Kontrola emisji spalin także w żegludze

Sektor żeglugi będzie musiał po raz pierwszy kontrolować emisje spalin zgodnie z ustawą Unii, która ma być kolejnym krokiem ograniczania substancji powodujących zmianę klimatu

Publikacja: 27.11.2014 10:16

Kontrola emisji spalin także w żegludze

Foto: Bloomberg

Międzynarodowa żegluga emituje ok. 3 proc. dwutlenku węgla na świecie, a udział ten może wzrosnąć do 18 proc. w 2050 r., jeśli nie będzie odpowiednich przepisów — uważa Międzynarodowa Organizacja Morska IMO.

Ustawa nie objęła jednak tego sektora unijnym systemem handlu emisjami ETS, głównym narzędziem zmniejszenia skażenia, ale w Brukseli uznano, że jest ona krokiem w słusznym kierunku. Minister środowiska Włoch, Gian Luca Galletti, które w tym półroczu przewodniczą gremiom Unii, stwierdził, że porozumienie ma „wielką wartość polityczną i techniczną".

Wprowadza mechanizm monitorowania, informowania i kontroli emisji statków jako uzupełnienie październikowego porozumienia w Unii w sprawie nowych limitów emisji mających zmniejszyć zmiany klimatu i jako zapowiedź globalnej umowy, jaką ONZ chciałaby zawrzeć w 2015 r.

Dyplomaci rozmawiający anonimowo powiedzieli, że 4 kraje — Cypr, Grecja, Malta i Polska — głosowały przeciwko tej ustawie, ale to nie wystarczyło do jej zablokowania. Porozumienie nabierze mocy ustawy w ciągu kilku miesięcy po jego oficjalnym opublikowaniu.

Lata debaty w IMO i na forum ONZ nie doprowadziły do uzgodnienia sposobu objęcia emisji w żegludze obowiązkowymi ograniczeniami. Ekolodzy twierdzą, że nowy unijny przepis jest słaby, bo jedynie mierzy emisje, choć podoba im się postęp, który może zaowocować surowszymi rozwiązaniami.

Armatorzy, w rodzaju duńskiego A. P. Moller-Maersk, największego na świecie operatora transportu kontenerowego oceniają, że nowa ustawa jest pragmatycznym rozwiązaniem. Daje armatorom dość czasu, bo wprowadza obowiązek monitorowania emisji spalin od 1 stycznia 2018 i tylko statków o nośności ponad 5 tys. DWT.

W razie osiągnięcia międzynarodowego porozumienia o ograniczeniu emisji na morzu Komisja Europejska będzie musiała zmienić unijny przepis.

Międzynarodowa żegluga emituje ok. 3 proc. dwutlenku węgla na świecie, a udział ten może wzrosnąć do 18 proc. w 2050 r., jeśli nie będzie odpowiednich przepisów — uważa Międzynarodowa Organizacja Morska IMO.

Ustawa nie objęła jednak tego sektora unijnym systemem handlu emisjami ETS, głównym narzędziem zmniejszenia skażenia, ale w Brukseli uznano, że jest ona krokiem w słusznym kierunku. Minister środowiska Włoch, Gian Luca Galletti, które w tym półroczu przewodniczą gremiom Unii, stwierdził, że porozumienie ma „wielką wartość polityczną i techniczną".

Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii
Transport
Konflikt Indii z Pakistanem. Mnóstwo lotów odwołanych bądź wydłużonych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem