ePUAP nie działa, a informacji brak

Korzystający z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej rzadko mogą liczyć na szybką informację, dlaczego ona nie działa i kiedy zacznie normalnie funkcjonować.

Aktualizacja: 28.04.2015 18:38 Publikacja: 28.04.2015 17:17

Foto: internet

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - ePUAP to system, który umożliwia załatwienie wielu spraw urzędowych korzystając z internetu. Aby móc z niego skorzystać niezbędne jest założenie konta, które jest darmowe. Profil na ePUAP założyło już ponad 380 tys. osób i instytucji. Większość należy do urzędów.

W poniedziałek doszło do awarii ePUAP. Ale informacja o tym nie dotarła do użytkowników. - Na stronie ePUAP pojawiła się ona dopiero dziś około godz. 10 rano – opowiada nam jedna z osób, które na stałe korzystają z platformy.

Przyznaje, że pierwsza informacja o problemie umieszczona została na stronie BIP (www.bip.gov.pl) już wczoraj, ale była tak ukryta, że trudno ją było znaleźć.

Umieszczono ją co prawda w dziale aktualności, ale pod informacjami z roku 2009. Poza tym już w jej treści widniała co prawda data udostępnienia 27 kwietnia 2015 roku godz. 10.03, ale zdziwienie może budzić data utworzenia dokumentu: 1980-04-27 10:02:00.

W informacji można było przeczytać, że „występują problemy w funkcjonowaniu profilu zaufanego. W szczególności dotyczą one podpisywania dokumentów profilem, potwierdzania profilu oraz logowania do systemów zewnętrznych z wykorzystaniem profilu (np. PUE ZUS, CEIDG). Występuję także problemy z zalogowaniem się do ePUAP i systemu DRACO".

Autorzy podkreślają, że „trwają intensywne prace mające na celu usunięcie awarii" i przepraszają za utrudnienia. - Taka awaria już sama w sobie to skandal. A przez brak rzetelnej informacji marnowanych jest tysiące godzin pracy użytkowników, którzy próbują z systemu skorzystać. Co więcej nie jest pierwszy taki przypadek, tylko utrwalony system postępowania – mówi czytelnik, który poinformował nas o awarii.

Skontaktował się on z infolinią ePUAP, a tam usłyszał, że „administratorzy mieli wczoraj problem, żeby tę informację umieścić na stronie". Jaki? Nie wiadomo.

- Awarie ePUAP to wbrew pozorom to nie jest problem błahy, bo dotyczy tysięcy osób w Polsce, którzy na co dzień pracują w ePUAP. Ten system nie służy hobbystom, chociaż tak wydawać by się mogło po tym jak traktują nas jego administratorzy – dodaje czytelnik.

Podkreśla, że przez sam brak rzetelnej informacji marnowanych jest tysiące godzin pracy użytkowników, którzy próbują z systemu skorzystać. Co więcej nie jest pierwszy taki przypadek, tylko utrwalony system postępowania.

Artur Koziołek, rzecznik resortu administracji i cyfryzacji, któremu podlega Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej mówi nam, że tego typu awarie zdarzają się wszędzie na świecie.

– Nie da się zapobiec wszystkim problemom technologicznym. W poniedziałek z tego powodu nie można było informacji o awarii zamieścić na stronie ePUAP, ale znalazła się ona w BIP-ie- wyjaśnia.

Dlaczego była tak ukryta w BIP-ie? – Nie wiem. Nie jestem redaktorem BIP-u – dodaje rzecznik. Podkreśla, że awaria modułu zarządzania bezpieczeństwem systemu ePUAP to specyficzna sytuacja.

- Wymagała odłączenia i dokonania stosownej naprawy. System jest tak skonstruowany, że nawet administrator nie może ominąć zabezpieczeń i stąd nie można było umieścić treści komunikatu na stronie głównej ePUAP – tłumaczy Koziołek.

Zapewnia, że główni interesariusze i użytkownicy systemu otrzymali stosowne powiadomienie mailowe, a także awarię można było zgłaszać poprzez help desk.

Do naszej redakcji dotarły też sygnały o tym, że były przypadki problemów dotyczących złożenia wniosku o głosowanie korespondencyjne przy wykorzystaniu tej platformy.

– Wyborczy mogli to też zrobić za pośrednictwem faksu, czy skrzynek podawczych urzędów, czy tradycyjną drogą korespondencyjną – zauważa Artur Koziołek. Dodaje że z ePUAP korzystają przede wszystkim urzędy. Osoby fizyczne stanowią promil wszystkich użytkowników.

Awaria platformy została usunięta dziś o godz. 11.30. Resort dodaje, że pracuje nad nową wersją ePUAP, która ma być bardziej przyjazna dla użytkowników. Rzecznik nie zdradził jednak kiedy odnowiona wersja zacznie działać.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - ePUAP to system, który umożliwia załatwienie wielu spraw urzędowych korzystając z internetu. Aby móc z niego skorzystać niezbędne jest założenie konta, które jest darmowe. Profil na ePUAP założyło już ponad 380 tys. osób i instytucji. Większość należy do urzędów.

W poniedziałek doszło do awarii ePUAP. Ale informacja o tym nie dotarła do użytkowników. - Na stronie ePUAP pojawiła się ona dopiero dziś około godz. 10 rano – opowiada nam jedna z osób, które na stałe korzystają z platformy.

Pozostało 84% artykułu
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie zapewnia Polaków: Nie jesteśmy przeciwko wam
Społeczeństwo
Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Co oznacza "sigma"?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Społeczeństwo
53-letnia kobieta została raniona w głowę. W okolicy policjanci ćwiczyli strzelanie