TEATR
Agnieszka Glińska
– reżyserka przedstawienia „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku", która wraz z aktorami Teatru Studio w Warszawie zaprezentowała znakomitą interpretację sztuki Doroty Masłowskiej. Sprawiła, że publiczność, śmiejąc się z groteskowych przygód młodych bohaterów, poczuła gorycz refleksji o ich życiu.
Paweł Demirski i Monika Strzępka – twórcy przedstawienia „Bitwa warszawska 1920" w Starym Teatrze w Krakowie – za sceniczną wizję historii, w której przegląda się współczesna rzeczywistość. Wizję radykalną, polemiczną i prowokującą do sporu o kształt naszej wolności.
Barbara Wysocka – za brawurowe wykonanie koncertu-przedstawienia „Chopin bez fortepianu", w którym partie fortepianu w Chopinowskich koncertach zastąpiły słowa aktorki. Ten niezwykły eksperyment trafia nie tylko do uszu odbiorców, ale przede wszystkim ożywia ich myślenie o pomnikowym twórcy naszej kultury.
FILM
Filip Dzierżawski
– za bezkompromisowy portret grupy muzyków w filmie dokumentalnym „Miłość", będącym równocześnie uniwersalną opowieścią o sile przyjaźni i konsekwencjach bycia artystą. Za pionierskie w polskim dokumencie połączenie inscenizacji, zdjęć archiwalnych i dokumentalnych.
Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze, Zbigniew Waleryś
– dla duetu reżyserskiego za stworzenie w filmie „Papusza", po raz pierwszy w polskim kinie, panoramy losów polskich Cyganów na przestrzeni ostatniego wieku oraz dla Zbigniewa Walerysia za wykreowanie portretu człowieka zawieszonego pomiędzy tradycją a degradującą teraźniejszością, przed którą nie ma ucieczki.
Paweł Pawlikowski, duet aktorski Agaty Kuleszy i Agaty Trzebuchowskiej
- dla reżysera Pawła Pawlikowskiego za mistrzowską formę w filmie „Ida", w którym subtelnie zmierzył się z najtrudniejszymi tematami polskiej historii i pamięci. Reżyser osiągnął także największy sukces frekwencyjny polskiego kina za granicą od 1948 roku. Dla Agaty Kuleszy i Agaty Trzebuchowskiej za wielowymiarowe i magnetyzujące kreacje aktorskie w filmie „Ida".
MUZYKA POWAŻNA
Apollon Musagete Quartett - za płytę „Multitude" - poświęconą kwartetom Lutosławskiego, Góreckiego i Pendereckiego. Zespół ukazuje utwory polskich kompozytorów jako prawdziwe arcydzieła kameralistyki. Indywidualny styl wykonawczy kwartetu został już doceniony przez najważniejsze zagraniczne instytucje muzyczne.
Mariusz Kwiecień
- za wspaniałe kreacje wokalne na scenach całego świata, a szczególnie za występ w „Eugeniuszu Onieginie" na otwarcie sezonu 2013/2014 w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, w którym artysta potwierdził, że jest jednym z najwybitniejszych współczesnych barytonów świata.
Motion Trio – za pełne energii i mistrzostwa wykonawstwo ukazujące szerokie spektrum możliwości interpretacyjnych akordeonistów. W szczególności za niezwykły projekt płytowy „Polonium" z muzyką Lutosławskiego, Pendereckiego, Góreckiego i Kilara, z gościnnym udziałem Leszka Możdżera.
JAZZ, ROCK I INNE
Zespół Pustki - za nieustanny rozwój wyraźnie widoczny na najnowszej płycie „Safari", która potwierdza profesjonalizm, talent i konsekwencję zespołu w dążeniu do artystycznej oryginalności.
