Kontrola emisji spalin także w żegludze

Sektor żeglugi będzie musiał po raz pierwszy kontrolować emisje spalin zgodnie z ustawą Unii, która ma być kolejnym krokiem ograniczania substancji powodujących zmianę klimatu

Publikacja: 27.11.2014 10:16

Kontrola emisji spalin także w żegludze

Foto: Bloomberg

Międzynarodowa żegluga emituje ok. 3 proc. dwutlenku węgla na świecie, a udział ten może wzrosnąć do 18 proc. w 2050 r., jeśli nie będzie odpowiednich przepisów — uważa Międzynarodowa Organizacja Morska IMO.

Ustawa nie objęła jednak tego sektora unijnym systemem handlu emisjami ETS, głównym narzędziem zmniejszenia skażenia, ale w Brukseli uznano, że jest ona krokiem w słusznym kierunku. Minister środowiska Włoch, Gian Luca Galletti, które w tym półroczu przewodniczą gremiom Unii, stwierdził, że porozumienie ma „wielką wartość polityczną i techniczną".

Wprowadza mechanizm monitorowania, informowania i kontroli emisji statków jako uzupełnienie październikowego porozumienia w Unii w sprawie nowych limitów emisji mających zmniejszyć zmiany klimatu i jako zapowiedź globalnej umowy, jaką ONZ chciałaby zawrzeć w 2015 r.

Dyplomaci rozmawiający anonimowo powiedzieli, że 4 kraje — Cypr, Grecja, Malta i Polska — głosowały przeciwko tej ustawie, ale to nie wystarczyło do jej zablokowania. Porozumienie nabierze mocy ustawy w ciągu kilku miesięcy po jego oficjalnym opublikowaniu.

Lata debaty w IMO i na forum ONZ nie doprowadziły do uzgodnienia sposobu objęcia emisji w żegludze obowiązkowymi ograniczeniami. Ekolodzy twierdzą, że nowy unijny przepis jest słaby, bo jedynie mierzy emisje, choć podoba im się postęp, który może zaowocować surowszymi rozwiązaniami.

Armatorzy, w rodzaju duńskiego A. P. Moller-Maersk, największego na świecie operatora transportu kontenerowego oceniają, że nowa ustawa jest pragmatycznym rozwiązaniem. Daje armatorom dość czasu, bo wprowadza obowiązek monitorowania emisji spalin od 1 stycznia 2018 i tylko statków o nośności ponad 5 tys. DWT.

W razie osiągnięcia międzynarodowego porozumienia o ograniczeniu emisji na morzu Komisja Europejska będzie musiała zmienić unijny przepis.

Międzynarodowa żegluga emituje ok. 3 proc. dwutlenku węgla na świecie, a udział ten może wzrosnąć do 18 proc. w 2050 r., jeśli nie będzie odpowiednich przepisów — uważa Międzynarodowa Organizacja Morska IMO.

Ustawa nie objęła jednak tego sektora unijnym systemem handlu emisjami ETS, głównym narzędziem zmniejszenia skażenia, ale w Brukseli uznano, że jest ona krokiem w słusznym kierunku. Minister środowiska Włoch, Gian Luca Galletti, które w tym półroczu przewodniczą gremiom Unii, stwierdził, że porozumienie ma „wielką wartość polityczną i techniczną".

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach