Czego może nie wiedzieć zastępca naczelnika

Osoby, które w konkursie na naczelnika urzędu skarbowego nie wykazały się dostateczną znajomością prawa, trafiają na stanowisko jego zastępcy

Publikacja: 10.11.2009 01:41

Konkurs na stanowisko naczelnika urzędu skarbowego składa się z dwóch części. Pierwsza to pisemny sprawdzian ze znajomości prawa (np. umiejętności napisania decyzji podatkowej czy wskazania, jakim podatkiem powinna być objęta dana czynność), druga ustny sprawdzian – umiejętności m.in. kierowania zespołem, które kandydat ma zaprezentować komisji.

Okazuje się jednak, że nawet nieprzebrnięcie przez pierwszą część konkursu nie przekreśla kariery niedoszłego naczelnika w aparacie skarbowym. Dlaczego? Praktyka jest bowiem taka, że ma on zapewnione bezpieczne lądowanie.

Nierzadko dyrektor właściwej izby skarbowej daje mu na otarcie łez stanowisko zastępcy naczelnika albo p. o. zastępcy – bywa, że w tym samym urzędzie. Jak ustaliliśmy, np. dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach powołał na stanowiska zastępców naczelnika trzy osoby, które przystąpiły w lipcu do konkursu, ale poległy już w pierwszej jego części.

W taki sposób z p.o. naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu Marcin Kuś został p.o. zastępcy naczelnika w tym urzędzie. Marek Grabowski, do 26 lipca 2009 r. p.o. naczelnika urzędu w Zabrzu, objął stanowisko zastępcy naczelnika urzędu w Sosnowcu. A Maria Dzieżok, p.o. naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach, trafiła na stanowisko p.o. zastępcy naczelnika w urzędzie w Bytomiu. P.o. dyrektora śląskiej Izby Skarbowej była wczoraj dla nas nieosiągalna.

Z kolei w Lubelskiem po lipcowym konkursie dwie osoby zamieniły stanowisko p.o. naczelnika (w urzędach w Kraśniku i w Lubartowie) na stanowisko zastępcy w tych urzędach.

Ustawa o urzędach i izbach skarbowych nie zabrania takich nominacji. Przewidziana w niej procedura powoływania urzędników na stanowiska w aparacie skarbowym dotyczy tylko powoływania dyrektorów izb skarbowych i naczelników urzędów.

Tymczasem również ich zastępcy pełnią bardzo odpowiedzialne funkcje – mają decydujący wpływ na kształt wydawanej przez urząd decyzji.

– Bez wątpienia osoby odpowiedzialne za wymierzanie podatków obywatelom i firmom powinny mieć wysokie kompetencje i wiedzę merytoryczną, aby mogły weryfikować pracę swoich podwładnych – uważa Jacek Kędzior, partner w Ernst & Young. – Drugorzędną rzeczą jest to, czy będzie to wynikało z gwarancji ustawowych, czy też wewnętrznych standardów administracji publicznej.

Jednak mimo że zastępcy naczelników są osobami publicznymi, wiedza na temat ich udziału w konkursie i uzyskanych wynikach jest trzymana w ścisłej tajemnicy. Nie wszystkie izby odpowiedziały na prośbę „Rz” dotyczącą udostępnienia list p.o. naczelników i nowo powołanych zastępców.

Dyrektorzy izb skarbowych, choć są zobowiązani do nadzorowania pracy podległych im urzędów i powołują zastępców naczelnika, twierdzili, że nie mają wiedzy na temat konkursów, ich przebiegu i wyniku.

Społeczeństwo
Sondaż: Rok rządów Donalda Tuska. Polakom żyje się lepiej, czy gorzej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Syryjczyk w Polsce bez ochrony i w zawieszeniu? Urząd ds. Cudzoziemców bez wytycznych
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie