Reklama

Statystyki wypadków samochodowych. Ciężka noga kierowców z zagranicy

W ponad 10 proc. ubiegłorocznych wypadków drogowych swój udział mieli cudzoziemcy. Ich głównym problemem jest zbyt szybka jazda.

Publikacja: 26.03.2024 04:30

Główną przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość

Główną przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość

Foto: stock.adobe.com

Przede wszystkim nadmierna prędkość, a dopiero później nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, a zaraz potem nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego – to główne przyczyny wypadków spowodowanych przez kierowców z zagranicy. Na czele są ci, których w kraju jest najwięcej – Ukraińcy, Gruzini i Białorusini – wynika z raportu biura ruchu drogowego Komendy Głównej Policji, podsumowującego miniony rok.

W których częściach kraju cudzoziemcy powodują najwięcej wypadków?

Na wszystkich drogach w kraju cudzoziemcy uczestniczyli w 2186 wypadkach, w których życie straciło 280 osób – w tym blisko połowy stanowili obcokrajowcy. Samych zdarzeń było więc nieco (o 162) więcej, ale ofiar śmiertelnych o 30 mniej niż w 2022 roku.

Na wszystkich drogach w kraju cudzoziemcy uczestniczyli w 2186 wypadkach, w których życie straciło 280 osób

Zagraniczni kierowcy byli sprawcami 1171 takich zdarzeń (to wzrost o 25), doprowadzając do śmierci 112 osób (rok wcześniej – 120). Z kolei cudzoziemscy piesi przez swoją nieuwagę spowodowali 71 wypadków (o siedem mniej), w których 11 osób straciło życie.

Najwięcej tragedii z winy takich kierowców wydarzyło się na Mazowszu – z tego większość w Warszawie, a także w woj. dolnośląskim i wielkopolskim. Z kolei najwięcej osób w wypadkach z winy cudzoziemców zginęło na drogach woj. łódzkiego.

Reklama
Reklama

Nieustąpienie pierwszeństwa i zbyt szybka jazda

O ile głównym przewinieniem rodzimych kierowców jest nieustąpienie pierwszeństwa, a potem zbyt szybka jazda, w przypadku prowadzących z zagranicy jest odwrotnie.

Głównym problemem jest prędkość (stała za 313 wypadkami) i dopiero potem – wymuszenie pierwszeństwa (252 zdarzenia) – zauważa policyjny raport.

– Do 150 wypadków doszło przez nieprawidłowe zachowanie cudzoziemskich kierowców wobec pieszego. Chodzi zwłaszcza o nieustąpienie im pierwszeństwa na pasach – zaznacza Robert Opas.

Głównym problemem jest prędkość (stała za 313 wypadkami) i dopiero potem – wymuszenie pierwszeństwa (252 zdarzenia)

Najwięcej – blisko 60 proc. wypadków spowodowali kierowcy z Ukrainy (ponad 1 tys. zdarzeń i 104 zabitych)), co dwunasty – przybysze z Gruzji, co piętnasty – z Białorusi.

Pozostali to kierowcy z Niemiec (65 wypadków) oraz Uzbekistanu, Azerbejdżanu i Czech (po ponad 30 zdarzeń), a także z Litwy, Słowacji i Turcji.

Reklama
Reklama

Generalnie liczba wypadków – jak zauważają policjanci – jest odzwierciedleniem skali uchodźców, którzy przybyli do naszego kraju.

Duża część wypadków powodowana jest przez kierowców taksówek

Jedni są sprawcami, inni ofiarami. Najgłośniejsza ubiegłoroczna tragedia wydarzyła się w Legnicy, gdzie pijany, młody ukraiński kierowca, uciekając przed policją, wręcz staranował i zabił 21-latkę idącą ulicą, zatrzymując się na ogrodzeniu. Miał ok. 2 promile alkoholu i dwukrotny zakaz prowadzenia pojazdów.

Z kolei do innej tragedii doszło już w styczniu tego roku w Częstochowie, gdzie 80-letni polski kierowca zabił na pasach dwie kobiety z Ukrainy.

Czytaj więcej

Strata samochodu po dobrym piwku

W ubiegłym roku cudzoziemcy uczestniczyli w kolizjach – było ich 37,4 tys. - to o 2,6 tys. więcej niż w roku poprzednim. Jak zauważają policjanci – choć statystyki tego szczegółowo nie ujmują – część stłuczek powodują kierowcy świadczący przewozy taksówek zamawianych przez aplikacje.

– W wielu dalekich krajach, zwłaszcza byłych republik, jak Azerbejdżan czy Uzbekistan, obowiązują inne przepisy. W dodatku pochodzący z nich cudzoziemcy, jak wykazują wyrywkowe kontrole, mają podrobione prawa jazdy, a czasem wcale nie posiadają uprawnień do kierowania – słyszymy od policjantów.

Reklama
Reklama

Kierowcy taksówek tylko z polskim prawem jazdy

Już niebawem to się diametralnie zmieni. Od 17 czerwca tego roku wejdzie nowy wymóg, zgodnie z którym kierowcy świadczący przewozy, w tym zamawiane „na aplikację”, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Ma to definitywnie wyeliminować cudzoziemców z fałszywkami lub na dokumentach z odległych krajów, których autentyczność jest nie do zweryfikowania.

Czytaj więcej

Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie

Na razie – jak pisała „Rz” – spadły o połowę zgłoszenia o napaściach seksualnych cudzoziemskich kierowców w taksówkach. Jeszcze w 2021 r. ogółem w taksówkach doszło do 23 takich ataków, rok później do 43, a w roku ubiegłym było ich 31. Z tego w przewozach „z aplikacji” napaści spadły o połowę (z 28 w 2022 roku do 14 w ubiegłym).

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
Co przyciąga do Polski ukraińskich imigrantów? Wyniki badania
Społeczeństwo
Budżet Mazowsza na 2026 rok. Administracja pochłonie więcej niż zdrowie
Społeczeństwo
Zaborów nie widać. Usług publicznych też nie. I zyskuje na tym Konfederacja
Społeczeństwo
Jak zgłosić rosyjski dron przez telefon?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama