Sobota, 14 czerwca
10.00
Antoni Marianowicz – libretto i słowa piosenek
Pamiętnik pani Hanki
na podstawie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza
Reżyseria: Borys Lankosz
Aktualizacja: 13.06.2014 09:55 Publikacja: 13.06.2014 09:54
Pamiętnik pani Hanki
Foto: TVP, Jan Bogacz jan Bogacz
Sobota, 14 czerwca
10.00
Antoni Marianowicz – libretto i słowa piosenek
na podstawie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza
Reżyseria: Borys Lankosz
Produkcja: Narodowe Centrum Kultury i Telewizja Polska SA 2013
Występują: Joanna Kulig (Hanka),
Magdalena Cielecka (Betty), Danuta Stenka (Magdalena), Ewa Konstancja Bułhak (Kira), Małgorzata Zajączkowska (Rdzawiczowa), Kamilla Baar (Halszka), Marta Dąbrowska (Lucyna), Karolina Kominek (Leni), Wojciech Pokora (Hrabia Dowgird), Borys Szyc (Hrabia Toto), Grzegorz Małecki (Jacek, mąż Hanki), Wiktor Zborowski (Stryj Albin), Krzysztof Wakuliński (Kapitan Korczyński), Jacek Koman (Mister Philips), Antoni Pawlicki (Robert Tonnor), Jakub Gierszał (Oficer S.), Maciej Zakościelny (Romek), Modest Ruciński (Pułkownik Sochnowski), Joachim Lamża (Szpicel), Mariusz Ostrowski (Fred), Artur Steranko (Józef), Tadeusz Wojtych (Portier hotelu Patria), Piotr Piksa (Kelner), Tomasz Olejnik (barman), Filip Kosior (lokaj).
Satyra na życie polskich wyższych sfer z lat 30. ubiegłego wieku i jednocześnie sentymentalna podróż do przedwojennej Warszawy. Także komedia muzyczna (z muzyką Jerzego Wasowskiego) o zabarwieniu kryminalnym w dwóch telewizyjnych częściach. Przedstawienie powstało na podstawie scenariusza Antoniego Marianowicza z 1978 roku. Inspiracją stała się ostatnia powieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza „Pamiętnik pani Hanki". Rok później odbyła się premiera w warszawskim Teatrze Kwadrat. Akcja toczy się w 1938 roku w polskich wyższych sferach. Tytułowa pani Hanka, młoda i kochliwa (mimo że już żona polskiego dyplomaty), pewnego dnia odczytuje list adresowany do swojego męża. Jego nadawczyni przypomina, że jest jego pierwszą i wciąż legalną żoną. Zatem on – bigamistą. Hanka nie załamuje jednak rąk, lecz podążając po nitce do kłębka, wdaje się nieświadomie w aferę szpiegowską....
Warto przypomnieć, że „Pamiętnik pani Hanki" doczekał się także filmowej wersji. W ekranizacji powieści z 1963 roku w reżyserii Stanisława Lenartowicza rolę Hanki zagrała Lucyna Winnicka, a jej męża Jacka - Andrzej Łapicki.
Debiut Borysa Lankosza w Teatrze Telewizji.
13.00
Antoni Czechow
Reżyseria: Izabella Cywińska
Produkcja: Narodowy Instytut Audiowizualny i Telewizja Polska SA 2013
Występują: Antonina Choroszy (Lubow Raniewska), Bożena Borowska-Kropielnicka (Szarlota), Gabriela Frycz (Waria), Agnieszka Różańska (Duniasza), Anna Mierzwa (Ania), Tadeusz Drzewiecki (Leonid Gajew), Ildefons Stachowiak (Borys Simeonow-Piszczyk), Filip Frątczak (Siemion Jepichodow), Grzegorz Gołaszewski (Piotr Trofimow), Sebastian Grek (Jermołaj Łopachin), Michał Grudziński (Firs), Michał Kocurek (Jasza)
Telewizyjna realizacja jednego z najważniejszych dramatów Czechowa z 1904 roku (w przekładzie Jerzego Jarockiego) w Teatrze Nowym w Poznaniu nie była przypadkowa. To rodzaj powrotu sentymentalnego po 24 latach do teatru, który odegrał istotną rolę w reżyserskiej karierze Izabelli Cywińskiej.
