TVP Kultura wystartowała 24 kwietnia 2005 r. Narodzinom towarzyszył zgrzyt – operatorzy kablówek z powodu konfliktu z TVP zbojkotowali stację i w pierwszych miesiącach nadawania jej oglądalność była krytyczna. W ciągu minuty według AGB Polska oglądało ją 812 osób, dla porównania – Jedynkę 1,2 mln. Po kilku miesiącach porozumienie co prawda podpisano, ale i tak widzowie narzekali, że jedna z niewielu telewizji z misją powinna być dostępna dla wszystkich bez dodatkowych opłat.
Opinia -
Wiesław Godzic, profesor medioznawca Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Teraz ich życzenie się spełnia. Ci, którzy sygnał analogowy zmienią na cyfrowy, będą mogli korzystać z TVP Kultura bez ograniczeń.
– Mamy świadomość, że dzięki cyfryzacji będzie rosła rola kanałów tematycznych – mówi „Rz" Katarzyna Janowska, dyrektor TVP Kultura. – To trend, który obserwuje się na całym świecie. TVP Kultura ma zatem szanse poszerzyć grono odbiorców. Już od jesieni ubiegłego roku konstruujemy ramówkę tak, żeby każdy choć trochę zainteresowany kulturą, kinem, dobrą rozrywką znalazł u nas coś interesującego. Chcemy trafić nie tylko do widzów kultury wysokiej, choć pamiętamy o nich, emitując opery, spektakle baletowe, koncerty muzyki poważnej, teatry telewizji – zarówno archiwalne, jak i te powstające obecnie.
Widzami TVP Kultura są przede wszystkim ludzie w wieku od 16 do 49 lat