Otwarte konkursy będą odtąd organizowane dla obywateli wszystkich państw członkowskich. Polska próbuje jeszcze zabiegać o dodatkowe konkursy dla naszych rodaków. List w tej sprawie do unijnego komisarza ds. administracji Marosa Sefcovica wysłał wiceminister spraw zagranicznych Mikołaj Dowgielewicz. Ale komisarz obiecuje jedynie przyspieszenie awansów dla pracowników z nowych krajów na kierownicze stanowiska.
W Komisji Europejskiej pracuje obecnie 1185 Polaków, z czego 650 na samodzielnych stanowiskach, pozostali to asystenci. Dla porównania podobna do Polski pod względem liczby ludności Hiszpania ma 1030 samodzielnych urzędników.
Różnice widać jednak szczególnie na stanowiskach kierowniczych. W Komisji Europejskiej jest 54 kierowników wydziałów z Polski, a 680 z Hiszpanii. na szczeblu dyrektorskim jest 11 Polaków i 31 Hiszpanów. Na najwyższym poziomie dyrektora generalnego, jego zastępcy lub tzw. głównego doradcy Polaków jest dwóch, a Hiszpanów 32. Brak równowagi będzie się utrzymywał przez lata, bo od teraz Hiszpanie i Polacy są zatrudniani na takich samych zasadach.
Unijne instytucje zmieniają też system naboru. Kandydaci będą rozwiązywali testy logiczne i numeryczne, ale nie będzie już sprawdzana ich wiedza o Unii Europejskiej. – Niektóre pytania były przedmiotem kpin – mówił wczoraj David Bearfield, dyrektor EPSO, unijnej instytucji zajmującej się naborem kadr. Będą natomiast zajęcia sprawdzające odporność kandydata na stres, umiejętności komunikacyjne i organizacyjne.
Podstawowe wymogi pozostają bez zmian. Wyższe wykształcenie, znajomość dwóch oficjalnych języków UE (w tym angielskiego, francuskiego lub niemieckiego) oraz obywatelstwo jednego z państw UE. W przypadku konkursów dla prawników i ekonomistów będzie też wymagany dyplom z odpowiedniego kierunku studiów. Najbliższy konkurs będzie ogłoszony w marcu, wyniki zostaną opublikowane w grudniu. To oznacza przyspieszenie procedur. Konkursy będą teraz organizowane regularnie co roku. W marcu dla administratorów, dla tłumaczy w lipcu, dla asystentów – w grudniu.