Nazwę nowo wybudowanych ulic nadaje rada gminy w drodze uchwały. Organ ten może też nazwać ogólnodostępną drogę wewnętrzną, jeżeli zgodzi się na to jej właściciel. Chociaż ustawa o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) nie formułuje obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami, najczęściej podjęcie uchwały poprzedza zebranie uwag członków wspólnoty. Opinie w tej sprawie nie są wiążące dla rady.
O ile nadanie nazwy ulicy nie wywołuje wśród mieszkańców emocji, o tyle jej zmiana może doprowadzić nawet do uchylenia uchwały. Ze zmianą bowiem wiążą się wymierne koszty (piszemy o tym poniżej). Dlatego osoba zainteresowana może skutecznie zaskarżyć gminny akt do sądu administracyjnego, a ten może stwierdzić jego nieważność.
Względna swoboda
Nadawanie nazw ulicom w gminach nie jest przywilejem, lecz obowiązkiem gmin (wyrok NSA z 20 lipca 2005 r., sygn. akt OSK 1806/04). Dysponują one przy tym znaczną dowolnością w kwestii nazewnictwa. Brak jest w tym zakresie szczegółowych regulacji. Wyjątkiem jest ustawa z 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Jej art. 12 ust. 1 pkt 2 przewiduje, że dopuszczalne jest używanie dodatkowych tradycyjnych nazw ulic w języku mniejszości obok nazw ulic w języku polskim. Dotyczy to jednak tylko jednostki samorządowej wpisanej do prowadzonego przez ministra administracji cyfryzacji rejestru gmin, na których obszarze używane są nazwy w języku mniejszości. Określenia te mogą być stosowane wyłącznie po nazwie w języku polskim i nie mogą być używane samodzielnie.
Dodatkowe oznaczenia umieszczane na znakach i tablicach są zapisane literami alfabetu właściwego dla języka danej mniejszości narodowej lub etnicznej albo dla języka regionalnego z uwzględnieniem specyficznych dla tego alfabetu znaków diakrytycznych. Powinny one być jednak umieszczane pod nazwami w języku polskim. Nie mogą nawiązywać do określeń z okresu 1933–1945 nadanych przez władze Trzeciej Rzeszy Niemieckiej lub Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Drogi wewnętrzne
Obowiązek rady gminy do nadawania określeń ulicom wynika z art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. Zgodnie z jego treścią do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: u.d.p.), a także wznoszenia pomników. W związku z tym może powstać wątpliwość, czy uprawnienie rady rozciąga się także na drogi wewnętrzne, które jednak nie mają charakteru publicznego. Za taką uważa się drogę zaliczoną na podstawie u.d.p. do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub w innych przepisach szczególnych. Natomiast drogami wewnętrznymi są drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w ich pasie drogowym.