Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 05.10.2015 05:14 Publikacja: 05.10.2015 08:00
Foto: materiały prasowe
Czytelnicy przenoszą się do internetu. Informacje docierają dziś w ułamku sekundy, gazety już w chwili ukazywania się są niejako „przeterminowane”. To spowodowało łańcuch zdarzeń.
Pierwszą gazetą w USA, którą zlikwidowano w 2009 roku, była wielkomiejska „Rocky Mountain News”. Wtedy szerokim echem odbiła się decyzja nowego właściciela gazety, który zwolnił całą redakcję. Ale już kolejne likwidacje, stały się tak powszechne, że mijały bez wrażeń. W Ameryce zniknęło kilkadziesiąt tytułów, a 30 procent dziennikarzy straciło pracę. Całkowicie zmieniło się też finansowanie branży medialnej.
- Gazety miały dotąd 40-45 procent zysku z inwestycji – opowiada w brytyjskim dokumencie jedna z amerykańskich dziennikarek. – Te czasy minęły i pewnie nie wrócą.
Po 80 latach z rynku zniknął również drukowany „Newsweek”, który postanowiono przekształcić w cyfrowe wydanie. Ta koncepcja nie odniosła jednak sukcesu.
Wiele eksperymentów przeprowadzono w „The New York Times”, żeby dostosować się do nowych technologii i nowych sposobów czytania informacji. Smartfony i tablety okazały się bardzo istotnym narzędziem. Choć prasa drukowana emigruje na platformy cyfrowe, to wiele europejskich gazet wciąż utrzymuje papierowe wersje. Wsparci badaniami, redaktorzy naczelni zauważają, że odbiorcy cyfrowi i analogowi to dwie coraz bardziej odrębne grupy – tak pod względem wiekowym jak i upodobań czytelniczych.
Kolejną fazą przekształceń prasy, tym razem w internecie, było pojawienie się portalu The Huffington Post, jednego z najpopularniejszych serwisów informacyjnych. Założony w 2005 roku w USA – dziś jest obecny w wielu europejskich krajach i nie wzbudza entuzjazmu szefów gazet. Nic w tym dziwnego, zarabia na darmowych treściach wykorzystując cudze informacje na zasadzie „kopiuj – wklej”. A to z kolei — zabija dziennikarstwo.
Czas bezpłatnych treści w internecie też jednak powoli się kończy. Jako pierwszy wprowadził płatny dostęp do treści „The New York Times”. I to było dobre posunięcie, bo zyskał 700 tys. abonentów cyfrowych. Ale, jak się okazuje, ten sukces to dość wyjątkowo sytuacja. Dziś każdy jest redaktorem – na twitterze, czy na facebooku. Ciekawe jednak, że odrodzenie rozpoczyna się od dziennikarstwa śledczego...
Zrealizowany w 2012 roku interesujący brytyjski dokument „Koniec prasy. Dziennikarstwo w XXI wieku” jest sprawozdaniem z obecnej sytuacji intensywnie przekształcającego się rynku prasy – tak papierowej, jak cyfrowej. Premiera filmu w poniedziałek w TVP 2 o godz. 22.55.
Pierwszy odcinek drugiego sezonu „The Last of Us” w Ameryce przyciągnął 5,3 miliona widzów na kanale HBO i platf...
Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach ma zaszczyt zaprosić na VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025.
W filmie był Andrzej Wajda, a w muzyce filmowej Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz. – To był prawdziwy gigant – mówi o...
Stało się to, co przewidywaliśmy: wystarczyło zdjąć z TVP klątwę bojkotu odbiorców, którzy kojarzyli telewizję p...
Do reżyserii Teatru TV wraca Wojciech Smarzowski i Krzysztof Zanussi, pierwszy spektakl wystawi Jan Holoubek i z...
Phishing, ataki DDoS i złośliwe oprogramowanie to stali bywalcy raportów dotyczących zagrożeń w sieci. Od lat są najczęściej wykorzystywanymi przez cyberprzestępców metodami, ale to nie znaczy, że sposób ich działania się nie zmienia.
Od czasu premier nowej dyrekcji Teatru TV (maj 2024) jego widownia wzrosła w minionym roku o 2,5 mln widzów (wob...
Gdzie zdobyć wiedzę, która pomoże w zdobyciu patentu motorowodnego?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas