Dostawcy i kierowcy na razie bez umów o pracę

Unijny „sojusz”, dotyczący opracowania regulacji korzystnych dla pracujących w usługach przez aplikację, właśnie się posypał. Ale to nie koniec batalii o ich prawa. Tyle że tzw. gig-workerzy muszą uzbroić się w cierpliwość.

Publikacja: 11.01.2024 03:00

Praca przez aplikację jak na etacie – takie rozwiązanie prawne, korzystne dla kierowców czy dostawcó

Praca przez aplikację jak na etacie – takie rozwiązanie prawne, korzystne dla kierowców czy dostawców, opracowywane jest w UE

Foto: shutterstock

Jeszcze pod koniec ub.r. wydawało się, że Parlament Europejski, Komisja Europejska i Rada UE osiągnęły wstępne porozumienie co do dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych. Na finiszu okazało się, że konsensus, dotyczący projektu przepisów pozwalających na przeklasyfikowanie milionów osób pracujących w UE dla takich aplikacji, jak: Uber, Bolt czy Glovo, nie jest aktualny. Idea była taka, by mieli oni te same prawa co osoby na stałych umowach. I choć Bruksela przekonuje, że fiasko rozmów, które trwały od wielu miesięcy, nie oznacza porzucenia planów uregulowania zatrudniania „gig-workerów”, to nie ma wątpliwości, iż budowa nowego porozumienia może potrwać. Nieoficjalnie mówi się, że stworzenie kolejnego „sojuszu” w tej sprawie będzie trudne przed wyborami do Parlamentu Europejskiego (te planowane są w czerwcu br.). Taki scenariusz może wróżyć wielomiesięczne opóźnienia w uregulowaniu kwestii istotnych dla tzw. pracowników platformowych, których – według szacunków KE – jest w UE nawet 5,5 mln.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl!

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Usługi
Po 196 latach Royal Mail rezygnuje z własnych pociągów pocztowych
Usługi
Zmiany kadrowe we władzach Poczty Polskiej. Trudna sytuacja finansowa giganta
Usługi
Ile Niemcy zarobią na Euro 2024? Ekonomiści podają konkretną sumę
Usługi
Polacy nie chcą rezygnować z usług pocztowych
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Usługi
Sektor usług biznesowych stawia na transformację z AI