Globalne sojusze lotnicze nie chcą rosyjskich przewoźników

Dwie rosyjskie linie lotnicze Aeroflot i S7 należą do globalnych sojuszy lotniczych – odpowiednio Skyteam i Oneworld. Kolejne linie członkowskie zrywają z nimi umowy o wspólnych rezerwacjach, a Rosjanie tracą dostęp do programów lojalnościowych.

Publikacja: 04.03.2022 17:45

Globalne sojusze lotnicze nie chcą rosyjskich przewoźników

Globalne sojusze lotnicze nie chcą rosyjskich przewoźników

Foto: Bloomberg

Jest bardzo prawdopodobne, że obie linie zostaną wkrótce wyrzucone z tych organizacji — pisze rosyjskojęzyczny portal lotniczy Frequentflyer.ru. Utrata punków lojalnościowych to dotkliwa strata finansowa — pisze portal cytując „ważnego przedstawiciela jednego z rosyjskich głównych przewoźników”. Wcześniej Frequentflyer.ru rozmawiał z przedstawicielem Aeroflotu, który ujawnił, że Rosja szykuje się do „nacjonalizacji” samolotów należących do zachodnich firm leasingowych. Mają one czas do 30 marca, aby zgodnie z nałożonymi sankcjami zakończyć współpracę z rosyjskimi liniami lotniczymi.

Proces wstąpienia do sojuszu lotniczego trwa dość długo i nowa linia członkowska musi spełnić konkretne wymagania. Potem jednak i dla linii i dla jej pasażerów pojawiają się korzyści, w tym wspólne rezerwacje, wspólne poczekalnie biznesowe, uproszczone nadawanie bagażu, szczególnie ważne przy transferach. Zdarza się jednak, że linie w wyniku zmiany własnościowych przechodzą do innego sojuszu, ale usunięcie linii członkowskiej zdarzyłoby się po raz pierwszy.

W przypadku Aeroflotu i S7 kolejne linie rozwiązują z nimi umowy. American Airlines (Oneworld), nie mówiąc o British Airways już nie chce współpracować z S7. Z Aeroflotem nie chce mieć nic do czynienia amerykańska Delta i Air France KLM, które w piątek, 4 marca poinformowały o jednostronnym zerwaniu umowy. Pasażerowie Aeroflotu i S7, gdziekolwiek jeszcze latają, pozbawieni zostaną prawa korzystania ze wspólnych poczekalni, a bagaże, aby mieć pewność, że dotrą tam, gdzie powinny, muszą nadawać na każdy odcinek oddzielnie. Ograniczona została również możliwość wspólnej sprzedaży biletów. Co to oznacza najłatwiej jest wytłumaczyć na prostym przykładzie. Pasażer mieszka w Moskwie i chciałby polecieć do Chicago, a ani S7, ani Aeroflot nie latają na tej trasie. Wówczas system rezerwacyjny pokazywał, jakie są dostępne możliwości z siatki linii partnerskich. W tej chwili już ich nie ma. Zresztą i systemy rezerwacyjne zostały w Rosji bardzo ograniczone po tym, jak cięć dokonały firmy lotniczego IT, Sabre i Amadeus i w praktyce bez problemów (na razie) można zarezerwować i kupić bilet na przelot wewnątrz Rosji.

Czytaj więcej

Globalne sojusze lotnicze nie chcą rosyjskich przewoźników

Frequentflyer.ru ostrzega także, że w tej sytuacji Rosjanie mogą stracić dostęp do swoich mil zebranych we wspólnych programach lojalnościowych. To bolesne, bo w prostym tłumaczeniu, te mile nie są niczym innym, jak lotnicza walutą.

Ten sam portal poinformował również, że Aeroflot, który lata głównie zagranicznymi maszynami, nie ma zamiaru ich oddawać i będzie je „nacjonalizował”. To byłoby nie tylko kontrowersyjne posunięcie z punktu widzenia prawa, ale i w tej sytuacji mógłby latać nimi wyłącznie na trasach wewnętrznych. Gdyby poleciał np. do Egiptu, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, to leasingodawcy mogą na lotniskach w tych krajach odebrać swoje maszyny.

Jest bardzo prawdopodobne, że obie linie zostaną wkrótce wyrzucone z tych organizacji — pisze rosyjskojęzyczny portal lotniczy Frequentflyer.ru. Utrata punków lojalnościowych to dotkliwa strata finansowa — pisze portal cytując „ważnego przedstawiciela jednego z rosyjskich głównych przewoźników”. Wcześniej Frequentflyer.ru rozmawiał z przedstawicielem Aeroflotu, który ujawnił, że Rosja szykuje się do „nacjonalizacji” samolotów należących do zachodnich firm leasingowych. Mają one czas do 30 marca, aby zgodnie z nałożonymi sankcjami zakończyć współpracę z rosyjskimi liniami lotniczymi.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej