Cykl Anatomia miłości w Telewizji Kino Polska

Grały w teatrze, w filmach, czasem jeszcze występowały w kabaretach. Dostawały Złote Kamery, Ekrany i Kaczki. Były sławne w czasach, gdy o popularności artystów nie decydowały kolorowe pisemka i plotkarskie portale internetowe

Publikacja: 30.06.2011 20:19

„Anatomia miłości”

„Anatomia miłości”

Foto: kino polska

Kalina Jędrusik, Elżbieta Czyżewska, Barbara Brylska, Pola Raksa, Teresa Tuszyńska, Anna Seniuk, Małgorzata Braunek i Beata Tyszkiewicz. Każda z nich miała własny styl. Zjednywały sobie publiczność rolami. Osobowością. Czasem legendą, która się wokół nich tworzyła. Telewizja Kino Polska poświęci im wakacyjny cykl zatytułowany „Anatomia miłości", w którym w kolejne środowe wieczory zaprezentuje filmy o uczuciach nakręcone w latach 60. i 70. Pierwszy obraz – 6 lipca: „Anatomia miłości" Romana Załuskiego. Scenariusz napisał Ireneusz Iredyński. Barbara Brylska gra tu młodą kobietę zżeraną przez zazdrość o swojego partnera. Para się rozstaje, ale nie na długo.

Gdy dawny kochanek postanawia wrócić do Ewy, sytuacja się odwraca.

Annę Seniuk obejrzymy w „Kardiogramie" Załuskiego (1971) jako żonę kierownika szkoły w małym miasteczku. Jej bohaterka ma romans z kardiochirurgiem, który podejmuje pracę w miejscowym szpitalu. „Zakochani są między nami" (1965) Jana Rutkiewicza z Magdaleną Zawadzką w jednej z głównych ról to opowieść osnuta wokół konkursu fotograficznego organizowanego w domu wypoczynkowym Funduszu Wczasów Pracowniczych. Uczestnicy mają sfotografować na plaży zakochaną parę. W „Beacie" (1965) Anny Sokołowskiej można będzie  zobaczyć Polę Raksę jako szesnastolatkę, która ucieka z domu. Wrażliwą, delikatną dziewczynę buntującą się przeciwko zakłamaniu i znieczulicy. W „Niekochanej"(1965) Janusza Nasfetera Elżbieta Czyżewska zagrała kobietę, która zatraca się w uczuciu, niemal popada w obłęd.

Specjalny zestaw filmów będzie poświęcony Kalinie Jędrusik. W 20. rocznicę jej śmierci Kino Polska przypomni m.in. „Lekarstwo na miłość" (1965) oraz kilka dokumentów o aktorce, która szarej codzienności dodawała barw.

Filmy z cyklu „Anatomia miłości" nie są wielkimi dziełami polskiej kinematografii. To głównie romanse i skromne obyczajówki. Ale socjologowie twierdzą, że właśnie w takich filmach najdobitniej odbija się codzienność. W tle niepokojów głównych bohaterek znajdą więc widzowie obrazy życia w PRL, opis mentalności Polaków, rejestr drobnych śmiesznostek i groźnego zniewolenia przez system. Można z tego zbudować ciekawe studium polskiego społeczeństwa sprzed pół wieku.

Barbara Hollender

Anatomia Miłosci

 

20.25 KINO POLSKA; ŚRODA

Kalina Jędrusik, Elżbieta Czyżewska, Barbara Brylska, Pola Raksa, Teresa Tuszyńska, Anna Seniuk, Małgorzata Braunek i Beata Tyszkiewicz. Każda z nich miała własny styl. Zjednywały sobie publiczność rolami. Osobowością. Czasem legendą, która się wokół nich tworzyła. Telewizja Kino Polska poświęci im wakacyjny cykl zatytułowany „Anatomia miłości", w którym w kolejne środowe wieczory zaprezentuje filmy o uczuciach nakręcone w latach 60. i 70. Pierwszy obraz – 6 lipca: „Anatomia miłości" Romana Załuskiego. Scenariusz napisał Ireneusz Iredyński. Barbara Brylska gra tu młodą kobietę zżeraną przez zazdrość o swojego partnera. Para się rozstaje, ale nie na długo.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne