Chodzi o Litasco Middle East DMCC – spółkę koncernu Łukoil, handlującą ropą naftową, pierwotnie zarejestrowaną w Szwajcarii. Po inwazji Rosji na Ukrainę i wprowadzeniu sankcji przez Zachód, do których przyłączyła się również Szwajcaria, część pracowników opuściła firmę, a jej operacje handlowe zostały przeniesione do przyjaznego rosyjskiemu reżimowi Dubaju. Jak ustalił Bloomberg, w ostatnich miesiącach firma aktywnie rekrutowała pracowników do biur w różnych krajach.
Czytaj więcej
Dziś w Brukseli kraje Unii Europejskiej uzgodniły 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Mogą zostać prz...
Brytyjski księgowy zarabia na flocie cieni
Sankcje ograniczyły rosyjskim koncernom naftowym możliwość korzystania z zachodnich firm w zakresie transportu ropy naftowej z Rosji. Dlatego Kreml zaczął budować tzw. flotę cieni, wykupując stare tankowce i rejestrując szereg firm w małych, biednych i w większości egzotycznych krajach.
„The Moscow Times” przypomina, że zeszłoroczne dochodzenie „Financial Times” (FT) wykazało, iż w ten proces zaangażowana była firma Litasco Middle East. Gazeta ujawniła m.in. plan, w ramach którego Łukoil dodał 25 tankowców do swojej tajnej floty. Struktura tworzenia tej floty została przez Rosjan celowo maksymalnie skomplikowana, aby ustalenie, kto tak naprawdę pociąga za sznurki, było jak najtrudniejsze.
Kluczową postacią w tym planie był pewien brytyjski biegły rewident – obecnie 74-letni weteran branży żeglugowej. Od 1990 roku jego firma, Ormerod Allen & Co., świadczyła usługi finansowe dla podmiotów z sektora. Jednym z pierwszych tankowców, które kupiła dla Łukoilu, był Kudos Stars, zbudowany w 2005 roku.