– „Wiśniowy sad" jest opowieścią o tęsknocie za przeszłością i jednocześnie strachem przed przeszłością – mówiła reżyserka. – Potraktowałam to bardzo osobiście. Wyszło bardziej o strachu przed przeszłością.
Akcja rozpoczyna się, gdy Lubow Raniewska, wdowa, wraca po latach z Paryża do rodzinnego majątku na rosyjskiej prowincji. Kochanek, z którym wyjechała, porzucił ją i okradł. Dom jest zadłużony, a jedynym realnym ratunkiem okazuje się licytacja majątku, wycięcie drzew w sadzie i odsprzedanie ziemi letnikom. Początkowy opór, by to uczynić, topnieje. Nabywcą rodzinnego domu Raniewskiej i wiśniowego sadu zostaje Łopachin, syn pańszczyźnianego chłopa, który dawniej nie był wpuszczany na pokoje. Raniewska i jej rodzina, tracą swoje miejsce na ziemi....
15.00
Roger Mortimer Smith
Reżyseria: Krzysztof Lang
Produkcja: Telewizja Polska SA 2013
Występują: Kamilla Baar (Charlotte), Tomasz Karolak (Lennie), Adam Woronowicz (George), Jan Frycz (Crichton)
Spektakl z cyklu „Teatr Telewizji na żywo", czyli oryginalny spektakl, zagrany w studiu telewizyjnym z udziałem publiczności. „Dawne grzechy" odwołują się do tradycji telewizyjnego teatru sensacji spod znaku węża, czyli Kobry.
Sztuka pełna zaskakujących, emocjonujących zwrotów akcji, trzymająca w napięciu, a z drugiej strony – niepozbawiona literackiego dystansu i zabawy z widzem.
Dwaj przeciętni londyńscy gangsterzy – George i Lennie – postanawiają radykalnie zmienić swoją przyszłość, czyli – wykonać skok życia. By zrealizować swój plan porywają Charlotte, jedyną córkę bogatego przedsiębiorcy Chamberlaina. Są gotowi ją zwrócić jedynie za sowity okup. Wszystko zdaje się iść zgodnie z harmonogramem aż do momentu, kiedy dziewczyna przekonuje Lenniego, aby pomógł jej uciec. Uwolnienie Charlotte rozpoczyna ciąg zaskakujących zdarzeń, w których nikt nie jest tym, kim się wydawał być na początku...
Niedziela, 15 czerwca
10.00
Zbigniew Białas
Adaptacja: Tomasz Śpiewak
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Reżyseria TV: Marcin Koszałka
Produkcja: Telewizja Polska SA i Teatr Zagłębia w Sosnowcu
Występują: Agnieszka Bieńkowska (Antonina Zimorodzic, matka Jadwigi Korzeniec, właścicielka interesu świńskiego/Gołda Lapidus, zwyciężczyni konkursu na najpiękniejszą pocztówkę inspirowaną motywem Drei Keiser Ecke), Maria Bieńkowska (Jadwiga Korzeniec, de domo Zimorodzic, pseudonim Klandestyn Bizukont),
Ewa Kopczyńska (Artystka Izabela/Pani Doktor Mojkowska), Agnieszka Bałaga-Okońska (Emma Niukanen, fińska bona pracująca dla największego fabrykanta w Sosnowicach/Sara Kerszenblat, córka aptekarza, wiolonczelistka emigrująca do Nowego Jorku), Edyta Ostojak (Ester Pławner, Żydówka, służąca Korzeńców), Michał Bałaga (Wilhelm, pruski celnik/Andrzej Siedlecki, artysta urodzony w Mysłowicach), Aleksander Blitek (Szwarcownik I), Piotr Bułka (Samuel Lubelski, prawa ręka Maxa Weichmanna/ Lesek Lech-Leszka, artysta/Szymon Kogut, kochanek Ester Pławner), Przemysław Kania (Franz, celnik austriacki/Izaak Meyerhold, artysta urodzony w Jaworznie), Krzysztof Korzeniowski (Mikołaj, celnik rosyjski/Emmanuel Appelbaum, artysta urodzony w Starym Sosnowcu), Grzegorz Kwas (Walerian Monsiorski, redaktor ISKRY/A. Korzeniec, kafelkowy król Sosnowic), Wojciech Leśniak (Aptekarz Kerszenblat/Kolejarz Ociepa/Rzeźnik Goździk), Tomasz Muszyński (Szwarcownik II/Zecer Klaja), Jarosław Tyran (Kiepura, lat 12/Zimorodzic, ojciec Jadwigi Korzeniec/Carski Policjant)
Ballada o małej ojczyźnie, czyli opowieść o Sosnowcu z początku XX wieku i jego mieszkańcach. Przedstawienie jest efektem zbiorowej pracy. Najpierw była książka Zbigniewa Białasa, następnie jej adaptacja dla potrzeb sceny dokonana przez Tomasza Śpiewaka. Spektakl wyreżyserował Remigiusz Brzyk w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.