Waglewski/Fisz/Emade
– za umiejętne połączenie różnych odcieni muzyki rockowej i bluesowej na płycie „Matka, Syn, Bóg". Za pełne głębi, refleksji i ironii teksty oraz osobiste emocje zawarte w najbardziej dojrzałym materiale stworzonym przez Wojciecha, Piotra i Bartosza Waglewskich.
Dominik Wania – za otwartość stylistyczną i szerokie horyzonty jazzowe, od mainstreamu do awangardy, a przede wszystkim za pierwszą autorską płytę „Ravel", na której pokazuje z subtelną i wyważoną wirtuozerią swój wielki talent i umiejętność przekładania muzyki poważnej na język jazzowy.
SZTUKI WIZUALNE
Olaf Brzeski
– za spajanie klasyki z nowoczesnością, rzeźby z rysunkiem, fantazji z rzeczywistością. Za wypracowanie oryginalnego stylu i ożywienie języka rzeźby. Za wnikliwe rozważania dotyczące źródeł zła i bestialstwa, których podsumowaniem jest wystawa „Samolub" w warszawskim CSW.
Paulina Ołowska
– za wszechstronność artystyczną i umiejętne łączenie sztuki wysokiej z popularną. Za pełne humoru ingerencje w przestrzeń publiczną europejskich miast. Za wystawę „Czar Warszawy" w galerii Zachęta skłaniającą do refleksji nad zapomnianą estetyką i ideologią.
MENEDŻER KULTURY
Ewa Łączyńska-Widz, dyrektorka BWA w Tarnowie – za ożywienie przestrzeni publicznej Tarnowa dzięki przeniesieniu galerii do nowej siedziby w Parku Strzeleckim. Za nowoczesną edukację i atrakcyjny program wystaw, który całkowicie podważa stereotypowy podział na kulturę centrum i prowincji.
Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej – za niełatwą inicjatywę skonsolidowania środowisk artystycznych i stworzenia wspólnego frontu w drażliwej kwestii wynagrodzeń i ubezpieczeń dla twórców kultury.
Monika Sznajderman, szefowa wydawnictwa „Czarne" – za osiemnaście lat konsekwentnej i tytanicznej pracy wydawniczej, za odkrycie dla polskich czytelników nowych autorów, rejonów i tematów. Za wierność przekonaniu, że literatura polska reportażem stoi.
KULTURA W SIECI (zwycięzca zostanie wyłoniony głosami internautów)
Culture.pl
– za konsekwentną budowę portalu, łączącego zalety żywej encyklopedii i kulturalnego dziennika. Za rozszerzanie i tłumaczenie na język angielski największej multimedialnej bazy wiedzy o polskiej kulturze.
Dwutygodnik.com
– za prowadzenie internetowego czasopisma, dostarczającego opiniotwórczych tekstów i znoszącego sztuczny podział na kulturę wysoką i popularną. Za autorski pazur i niezależność sądów, a w szczególności za przypominanie jak ważny dla życia kulturalnego jest wnikliwy esej krytyczny.
Trzejkompozytorzy.p
l – za stworzenie unikalnego na skalę światową kompletnego zbioru dzieł trzech polskich kompozytorów: Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego.
SUPERGWARANCJE
Martin Scorsese – za przeprowadzoną z wielkim rozmachem akcję „Martin Scorsese przedstawia arcydzieła polskiego kina", promującą najważniejsze polskie filmy w Stanach Zjednoczonych, a zarazem polską kulturę i sztukę. Za pasję z jaką śledzi i wspiera światową kinematografię, przywracając międzynarodowej publiczności zapomniane arcydzieła z najdalszych zakątków globu.
Andrzej Wajda - za odwagę w artystycznym zmierzeniu się z legendą Lecha Wałęsy w filmie „Wałęsa. Człowiek z nadziei", za mistrzowskie połączenie zdjęć archiwalnych ze scenami fabularnymi. Za ciągłe poszukiwania artystyczne, za otwartość na nowy język filmowy, za dzieła pomagające zrozumieć naszą historię, które jednocześnie współtworzą narodowe mity.