Młodość i dojrzałość przekraczają granice

Dobiegający sześćdziesiątki Wolfgang Rihm to czołowa postać niemieckiej i europejskiej muzyki. Współczesne techniki kompozytorskie łączy z tradycją XX w. spod znaku Mahlera i Schönberga.

Publikacja: 07.05.2011 14:17

Natalia Korczakowska

Natalia Korczakowska

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Z jego bogatego dorobku Opera Narodowa wybrała kameralny, trwający nieco ponad godzinę, utwór sceniczny „Jakob Lenz".

To kolejna propozycja Opery w cyklu „Terytoria", dzięki któremu warszawska publiczność ma okazję poznawać najciekawsze opery współczesne. „Terytoria" to także obszar, na którym spotykają się różne dziedziny sztuki.

„Jakob Lenz" Wolfganga Rihma jest utworem z pogranicza opery i dramatu. Spektakl powstaje więc w koprodukcji z Teatrem Narodowym i z udziałem jego aktorów: Doroty Landowskiej i Krzysztofa Wakulińskiego. Wcielą się oni w postaci rodziców tytułowego bohatera.

Jakob Lenz to postać autentyczna, żył w drugiej połowie XVIII w. Był jednym z myślicieli, dzięki którym narodził się w Niemczech romantyzm, od dwóch stuleci inspiruje wielu twórców w tym kraju. Stał się m.in. bohaterem noweli Georga Büchnera. Jej sceniczną swobodną adaptację zrealizowała w lutym tego roku w Teatrze Narodowym Barbara Wysocka.

Operowy portret Jakoba Lenza przygotowuje teraz inna młoda reżyserka, Natalia Korczakowska. Jako typowa przedstawicielka nowej generacji inscenizatorów ma własne pomysły.

– Rihm użył w operze sześciu głosów, po dwa soprany, alty i basy – mówi Natalia Korczakowska. – W zamyśle kompozytora nie są to postaci. Ja nadałam im osobowość i charakter. Zinterpretowałam je jako wytwory chorego umysłu bohatera. Na scenie pojawią się: Jezus Chrystus, Czerwony Kapturek, Goethe, Kaliban, Napoleon i Gagarin. Reprezentują oni różne aspekty ludzkiej potrzeby kontroli, pragnienie panowania nad światem, kosmosem, seksualnością czy duchowością.

Wolfgang Rihm „Jakob Lenz", dyrygent Wojciech Michniewski, reż. Natalia Korczakowska, scen. Anna Met, Opera Narodowa, Scena Kameralna, Warszawa, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 50 zł, premiera: sobota (7.05), godz. 20, spektakle: wtorek (10.05), piątek (13.05) i niedziela (15.05), godz. 20.

Z jego bogatego dorobku Opera Narodowa wybrała kameralny, trwający nieco ponad godzinę, utwór sceniczny „Jakob Lenz".

To kolejna propozycja Opery w cyklu „Terytoria", dzięki któremu warszawska publiczność ma okazję poznawać najciekawsze opery współczesne. „Terytoria" to także obszar, na którym spotykają się różne dziedziny sztuki.

Pozostało 82% artykułu
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie