Czy papierowa prasa umiera

Drukowane gazety są dziś w defensywie. Przyczyniły się do tego nowe technologie, co pokazuje brytyjski dokument.

Publikacja: 05.10.2015 08:00

Czy papierowa prasa umiera

Foto: materiały prasowe

Czytelnicy przenoszą się do internetu. Informacje docierają dziś w ułamku sekundy, gazety już w chwili ukazywania się są niejako „przeterminowane”. To spowodowało łańcuch zdarzeń.

Pierwszą gazetą w USA, którą zlikwidowano w 2009 roku, była wielkomiejska „Rocky Mountain News”. Wtedy szerokim echem odbiła się decyzja nowego właściciela gazety, który zwolnił całą redakcję. Ale już kolejne likwidacje, stały się tak powszechne, że mijały bez wrażeń. W Ameryce zniknęło kilkadziesiąt tytułów, a 30 procent dziennikarzy straciło pracę. Całkowicie zmieniło się też finansowanie branży medialnej.

- Gazety miały dotąd 40-45 procent zysku z inwestycji – opowiada  w brytyjskim dokumencie jedna z amerykańskich dziennikarek. – Te czasy minęły i pewnie nie wrócą.

Po 80 latach z rynku zniknął również drukowany „Newsweek”, który postanowiono przekształcić w cyfrowe wydanie. Ta koncepcja nie odniosła jednak sukcesu.

Wiele eksperymentów przeprowadzono w „The New York Times”, żeby dostosować się do nowych technologii i nowych sposobów czytania informacji. Smartfony i tablety okazały się bardzo istotnym narzędziem. Choć prasa drukowana emigruje na platformy cyfrowe, to wiele europejskich gazet wciąż utrzymuje papierowe wersje. Wsparci badaniami, redaktorzy naczelni zauważają, że odbiorcy cyfrowi i analogowi to dwie coraz bardziej odrębne grupy – tak pod względem wiekowym jak i upodobań czytelniczych.

Kolejną fazą przekształceń prasy, tym razem w internecie, było pojawienie się portalu The Huffington Post, jednego z najpopularniejszych serwisów informacyjnych. Założony w 2005 roku w USA – dziś jest obecny w wielu europejskich krajach i nie wzbudza entuzjazmu szefów gazet. Nic w tym dziwnego, zarabia na darmowych treściach wykorzystując cudze informacje na zasadzie „kopiuj – wklej”. A to z kolei — zabija dziennikarstwo.

Czas bezpłatnych treści w internecie też jednak powoli się kończy. Jako pierwszy wprowadził płatny dostęp do treści „The New York Times”. I to było dobre posunięcie, bo zyskał 700 tys. abonentów cyfrowych. Ale, jak się okazuje, ten sukces to dość wyjątkowo sytuacja. Dziś każdy jest redaktorem – na twitterze, czy na facebooku. Ciekawe jednak, że odrodzenie rozpoczyna się od dziennikarstwa śledczego...

Zrealizowany w 2012 roku interesujący brytyjski dokument „Koniec prasy. Dziennikarstwo w XXI wieku” jest sprawozdaniem z obecnej sytuacji intensywnie przekształcającego się rynku prasy – tak papierowej, jak cyfrowej. Premiera filmu w poniedziałek w TVP 2 o godz. 22.55.

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont