Rankingi, serwisy medyczne z opiniami chorych, fora internetowe, wymiana informacji na specjalistycznych serwisach, plebiscyty. Wszystkie te formy coraz częściej służą pacjentom do odnalezienia się w systemie opieki medycznej. To „oddolna" odpowiedź na coraz gorzej funkcjonującą i mniej wydolną służbę zdrowia.
Dr Adam Kozierkiewicz, ekspert ds. systemów ochrony zdrowia: – Pacjenci są zdezorientowani i szukają wszelkich informacji na temat lekarzy i leczenia.
Nie chodzi tu wyłącznie o chęć skrócenia okresu oczekiwania na określony zabieg, operację czy wizytę u specjalisty, ale także o recenzję lekarzy czy placówek ochrony zdrowia. Najnowsza inicjatywa na tym polu to ogólnopolski plebiscyt medyczny „Laur pacjenta 2012". Za pośrednictwem strony internetowej pacjenci mogą głosować na ich zdaniem godnego polecenia lekarza, placówkę medyczną lub aptekę.
Dzięki oddanym głosom utworzona zostanie lista laureatów, która dostępna będzie na stronie plebiscytu. Maciej Szymański, rzecznik tego przedsięwzięcia, wskazuje, że zainteresowanie jest spore. – Do tej pory wpłynęło ponad 4 tys. zgłoszeń – mówi. Wśród wskazywanych lekarzy najwięcej jest ginekologów, internistów, stomatologów, chirurgów. Co ciekawe, do tej pory nie polecono żadnej placówki publicznej.
Pomysłodawcami powstania plebiscytu "Laur pacjenta" jest prywatna firma, której wsparciem jest kapituła plebiscytu. Należy do niej m.in. Fundacja dla Osób z Urazem Rdzenia Kręgowego. – Firma powstała w ramach projektu społecznego, jakim jest ten plebiscyt. Działa na zasadach non profit – tłumaczy Szymański.