Ta umowa, jeśli ostatecznie zostanie ratyfikowana przez Komisję Europejską, przyznaje Qatar Airways nieograniczony dostęp do europejskiego rynku. Z oczywistych powodów jest ostro krytykowana przez europejskie linie lotnicze, związki zawodowe i wszystkich graczy europejskiej branży lotniczej.
Czytaj więcej
Gigantyczna afera korupcyjna w Parlamencie Europejskim. Katar płacił eurodeputowanym za budowanie jego korzystnego wizerunku przed mundialem.
Przewoźnicy i związkowcy obawiają się nieuczciwej konkurencji ze strony połączeń Qatar Airways do miejsc docelowych w całej Azji. Zwłaszcza w sytuacji, gdy ich koszty wykonywania takich rejsów wzrosły z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Rosją. Umowa jest wyjątkowa również z tego powodu, że takich przywilejów nie ma żadna inna linia lotnicza z regionu Zatoki Perskiej.
Umowę z Katarem negocjowała Karima Delli, przewodnicząca parlamentarnej komisji ds. transportu. „I to ona właśnie w wewnętrznym piśmie wyraziła zaniepokojenie” - pisze portal POLITICO.
Karima Delli jest francuską eurodeputowaną z grupy Zielonych. Teraz ostrzega, że Katar mógł ingerować w wewnętrzne obrady Parlamentu nad tą umową.