Gmina spytała, czy to dofinansowanie korzysta ze zwolnienia. Jej zdaniem nie musi ona wystawiać osobie uzyskującej wsparcie formularz PIT-8C, ponieważ otrzymujący dopłatę nie ma obowiązku odprowadzania podatku.
Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 114 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link]. W myśl tego przepisu zwolniona od podatku jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
[srodtytul]Fundusz celowy[/srodtytul]
Izba skarbowa nie zgodziła się z taką wykładnią przepisów. Wyjaśniła, że przepis ten nie ma zastosowania, bo świadczenie nieodpłatne nie może mieć charakteru pieniężnego. Ponadto wskazała, że takie dofinansowanie stanowi co prawda dotację celową w rozumieniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=001D077D2DBF904F6D78E51EF72D4C32?id=180304]ustawy o finansach publicznych[/link], jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. To dlatego, że jest udzielana z funduszu celowego. Nie spełnia więc warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Przekazane kwoty podlegają więc opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł.
Poprawność takiej interpretacji potwierdza [b]wyrok WSA w Gliwicach z 3 września 2009 r. (sygn. I SA/Gl 495/09)[/b]. Jego zdaniem nie ma wątpliwości, że osoba, która otrzymuje dofinansowanie (sprawa dotyczyła pieniędzy na modernizację ogrzewania), uzyskuje określone przysporzenie majątkowe. Nie zmienia tego przeznaczenie dokonanej wypłaty.
Jednocześnie nie korzysta ona ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. To dlatego, że jest wypłacana z funduszu celowego. Tymczasem nie można stawiać znaku równości między środkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz środkami gminnego (powiatowego) funduszu celowego. Są to dwie odrębne instytucje różniące się od siebie zarówno strukturą przychodów, jak i wydatków.