Historia tytułowego Alojzego Korzeńca, którego losy stały się pretekstem do przywołania skomplikowanej historii Sosnowca. Wydarzenia rozpoczynają się w 1913 roku. Korzeniec, mistrz sztuki układania kafelków, schodzi z tego świata w sposób zagadkowy - znaleziono jego głowę odciętą od reszty ciała. Wyjaśnieniem makabrycznej tajemnicy zajmuje się pismo „Iskra" relacjonujące w odcinkach kolejne etapy śledztwa prowadzonego przez dociekliwego inspektora... Przez scenę przewija się tłum postaci, tworząc wielobarwną mozaikę ludzkich losów i historii - istną wieżę Babel.
Realizujący przedstawienie w telewizyjnym jego kształcie Marcin Koszałka dodał m.in. filmowe panoramy miasta, od których spektakl się rozpoczyna, i na których się kończy, dołożył przenikające się plany filmowe w niektórych scenach.
Spektakl był wielokrotnie nagradzany na festiwalach teatralnych, m.in. Złota Maska w kategorii przedstawienie roku 2012, Nagroda Główna Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona" Zabrze 2012 dla Remigiusza Brzyka za reżyserię.
12.00
Krzysztof Kopka
Reżyseria: Jacek Głomb
Produkcja: Telewizja Polska SA i Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
Występują: Małgorzata Urbańska (Arleta),
Paweł Palcat (Pan Bieda), Paweł Wolak (Pan Fuga), Bogdan Grzeszczak (Pan Piotr), Rafał Cieluch (Helmut/Semenko), Bartosz Bulanda (Zenek), Mateusz Krzyk (Zdzicho), Ewa Galusińska (Francuzka), Zuza Motorniuk (Konczita), Magda Skiba (Jadźka), Katarzyna Dworak (Ubolka/ Matka Zdzicha), Robert Gulaczyk (Tolo), Joanna Gonschorek (Święta Barbara), Anita Poddębniak (Skarbek), Mariusz Sikorski (Dziergany).
Telewizyjna wersja granego (premiera we wrześniu 2011 roku) w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy.
Ten epicki fresk o historii Zagłębia Miedziowego rozpoczyna się w dziwnym szpitalu, w którym jeden z muzykantów jest na granicy życia i śmierci. Ale nie jest to ani przygnębiająca, ani nazbyt realistyczna scena... Bohaterami opowieści są członkowie górniczej orkiestry, ludzie uwikłani w dzieje Polski. Największą próbą dla nich okazuje się czas wolności i towarzyszący jej transformacyjny szok.
– Orkiestra to miejsce, w którym nie mają kluczowego znaczenia poglądy polityczne, wykształcenie ani pozycja społeczna – uważa Jacek Głomb. – Najważniejsze, czy umie się grać. Gdy opowiada się o takiej grupie, łatwo o metaforę świata. Jednocześnie można powiedzieć, że to jest klasyczny produkcyjniak AD 2013 – wyjaśnia reżyser. – Tyle że dawniej lansowano sojusz świata pracy, karykaturalnie, nieprawdziwie. My do tego tematu wróciliśmy uczciwie, mam nadzieję. Bo najpierw musi być prawda, a dopiero potem sztuka i jakość artystyczna. Ważne, że to ludzka opowieść.
Historie członków orkiestry to jednocześnie zbiór osobliwych opowiastek, w których zawarte są nie tylko ważne wydarzenia w historii Polski i regionu, ale także anegdoty, górnicze mity i przesądy. Niemal wszystkie – jak zapewnia Jacek Głomb – są prawdziwe i zostały opowiedziane przez członków prawdziwej górniczej orkiestry.
