Sondaż: Kiedy należy przepuszczać pieszych

Czy pieszy powinien mieć bezwzględne pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na przejście? Polacy nie mają wątpliwości - pokazał sondaż SW Research dla serwisu rp.pl.

Publikacja: 23.10.2017 16:08

Sondaż: Kiedy należy przepuszczać pieszych

Foto: Adobe Stock

Posłowie zamierzają zabrać się znów za projekt ustawy, który dałby pieszym większe prawa na drodze - ujawnił niedawno poseł Jerzy Polaczek (PiS), wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Zgodnie z obecnymi przepisami pieszy znajdujący się już na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Nowelizacja sprzed dwóch lat zakładała, że także pieszy czekający przed przejściem miałby pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Jednak Sejm poprzedniej kadencji ostatecznie przyjął uchwałę Senatu o odrzuceniu takiej nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. 

Teraz Sejm przymierza się do zmiany przepisów podobnej do tej, której nie udało się przeforsować w poprzedniej kadencji.

Połowa ankietowanych uważa jednak, że pieszy nie powinien mieć bezwzględnego pierwszeństwa jeszcze przed wejściem na przejście. Za tym pomysłem jest 37 proc. respondentów, a 13 proc. nie ma zdania w tej sprawie.

- Częściej za zmianami w prawie na rzecz pieszych są kobiety (41 proc.), osoby powyżej 50 lat (40 proc.), o wykształceniu podstawowym/gimnazjalnym (41 proc.), badani o dochodzie od 1001 do 2000 zł (46 proc.) oraz ankietowani z największych miast (52 proc.) - zwraca uwagę Piotr Zimolzak z agencji badawczej SW Research.

Tadeusz Wiesław Bratos, przewodniczący Stowarzyszenia Psychologów Transportu, w rozmowie z serwisem rp.pl podkreśla, że kierujący pojazdami muszą się liczyć z pieszymi nie tylko wtedy, kiedy znajdują się oni na przejściu, ale także wtedy, kiedy oczekują na przejście. - Wtargnięcie pieszego na jezdnię, nawet na pasach, jest zawsze niebezpieczne i trudne do opanowania dla kierującego pojazdem – zaznacza Bratos.

 

I dodaje, że zachowania kierujących i pieszych na przejściach przez jezdnię jak żadne inne zależą od kultury użytkowników. - Gdyby posiadali ją wszyscy, nie byłoby problemu, ale jest inaczej, więc potrzebne są określone regulacje. Obie strony, a więc i kierujący, i pieszy muszą być obarczone odpowiedzialnością nie tylko prawną, ale i psychologiczną. Zwolnienie jednej ze stron z odpowiedzialności miałoby tragiczne następstwa – ocenia Bratos.

- Wyniki sondażu przeprowadzonego na zlecenie serwisu rp.pl są istotne nie tylko statystycznie, ale wskazując wolę większości podkreślają pragmatyczną i psychologiczną wartość – kwituje Bratos.

Posłowie zamierzają zabrać się znów za projekt ustawy, który dałby pieszym większe prawa na drodze - ujawnił niedawno poseł Jerzy Polaczek (PiS), wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Zgodnie z obecnymi przepisami pieszy znajdujący się już na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Nowelizacja sprzed dwóch lat zakładała, że także pieszy czekający przed przejściem miałby pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Jednak Sejm poprzedniej kadencji ostatecznie przyjął uchwałę Senatu o odrzuceniu takiej nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
2 maja po raz 20 obchodzimy Dzień Flagi
Społeczeństwo
Jaka pogoda będzie w majówkę? IMGW: Najpierw słońce, później deszcz
Społeczeństwo
Sondaż: Polacy nadal chcą Unii Europejskiej. Większość przeciw wprowadzeniu euro
Społeczeństwo
Warszawa wraca do zakazu sprzedaży alkoholu. Czy urząd miasta go przeforsuje?
Społeczeństwo
Polaków jest coraz mniej. GUS podał nowe dane
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił