawach powiatu do obsługi obywateli w miejscu ich pobytu, w tym zarówno na terenie tej gminy jak i na terenie pozostałych gmin znajdujących się na obszarze danego powiatu.
Ustawa ma wejść w życie 2 sierpnia 2021 r.