Rosja chce być potęgą lotniczą. 23 mld dolarów rządowego wsparcia

Zdaniem ministra finansów Rosji, Antona Siluanowa linie lotnicze w tym kraju mają obowiązek wspierania branży w kraju. Na produkcję samolotów bez zagranicznych komponentów rząd w Moskwie przeznaczył 23 mld dolarów.

Publikacja: 19.10.2022 16:22

Minisetr finansów Rosji Anton Siluanow

Minisetr finansów Rosji Anton Siluanow

Foto: Bloomberg

W tej informacji Reuters zastrzega się, że została ona napisana w Moskwie, a jej treść musiała zostać dostosowana do reguł obowiązujących zagraniczne media w tym kraju.

Według dostępnych oficjalnych informacji na plan zastąpienia floty bezprawnie przejętej od zachodnich producentów, przede wszystkim Boeinga i Airbusa przeznaczone zostaną środki z narodowego funduszu inwestycyjnego (NWF), na który latami odkładano część zysków m.in. z eksportu surowców. Powstał w 2008 roku i na początku 2022 zgromadzono tam środki w wysokości 77 mld dol. Jest on 17. co do wielkości państwowym funduszem inwestycyjnym na świecie. W tym roku służy przede wszystkim do uzupełniania środków finansowych tam, gdzie sankcje okazały się najbardziej dotkliwe.

Czytaj więcej

Rosja wyleciała z rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego

Rosyjskie lotnictwo boryka się z ogromnymi problemami. Do zachodnich maszyn nie ma części zamiennych, nawet do tych, które (jak na przykład Aerofłot) zostały odkupione od leasingodawców, bo ich dostawy także zostały obłożone sankcjami. Te braki rosyjscy przewoźnicy starają się uzupełnić kanibalizując Boeingi i Airbusy. W ten sposób flota się zmniejsza i pojawiają się zagrożenia, że wystąpią kłopoty nawet w obsługiwaniu połączeń wewnętrznych. Natomiast maszyny krajowej produkcji, oprócz tego, że przy ich budowaniu korzystano z zagranicznych komponentów, nadal są kiepskiej jakości. To wszystko mają naprawić państwowe pieniądze.

Mechanizm budowy własnego konkurencyjnego przemysłu samolotowego wygląda następująco: rosyjskie firmy leasingowe otrzymają pieniądze na zamawianie w rosyjskich fabrykach Suchojów i Irkutów MS-21.

— Nasi producenci otrzymają gwarancje, że będzie popyt na leasing maszyn, które potem zasilą rosyjską flotę— tłumaczył minister finansów Rosji, Anton Siluanow podczas posiedzenia Komitetu Budżetowego w Dumie.

Dofinansowanie i unowocześnianie rosyjskiej branży lotniczej ma trwać do 2030 roku. Jak informowało rosyjskie zrzeszenie przemysłu lotniczego Rostec, do tego czasu rosyjskie fabryki mają wyprodukować przynajmniej 1000 samolotów.

Czytaj więcej

Rosja dostanie dostęp do części samolotowych. Unia łagodnieje

W tej informacji Reuters zastrzega się, że została ona napisana w Moskwie, a jej treść musiała zostać dostosowana do reguł obowiązujących zagraniczne media w tym kraju.

Według dostępnych oficjalnych informacji na plan zastąpienia floty bezprawnie przejętej od zachodnich producentów, przede wszystkim Boeinga i Airbusa przeznaczone zostaną środki z narodowego funduszu inwestycyjnego (NWF), na który latami odkładano część zysków m.in. z eksportu surowców. Powstał w 2008 roku i na początku 2022 zgromadzono tam środki w wysokości 77 mld dol. Jest on 17. co do wielkości państwowym funduszem inwestycyjnym na świecie. W tym roku służy przede wszystkim do uzupełniania środków finansowych tam, gdzie sankcje okazały się najbardziej dotkliwe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Salon lotniczy Farnborough. Producenci liczą na zamówienia na 1000 samolotów
Transport
Prognozy Boeinga i Airbusa: ponad 40 tys. nowych samolotów w ciągu 20 lat
Transport
Wizz Air zwraca koszty biletów pasażerom. Polskie lotniska działają normalnie
Transport
Przywracanie rozkładów lotów po piątkowej zapaści. Ten weekend może być jeszcze trudny
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Transport
Wielkie zamieszanie na lotniskach w szczycie sezonu i kłopoty pasażerów. Kiedy należy się odszkodowanie?