Spektakl inspirowany książką Grossa

Przedstawienie „Żyd” według tekstu Artura Pałygi zdobyło główną nagrodę III Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni

Publikacja: 26.05.2008 01:32

Głównym nurtem zakończonego w sobotę festiwalu był przegląd najnowszych inscenizacji współczesnego dramatu polskiego. O laury tym razem rywalizowało dziewięć spektakli.

Jury najwyżej oceniło sztukę „Żyd” za „uczciwą, odważną i precyzyjną teatralnie próbę rozliczenia się z trudną polską przeszłością”. Przedstawienie to było jednym z głosów w debacie nad kontrowersyjną książką „Strach” Jana Tomasza Grossa. Nagroda główna to 30 tys. zł.

Artur Pałyga w swej opowieści o nauczycielach z miasteczka, do którego przybywa dawny rodak, a obecnie ceniony izraelski pisarz, ukazuje oblicza polskiego antysemityzmu. Ujawnia też, jak mocno jest on zakorzeniony w naszej kulturze, a zwłaszcza języku. Spektakl w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej wyreżyserował Robert Talarczyk.

Decyzję jurorów uznano za zaskakującą. – Wyróżniono spektakl zrealizowany w konwencjonalnej formie – ocenia Joanna Puzyna-Chojka, kierownik literacki festiwalu. – Tematyka zwyciężyła nad formą.

Równorzędne wyróżnienia otrzymały dwa spektakle: Teatr Wierszalin z Supraśla za przedstawienie „Wierszalin. Reportaż o końcu świata” według Włodzimierza Pawelczuka, w reżyserii Piotra Tomaszuka oraz „1612” wyreżyserowany przez Michaiła Ugarowa, Krzysztofa Kopkę i Rusłana Malikowa. Ta inscenizacja to efekt współpracy artystów z Teatru Ad Spectatores pod wezwaniem Calderona z Wrocławia i Teatru.doc z Moskwy. Twórcy obu przedstawień otrzymali po 10 tys. zł.

W jury tegorocznego R@portu zasiadali: krytyk teatralny Tadeusz Nyczek, historyk literatury i teatrolog Zbigniew Majchrowski, reżyser Waldemar Zawodziński, reżyser i założyciel poznańskiego Teatru Biuro Podróży Paweł Szkotak oraz dramatopisarz Ingmar Villqist.

Głównym nurtem zakończonego w sobotę festiwalu był przegląd najnowszych inscenizacji współczesnego dramatu polskiego. O laury tym razem rywalizowało dziewięć spektakli.

Jury najwyżej oceniło sztukę „Żyd” za „uczciwą, odważną i precyzyjną teatralnie próbę rozliczenia się z trudną polską przeszłością”. Przedstawienie to było jednym z głosów w debacie nad kontrowersyjną książką „Strach” Jana Tomasza Grossa. Nagroda główna to 30 tys. zł.

Teatr
„Na prochach” to musical mocniejszy niż narkotyk
Teatr
Pokazy mistrzów i autorytetów
Teatr
Europejska nagroda dla Krzysztofa Warlikowskiego
Teatr
O tym jak Coetzee spotkał się z zespołem Warlikowskiego i pytał o Pawlikowskiego
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Teatr
Dlaczego ludzie „ćpają” od zawsze? „Na prochach" w Teatrze Syrena
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”