W teatrze spektakl trwa dwie godziny, dla telewizji powstała krótsza wersja, a właściwie całkiem nowa. Umowną teatralną scenografię (obie zaprojektowała Małgorzata Bulanda) ograniczoną do kilku podstawowych rekwizytów, w tym instrumentów muzycznych – zastąpiły plenery. Zdjęcia do telewizyjnej produkcji realizowane były częściowo pod ziemią w kopalni miedzi w Lubinie - na głębokości 610 metrów.
Na ubiegłorocznym XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu Jacek Głomb dostał nagrodę za reżyserię tego spektaklu.
13.45
Hanoch Levin
Reżyseria: Jan Englert
Produkcja: Narodowy Instytut Audiowizualny i Telewizja Polska SA 2013
Występują: Anna Seniuk (Lewiwa), Janusz Gajos (Jona), Włodzimierz Press (Gunkel)
Telewizyjny zapis spektaklu Teatru Narodowego w Warszawie (premiera teatralna odbyła się w grudniu 2012 roku).
Sztuka współczesnego, izraelskiego dramatopisarza określana jako komedia rodzinna. Bohaterami sztuki są małżonkowie z wieloletnim stażem, którzy rozpamiętują wspólnie przeżyte chwile, skupiając się głównie na tych złych. To małżeństwo jest, zwłaszcza w wyobrażeniu Jony, przyczyną niezrealizowanych planów i marzeń, nieudanej egzystencji. Akcja się zaczyna, gdy on postanawia ją opuścić po 30. latach wspólnego życia...
Opowieść o poszukiwaniu szczęścia, zmaganiach z nużącą codziennością, lęku przed opuszczeniem i zapomnieniem.
15.30
Juliusz Machulski
Reżyseria: Juliusz Machulski
Produkcja: Telewizja Polska SA,
Narodowy Instytut Audiowizualny 2014
Występują: Stanisława Celińska (Kazia), Anna Seniuk (Alicja), Gabriela Muskała (Marta), Andrzej Zieliński (Szymon), Cezary Pazura (Knecht), Alicja Juszkiewicz (Nela) (PWSFTviT), Dawid Ogrodnik (Olaf), Olga Bołądź (Kelnerka)
Kolejny autorski (m. in. po „Next-ex") spektakl Juliusza Machulskiego i zarazem kolejna komedia obyczajowa w jego wydaniu. Celny portret współczesnej polskiej rodziny trzypokoleniowej, również patchworkowej. Podczas spotkania w hotelowej restauracji z okazji wielkanocnego brunchu dochodzi do zderzenia tradycyjnych wartości, postaw i światopoglądów. Każdy z bohaterów ma inne wyobrażenie o rodzinnym szczęściu, a nawet inną wizję serwowanej kuchni; dla jednych spełnieniem są ostrygi i sushi, dla drugich klopsiki... Czy zwycięży tradycyjne myślenie o rodzinnym obiedzie czy nowy model rodzinnego świętowania przy hotelowym branczu?
Pokaz przedpremierowy.
17.30
Sławomir Mrożek
Adaptacja i reżyseria: Jerzy Jarocki
Reżyseria TV: Jan Englert
Produkcja: Narodowy Instytut Audiowizualny i Telewizja Polska SA 2014
Występują: Jan Frycz (Iwan Nikołajewicz Zachedrynski), Małgorzata Kożuchowska (Tatiana Jakowlewna Borodina), Jolanta Fraszyńska (Lily Karłowna Swietłowa), Mariusz Bonaszewski (Rudolf Rudolfowicz Wolf), Anna Seniuk (Matriona Wasiljewna Czelcowa), Janusz Gajos (Aleksandr Iwanowicz Czelcow), Paweł Paprocki (Piotr Aleksiejewicz Sjejkin), Barbara Horawianka (Anastazja Pietrowna Batiuszkowa), Grzegorz Małecki (Ilja Zubatyj), Jerzy Radziwiłowicz (Włodzimierz Iljicz Uljanow-Lenin), Mirosław Konarowski (Francuz), Arkadiusz Janiczek (Pietia), Waldemar Kownacki (Pierwszy),
Robert Jarociński (Drugi), Piotr Suzin (Wilkołak), Marcin Przybylski (Marynarz I), Dariusz Świnoga (Marynarz II), Iwona Katarzyna Pawlak (Katarzyna Wielka), Jacek Mikołajczak (Człowiek z karabinem)
Sztuka z wieloletnią historią. Mrożek napisał „Miłość na Krymie" w 1993 roku.
