Niezwykła burleska o życiu i śmierci

"Bobiczek" Hanocha Levina w reżyserii Łukasza Kosa to kolejny świetny spektakl Teatru Zagłębia w Sosnowcu - pisze Danuta Lubina-Cipińska

Aktualizacja: 29.03.2013 10:00 Publikacja: 29.03.2013 08:41

Marek Kossakowski jako nieporadny Bobiczek

Marek Kossakowski jako nieporadny Bobiczek

Foto: Teatr Zagłębia

Red

Oglądamy opowieść piękną w swej prostocie, rzecz o afirmacji życia i strachu przed śmiercią. O ślubie – początku nowego lepszego życia, i o pogrzebie, który oznacza jego koniec. To spektakl o ludzkich planach, marzeniach, które nie potrafią odmienić losu i zapobiec nieuniknionemu przeznaczeniu, jakim jest śmierć.

To także przenikliwe studium ucieczki. Rodzina Laczka Bobiczka ucieka na ośnieżone szczyty Himalajów, bo nie chce przyjąć wiadomości o śmierci jego matki i pogrzebie, który trudno pogodzić z zaplanowanym wcześniej na ten dzień ślubem.

Laczek Bobiczek ucieka przed własnymi kompleksami i prawdą o samym sobie. Stara się ją ukryć, nakładając na twarz kolejne maski. Realizatorzy spektaklu poprzez zmianę oryginalnego tytułu („Zimowy pogrzeb") wyraźnie akcentują postać Bobiczka, by podkreślić myśl przewodnią sztuki: nasze życie jest udawaniem, konwencją, formą. Prawdziwa jest tylko śmierć, która ostatecznie nas wyzwala.

Spektakl ma formę absurdalnej burleski. Cechuje go harmonia, śmiech przeplata się z nutą metafizyki, komizm z tragizmem, zmagania z przemijaniem, gorzki humor łagodzi wzruszenie.

Łukasz Kos z wyczuciem buduje każdą scenę, z zegarmistrzowską precyzją ustawia aktorów. Bawi się formą, włączając maszynerię sceniczną w akcję, a pracownikom technicznym wyznaczając zadania równoprawne rolom aktorów. Wielki wentylator, który służy wywołaniu huraganowego wiatru lub dymarka, mgła spowijająca himalajski szczyt zyskują wartość metafory ludzkiego życia wystawionego na działanie silniejszych od nas żywiołów.

Spektakl skrzy się dobrymi rolami. Na szczególną uwagę zasługuje Marek Kossakowski jako Laczek Bobiczek – nieporadny życiowo, acz zdeterminowany zadaniem wyznaczonym mu przez umierającą matkę. Świetne portrety silnych, władczych kobiet stworzyły Dorota Ignatjew jako ciotka Szracja i Maria Bieńkowska jako Cickewa. Zapadają w pamięć Raszes Wojciecha Leśniaka i Michał Bałaga jako Angel Samuelow, gdyż śmierć, jaką niesie, nie wywołuje lęku, a jest ukojeniem.

Sosnowiecki Teatr Zagłębia, do niedawna bardzo prowincjonalna scena, w ciągu półtorarocznej dyrekcji Zbigniewa Leraczyka i Doroty Ignatjew stał się ważnym punktem na naszej mapie teatralnej. „Bobiczek" Levina – to jedna z najlepszych polskich realizacji dramatu tego izraelskiego dramatopisarza.

"Bobiczek" w Teatrze Zagłębia

Oglądamy opowieść piękną w swej prostocie, rzecz o afirmacji życia i strachu przed śmiercią. O ślubie – początku nowego lepszego życia, i o pogrzebie, który oznacza jego koniec. To spektakl o ludzkich planach, marzeniach, które nie potrafią odmienić losu i zapobiec nieuniknionemu przeznaczeniu, jakim jest śmierć.

To także przenikliwe studium ucieczki. Rodzina Laczka Bobiczka ucieka na ośnieżone szczyty Himalajów, bo nie chce przyjąć wiadomości o śmierci jego matki i pogrzebie, który trudno pogodzić z zaplanowanym wcześniej na ten dzień ślubem.

Teatr
Ministra Wróblewska: Wojewoda świętokrzyski skontroluje konkurs w teatrze w Kielcach
Teatr
Drugi konkurs w kieleckim teatrze „ustawiony” pod osobę PiS z TVP Kielce?
Teatr
Czy „aniołek Kaczyńskiego” wywoła piekło w kieleckim Teatrze im. Żeromskiego?
Teatr
Czy władze Świętokrzyskiego ustawiały konkurs na dyrektora teatru w Kielcach?
Teatr
Gwiazdy teatralnej przemocy: Lupa, Strzępka, Poniedziałek i inni pod pręgierzem
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem