Reklama
Rozwiń

Dostawcy i kierowcy na razie bez umów o pracę

Unijny „sojusz”, dotyczący opracowania regulacji korzystnych dla pracujących w usługach przez aplikację, właśnie się posypał. Ale to nie koniec batalii o ich prawa. Tyle że tzw. gig-workerzy muszą uzbroić się w cierpliwość.

Publikacja: 11.01.2024 03:00

Praca przez aplikację jak na etacie – takie rozwiązanie prawne, korzystne dla kierowców czy dostawcó

Praca przez aplikację jak na etacie – takie rozwiązanie prawne, korzystne dla kierowców czy dostawców, opracowywane jest w UE

Foto: shutterstock

Jeszcze pod koniec ub.r. wydawało się, że Parlament Europejski, Komisja Europejska i Rada UE osiągnęły wstępne porozumienie co do dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych. Na finiszu okazało się, że konsensus, dotyczący projektu przepisów pozwalających na przeklasyfikowanie milionów osób pracujących w UE dla takich aplikacji, jak: Uber, Bolt czy Glovo, nie jest aktualny. Idea była taka, by mieli oni te same prawa co osoby na stałych umowach. I choć Bruksela przekonuje, że fiasko rozmów, które trwały od wielu miesięcy, nie oznacza porzucenia planów uregulowania zatrudniania „gig-workerów”, to nie ma wątpliwości, iż budowa nowego porozumienia może potrwać. Nieoficjalnie mówi się, że stworzenie kolejnego „sojuszu” w tej sprawie będzie trudne przed wyborami do Parlamentu Europejskiego (te planowane są w czerwcu br.). Taki scenariusz może wróżyć wielomiesięczne opóźnienia w uregulowaniu kwestii istotnych dla tzw. pracowników platformowych, których – według szacunków KE – jest w UE nawet 5,5 mln.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Usługi
Nie żyje założyciel i były dyrektor generalny amerykańskiego giganta kurierskiego
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Usługi
Poczta Polska krytykowana za współpracę z chińską platformą. Przedsiębiorstwo się broni
Usługi
Polska firma podbija świat. Chce być jak InPost
Usługi
DHL nie wyśle już do USA przesyłek o wartości wyższej niż 800 dolarów
Usługi
InPost skoczył o pięć lat do przodu