– Mrożek od początku chciał, by reżyserował Jarocki – opowiadał „Rz" scenograf Jerzy Juk-Kowarski. – Dla zachęty wysłał mu maszynopis pierwszej części. Jarockiemu bardzo się spodobał, pochwalił też Mrożka za świetny pastisz Czechowa. Ustalono, że premiera odbędzie się w Starym Teatrze. Po wysłaniu całości Mrożek nieoczekiwanie opatrzył egzemplarz dziesięcioma wskazówkami dla reżysera. Jarocki ten brak zaufania potraktował jako zniewagę i odstąpił od prapremiery.
Ostatecznie Stary Teatr zlecił ją Maciejowi Wojtyszce. Po 14 latach Jerzy Jarocki zdecydował się wystawić „Miłość na Krymie" na deskach Teatru Narodowego w Warszawie. Stąd właśnie spektakl został przeniesiony (premiera 17 stycznia 2007 r.) do Teatru Telewizji.
Dramaturg określił swoją sztukę jako komedię tragiczną w trzech aktach. Każdy akt to odsłona innej Rosji - carskiej, sowieckiej i współczesnej. Mrożek w syntetycznym skrócie pokazuje, co stało się z ludźmi i rzeczywistością, w której żyją, od początku naszego stulecia do dziś. Akt pierwszy toczy się w roku 1910, drugi - w 1928, trzeci – współcześnie.
Poniedziałek, 16 czerwca
10.00
Bernard-Marie Koltés
Reżyseria: Radosław Rychcik
Produkcja: Telewizja Polska SA i Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach
Występują: Wojciech Niemczyk (Dealer), Tomasz Nosinski (Klient) oraz instrumentaliści: Bartosz Ignor (bass), Michał Lis (gitara basowa, pianino, komputery), Piotr Lis (perkusja, pody elektroniczne), Maciej Matysiak (syntezatory, druga gitara)
Spektakl z udziałem publiczności, zarejestrowany w lipcu 2013 roku w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
Historia przypadkowego spotkania dwóch mężczyzn, z których jeden określany jest jako Dealer, a drugi – Klient. Jednak przedmiot transakcji jest trudny do ustalenia, mimo toczącej się między bohaterami dyskusji i zawiłych pertraktacji, jakie ze sobą prowadzą. Deal nie jest jednak oczywistą wymianą, a raczej nielegalną.... Toczący się dyskurs obnaża użytkowość międzyludzkich relacji we współczesnym świecie. Relacji, które traktowane są w kategoriach czysto użytkowych – wymiany, dealu.
Kielecki spektakl zdobył m.in. nagrodę podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt w Toruniu w 2010 roku.
