Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami

Regionalni przewoźnicy kolejowi będą rozbudowywać połączenia tzw. ostatniej mili komunikacją autobusową.

Publikacja: 30.11.2023 18:10

Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie zamierza poprzestać na jednej hybrydowej linii: pojawią się kolejne

Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie zamierza poprzestać na jednej hybrydowej linii: pojawią się kolejne

Foto: Adobestock

Przykładem jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA), która uruchomiła pierwszą linię Kolejowej Komunikacji Autobusowej ŁKA w ramach projektu „Po drodze z koleją”. Ma on pomóc w walce z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie, będącej jednym z najważniejszych przedsięwzięć samorządu województwa łódzkiego.

- Autobusami będziemy dowozili mieszkańców mniejszych miejscowości, w których nie ma torów kolejowych, na dworce PKP, aby bezpiecznie i szybko mogli dotrzeć m.in. do Łodzi - zapowiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

Pierwsze połączenie autobusowe, mające dowozić podróżnych do pociągów, zostało uruchomione na trasie Zelów – Łask. ŁKA zamówiła 20 nowych autobusów z napędem hybrydowym, które dowożą mieszkańców okolicznych miejscowości do stacji kolejowej w Łasku i rozwożą z powrotem do domów. Autobusowy rozkład jazdy został tak dopasowany do rozkładu pociągów ŁKA, aby pasażerowie mogli bez długiego oczekiwania na przesiadkę kontynuować podróż. W ten sposób linia kolejowa została wydłużona o trasę autobusu. W rezultacie osoby z Zelowa i okolic zyskały przeszło dwadzieścia połączeń autobusowych, pozwalających im szybko dotrzeć do szkoły i pracy, niezależnie od tego, czy dalej kontynuują podróż pociągiem ŁKA.

ŁKA nie zamierza poprzestać na jednej hybrydowej linii

Do końca roku przejazdy autobusami są bezpłatne. Natomiast od stycznia będą obowiązywać bilety zakupione według taryfy ŁKA, czyli z uwzględnieniem zniżek kolejowych. Bilety łączone na pociąg i autobus można kupować w biletomatach, przez internet, za pośrednictwem aplikacji mobilnych, a także u obsługi pociągu.

ŁKA nie zamierza poprzestać na jednej hybrydowej linii: pojawią się kolejne. W pierwszej połowie grudnia Kolejowa Komunikacja Autobusowa połączy Będków z Rokicinami w powiecie tomaszowskim. Pasażerowie dojadą do Rokicin autobusami, a stamtąd już pociągami ŁKA będą mogli dotrzeć do Łodzi. Także w grudniu uruchomione zostanie połączenie autobusowe na linii Ozorków – Parzęczew. W sumie, w ramach programu „Po drodze z koleją”, w całym województwie ma być uruchomionych 7 linii autobusowych.

Czytaj więcej

Samorządy zwiększają zakupy bezemisyjnych autobusów. Rośnie udział pojazdów na wodór

Podobny projekt takich hybrydowych kolejowo-autobusowych połączeń – Autobusowych Linii Dowozowych (ALD) – z powodzeniem rozwijają Koleje Małopolskie. Pierwotnie miały dowozić pasażerów z mniejszych miejscowości do stacji kolejowych, ale przez zapotrzebowanie na przewozy autobusowe w regionie formułę rozszerzono o regularne linie. W rezultacie już w połowie obecnego roku siatka połączeń ALD rozrosła się do ponad 20 linii dowozowych na terenie województwa.

Za granicą często kolej jest właścicielem przedsiębiorstw autobusowych

Zdaniem ekspertów, potrzebujemy takiego systemu transportu publicznego, który będzie wspierał nie tylko integrację kolei z przewoźnikami autobusowymi, ale także z komunikacja miejską. Zdaniem Adriana Furgalskiego, prezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, optymalnym rozwiązaniem byłoby takie, w którym podróżni dowożeni są autobusami do stacji kolejowej, w ramach wspólnej taryfy dojeżdżają do jakiegoś miasta i z tym samym biletem wsiadają np. do tramwaju.

Jak powiedział „Rzeczpospolitej” Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, w wielu krajach kolej stanowi oś komunikacyjną, do której dowozi się pasażerów z miejsc, gdzie tory nie dochodzą. Często to właśnie kolej jest właścicielem przedsiębiorstw autobusowych, mając duże doświadczenie organizacyjne i strukturę.

Przykładem jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA), która uruchomiła pierwszą linię Kolejowej Komunikacji Autobusowej ŁKA w ramach projektu „Po drodze z koleją”. Ma on pomóc w walce z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie, będącej jednym z najważniejszych przedsięwzięć samorządu województwa łódzkiego.

- Autobusami będziemy dowozili mieszkańców mniejszych miejscowości, w których nie ma torów kolejowych, na dworce PKP, aby bezpiecznie i szybko mogli dotrzeć m.in. do Łodzi - zapowiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku