Wśród przewoźników, którzy zdecydowali się na kolejne (po wymuszonym omijaniu Syberii od 24 lutego 2022 roku) wydłużenie trasy przelotu z Europy do Azji są Lufthansa, ITA , Swiss, Austrian Airlines, Air France, British Airways oraz LOT. Wszystkie te linie miały otrzymać NOTAM (Notice to Air Man) czyli informację dla pilotów, że wykonywanie operacji w pakistańskiej przestrzeni powietrznej wiąże się z potencjalnym ryzykiem.
— LOT od dawna już nie lata nad Pakistanem — prostuje Krzysztof Moczulski, rzecznik polskiego przewoźnika.
Czytaj więcej
Podczas konsultacji amerykańsko-rosyjskich w Stambule strona rosyjska zaprosiła przewoźników z US...
Godzina lotu dłużej to więcej paliwa i dłuższy czas pracy załóg
Dla Lufthansy oraz włoskich ITA obsługujących połączenia Monachium-Delhi i Rzym-Delhi ominięcie terytorium Pakistanu oznacza wydłużenie podróży do Indii o godzinę. Natomiast najbardziej stratne z powodu takiego rozwoju wydarzeń są linie indyjskie, przede wszystkim IndiGo, Spice Jet oraz Air India.
Jak wyliczyło centrum analityczne rynku lotniczego CAPA Aviation, omijanie będzie je kosztowało 60-70 mln dol. miesięcznie. A jeśli konflikt przedłuży się i potrwa nawet rok, to same Air India muszą się liczyć ze stratą w wysokości 591 mln dol.