11.30
Kazimierz Kutz
Adaptacja i reżyseria: Robert Talarczyk
Produkcja: Telewizja Polska SA i Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego w Katowicach
Występują: Dariusz Chojnacki (Bohater), Katarzyna Kowalczuk (Izabela Czornynoga/Ema/Śpiewająca kobieta), Agnieszka Radzikowska (Adela), Artur Święs (Lucjan), Alina Chechelska (Babka Halżbieta), Ewa Leśniak (Marianna), Barbara Lubos-Święs (Matka), Andrzej Dopierała (Ojciec), Ewa Kutynia (Rebeka/Babka Jorga/Alicja/Matka na dworcu/Śpiewająca kobieta), Anna Kadulska (Matka Jorga/Sąsiadka na weselu/Truda, żona Karlika/Matka Alicji/ Matka na dworcu/Śpiewająca kobieta/Matka Buli), Grażyna Bułka (Chrobokowa), Zbigniew Wróbel (Ojciec Jorga/Majster/Tildeman/Ksiądz na ślubie Lucjana/Powstaniec/Bauer), Wiesław Kupczak (Sąsiad na weselu/ Pacjent/Wallotek/Frydek Orendorz/Powstaniec/Bauer), Adam Kopciuszewski (Chrobok/Dyrygent/ Oficer/Bauer/Ojciec Buli/Ksiądz Dziędziela/Żyd na targu), Jerzy Kuczera (Lebel/Organista Koperniok/Dziadek Jorga/Żyd na targu/ Tildeman), Marek Rachoń (Ksiądz, przyjaciel Alojza/Żyd z Sosnowca), Grzegorz Lamik (Hubert/Zawiadowca/Bula/Rufus/Chłopak zesłany na roboty/ Pacjent), Michał Piotrowski (Alter-ego Tildemana/Pacjent/Chłopak zesłany na roboty/Jorg/Niemiecki chłopiec), Andrzej Warcaba (Doktor Hawranek/Żyd w pociągu/Bauer Grundman/Suchanek/Albin Lompa), Marcin Szaforz (Karlik/ Heniek Basista), Bernard Krawczyk (Dziadek Wawrzek), Marek Andrysek (Zygmunt Pniok, akordeonista)
Przeniesienie telewizyjne spektaklu teatralnego „Piąta strona świata" z repertuaru Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach (premiera spektaklu odbyła się 16 lutego 2013 roku).
Akcja debiutanckiej powieści Kazimierza Kutza toczy się w małym zakątku Śląska – Szopienicach, miejscowości leżącej nad niegdyś graniczną rzeką Brynicą. Przedstawia obraz życia mieszkańców – ich codzienność i zdarzenia niezwykłe. Opowieść, w której główny bohater (narrator) próbuje rozwikłać tajemnicę samobójstw przyjaciół z szopienickiego podwórka (Alojza i Lucjana). Opowiada przy tym o pogmatwanych losach kilku rodzin.
Spektakl nagrodzony m.in. Złotą Maską dla najlepszego przedstawienia oraz nagrodą zespołową za najlepsze przedstawienie w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2013 roku.
13.30
Petr Zelenka
Reżyseria: Leszek Dawid
Produkcja: Narodowy Instytut Audiowizualny i Telewizja Polska SA 2013
Występują: Anna Radwan (Jana), Krzysztof Stroiński (Jerzy), Adam Ferency (Jan), Magdalena Czerwińska (Ewa), Bartłomiej Kotschedoff (Paweł), Dawid Ogrodnik (Hanka), Dorota Landowska (Michaela)
Pierwszoplanowymi postaciami historii są dwaj dojrzali mężczyźni, przyjaciele z czasów młodości – Jerzy, artysta fotograf i zarazem idealista, który nie splamił się dotąd chałturami, oraz Jan, szef marketingu firmy farmaceutycznej wprowadzającej na rynek nowy lek. O realizację spotu reklamowego tego specyfiku zabiega mała agencja, która składa propozycję współpracy Jerzemu. Przyjmuje tę ofertę ze szlachetnych pobudek, chce bowiem zapewnić lepszą opiekę ojcu żony w domu spokojnej starości. Aby jednak debiutująca na rynku agencja reklamowa dostała zlecenie, niezbędna okaże się interwencja u szefa marketingu firmy farmaceutycznej. Jest nim przyjaciel Jerzego z czasów młodości – Jan. Ten zamożny u szczytu kariery, spełniony wydawałoby się człowiek ma jednak wyrzuty sumienia z powodu zdrady ideałów. Sprawy zaczynają się mocno komplikować, gdy jeden ze składników nowego leku okazuje się szkodliwy dla pacjentów...
– To rodzaj dyskursu o relatywizmie – uważa Leszek Dawid. – Nie ma tu jednak odpowiedzi, tylko są pytania. I dobrze, bo nie chodzi o moralizowanie, tylko zastanawianie się nad złożonością ludzkich postaw i wyborów. Można prawie niezauważalnie, tak jak główny bohater, znaleźć się po przeciwnej stronie barykady, której się broniło, nie rejestrując chwili, w której to się stało. Wydawałoby się, że to także starcie dwóch postaw: człowieka z zasadami i drugiego, który oddał się systemowi. Ale to nie jest takie oczywiste. Obaj mieli kiedyś podobne ideały, ale kiedy spotykają się po 30 kilku latach są w całkiem innych miejscach. Jednak zbyt szybka ocena nie będzie trafna. Podoba mi się też, że ten tekst nie ocenia ludzi, tylko im się przygląda.
