Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji

Konflikt Pakistanu z Indiami zaostrza się. Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla linii z Indii. Rząd w Delhi postąpił tak samo wobec pakistańskich samolotów. Zachodnie linie też zaczęły omijać pakistańskie terytorium - podały indyjskie media.

Publikacja: 03.05.2025 16:51

Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji

Foto: Hollie Adams/Bloomberg

Wśród przewoźników, którzy zdecydowali się na kolejne (po wymuszonym omijaniu Syberii od 24 lutego 2022 roku) wydłużenie trasy przelotu z Europy do Azji są Lufthansa, ITA , Swiss, Austrian Airlines, Air France, British Airways oraz LOT. Wszystkie te linie miały otrzymać NOTAM (Notice to Air Man) czyli informację dla pilotów, że wykonywanie operacji w pakistańskiej przestrzeni powietrznej wiąże się z potencjalnym ryzykiem.

— LOT od dawna już nie lata nad Pakistanem — prostuje Krzysztof Moczulski, rzecznik polskiego przewoźnika.

Czytaj więcej

Rosjanie chcą, żeby linie z USA do nich przyleciały. Sami mają inne problemy

Godzina lotu dłużej to więcej paliwa i dłuższy czas pracy załóg

Dla Lufthansy oraz włoskich ITA obsługujących połączenia Monachium-Delhi i Rzym-Delhi ominięcie terytorium Pakistanu oznacza wydłużenie podróży do Indii o godzinę. Natomiast najbardziej stratne z powodu takiego rozwoju wydarzeń są linie indyjskie, przede wszystkim IndiGo, Spice Jet oraz Air India.

Jak wyliczyło centrum analityczne rynku lotniczego CAPA Aviation, omijanie będzie je kosztowało 60-70 mln dol. miesięcznie. A jeśli konflikt przedłuży się i potrwa nawet rok, to same Air India muszą się liczyć ze stratą w wysokości 591 mln dol.

Czytaj więcej

Na polskich lotniskach coraz więcej pasażerów. Inwestycje idą w miliardy

Przestrzeń nad Pakistanem może być zamknięta dla wszystkich

— Nieustannie monitorujemy sytuację. W chwili, gdyby doszło do eskalacji napięcia między Indiami a Pakistanem, wszystkie samoloty cywilne zostaną usunięte ze strefy konfliktu — powiedział anonimowo „Times of India” przedstawiciel jednej z zachodnich linii lotniczych, która nadal korzysta z pakistańskiej przestrzeni powietrznej.

— W prowadzeniu naszych operacji KLM zawsze na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo swoich pasażerów i załóg. Wybieranie optymalnych tras przelotów jest standardową częścią naszej codzienności. I nieustannie oceniamy, czy sytuacja jest rzeczywiście bezpieczna. Opierając się na obecnie dostępnych informacjach KLM nadal korzysta z pakistańskiej przestrzeni powietrznej — czytamy w oświadczeniu KLM.

Pakistan zamknął swoją przestrzeń powietrzną dla indyjskich linii lotniczych po ataku terrorystycznym 22 kwietnia w regionie Pahalgam w stanie Dżammu i Kaszmir. Zginęło w nim 26 indyjskich turystów.

W odpowiedzi na ten ruch rząd w Delhi m.in. ograniczył dostęp do swojej przestrzeni powietrznej dla wszystkich samolotów, tak cywilnych, jak i wojskowych, które są zarejestrowane w Pakistanie, bądź wypożyczone przez przewoźników w tym kraju.

Wśród przewoźników, którzy zdecydowali się na kolejne (po wymuszonym omijaniu Syberii od 24 lutego 2022 roku) wydłużenie trasy przelotu z Europy do Azji są Lufthansa, ITA , Swiss, Austrian Airlines, Air France, British Airways oraz LOT. Wszystkie te linie miały otrzymać NOTAM (Notice to Air Man) czyli informację dla pilotów, że wykonywanie operacji w pakistańskiej przestrzeni powietrznej wiąże się z potencjalnym ryzykiem.

— LOT od dawna już nie lata nad Pakistanem — prostuje Krzysztof Moczulski, rzecznik polskiego przewoźnika.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rosja nie chce taksówek z Zachodu. A taksówkarze – ze wschodu
Transport
Pięć awaryjnych lądowań w Rosji w ciągu tygodnia
Transport
Już przeszło miliard zł na nowe pociągi otrzymało PKP Intercity
Transport
PKP Cargo sprzeda część majątku
Transport
Tak powstawała flota cieni. Zarobili i Rosjanie, i pośrednicy z Wysp Brytyjskich