Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie zmiany na rynku logistycznym może przynieść konsolidacja Poczty Polskiej i Orlen Paczki?
- Jak proces przejęcia Orlen Paczki przez Pocztę Polską wpływa na konkurencję na rynku logistycznym?
- Co oznacza transakcja dla rozwoju polskiego rynku automatów paczkowych?
- Jakie są reakcje ekspertów na zapowiedzianą konsolidację Poczty Polskiej i Orlen Paczki?
Orlen i Poczta Polska zaskoczyły rynek komunikatem o planowanej konsolidacji. To ogromna zmiana na rynku logistycznym i nowy konkurent dla dotychczasowych graczy, jak InPost, Allegro czy DHL. Obecnie liderem rynku automatów pocztowych jest InPost, który na koniec półrocza miał w Polsce sieć 26,5 tys. urządzeń.
Orlen z Pocztą Polską kontra reszta
Orlen Paczka to dziś ponad 14 tys. punktów odbioru paczek, w tym ok. 7 tys. automatów paczkowych. Poczta Polska natomiast dysponuje ponad 20 tys. punktami odbioru paczek, jak placówki pocztowe, automaty paczkowe, sklepy Żabka oraz sieci należące do Grupy Eurocash (ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Duży Ben i inne).
Współpraca podmiotów obejmuje także połączenie kapitałowe. W dalszych krokach Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w Orlen Paczce. Docelowo Poczta Polska będzie mogła nabyć wszystkie udziały Orlen Paczki. Połączenie kompetencji obu spółek pozwoli wzmocnić krajowy potencjał i wpłynie na poprawę konkurencyjności podmiotu, który będzie dysponował ponad 30 tys. punktów odbioru.