Debiut reżyserski Leszka Dawida w Teatrze TV.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita
Polskie seriale w konkursie na Najlepszy Serial Roku 2024 oceni międzynarodowe jury w składzie: David Caffrey, Gaïa Weiss, Danna Stern oraz Pam Roberts. Ocena seriali przez osoby niezwiązane z polskimi produkcjami jest gwarancją niezależności oraz świeżego spojrzenia na zachodzące w rodzimej branży zjawiska. Wszyscy jurorzy będą osobiście w Polsce. W konkursie nagrody będą wręczane w kategoriach: Najlepszy Serial Roku 2024, Najlepsza rola męska, Najlepsza rola żeńska, Najlepsza reżyseria, Najlepsze zdjęcia, Najlepsza reżyseria obsady, Najlepszy scenariusz oraz BNP Paribas Tomorrow’s Icon.
George R.R. Martin, autor „Gry o tron”, dał do zrozumienia, choć dwuznacznie, że może nas czekać serial z Maisie Williams, czyli nowa historia, której bohaterką będzie Arya Stark.
„Pełna powaga” Oscara Wilde’a w reżyserii Tadeusza Kabicza m. in. z Danutą Stenką, Jaśminą Polak, Piotrem Cyrwusem i Piotrem Trojanem to pierwsza oryginalna produkcja Teatru Telewizji za dyrekcji Michała Kotańskiego.
„Szogun” (Disney+) pobił rekord 18 nagród na gali Emmy’2024, w tym za najlepszy serial dramatyczny i najlepsze aktorskie role. Za najlepszą komedię uznano „Hacks”. Elizabeth Debicki otrzymała nagrodę za „The Crown”.
Bank zachęca rodziców do wprowadzenia swoich dzieci w świat finansów. W prezencie można otrzymać 200 zł dla dziecka oraz voucher na 100 zł dla siebie.
„Gra z cieniem” Kingi Dębskiej, reżyserki „Moich córek krów”, „Zabawy, zabawy” czy „Planu B”, to serial o lekarce oskarżonej o morderstwo wysoko postawionej komunistki. W TVP2 i VOD będzie dostępny od 15 września.
Na konflikcie o telewizje TVN i Polsat może stracić koalicja rządząca, bo niekoniecznie z działaniami ocenianymi przez część obywateli jako cenzura będzie jej do twarzy – uważa politolog, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, Rafał Chwedoruk,
Rząd Donalda Tuska chroni swoich sojuszników. Ale zarazem trudno dyskutować z faktem, że w dobie wojen hybrydowych jest to ważne dla polskiej demokracji.
Wieść gminna niosła, że amerykański Warner Bros Discovery zamierza sprzedać TVN Węgrom lub Czechom. Ale ja się z decyzji premiera cieszę. Dopisuję ją do mojej prywatnej listy „kamieni milowych” na drodze do przywrócenia praworządności w Polsce.
Zapowiedź umieszczenia telewizji TVN i Polsat na liście polskich firm strategicznych to symbol czasów, w których przyszło nam żyć. Coś, co wczoraj wydawałoby się niemożliwe, jutro może być oczywiste.
Premier Donald Tusk w czasie wspólnej konferencji prasowej z premierem Estonii Kristenem Michalem zapowiedział dopisanie TVN i Polsatu do wykazu firm strategicznych.
Nie jest prawdą, że sąd zablokował mój majątek - zapewnił w oświadczeniu założyciel Polsatu. Potwierdza, że do rad jego fundacji wszedł kurator wskazany przez sąd w Liechtensteinie. Decyzje podjęte przy jego udziale są dla biznesmena korzystne.
Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk, twórczynią bloga Zwierz Popkulturalny, recenzentką i autorką książek o popkulturze, rozmawiamy na temat seriali. Jakie tytuły zasługują na miano produkcji roku? Na jakim etapie streamingowej rewolucji się znajdujemy?
Polacy coraz częściej i chętniej niż Francuzi, Brytyjczycy czy Włosi kupują urządzenia o przekątnej 75 cali i większe. Ale prawdziwy boom jest w USA.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas