Taki sposób postępowania z substancjami psychotropowymi i odurzającymi przewiduje projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie podmiotów upoważnionych do przechowywania oraz niszczenia środków odurzających, substancji psychotropowych lub ich preparatów oraz prekursorów kategorii pierwszej, zabezpieczonych na potrzeby postępowania karnego, a także szczegółowego trybu i warunków ich przechowywania oraz niszczenia. Ministerstwo Zdrowia przekazało go właśnie do uzgodnień społecznych.
Nowe przepisy wskazują, że Straż Graniczna, Służba Celna oraz policja mają przechowywać narkotyki w sposób uniemożliwiający ich kradzież lub zniszczenie. Czyli w pomieszczeniu, w którym niebezpieczne substancje będą zamknięte w pancernej szafie bądź metalowej skrzynce. Ponadto wskazane w rozporządzeniu służby mają prowadzić ewidencję przychodu i rozchodu zgromadzonych środków odurzających i psychotropowych. Ich spis może mieć formę elektroniczną bądź papierową. Zatwierdzi ją wcześniej wojewódzki inspektor farmaceutyczny. Służby będą dokumentować taką ewidencję przez pięć lat od przejęcia narkotyków.
Przepisy rozporządzenia upoważniają także Straż Graniczną, Służbę Celną i policję do zniszczenia w razie potrzeby środków odurzających i psychotropowych. Takie uprawnienie będą miały także firmy, które zajmują się odzyskiem lub unieszkodliwianiem odpadów. W każdym jednak przypadku procedurę niszczenia będzie zatwierdzał wojewódzki inspektor farmaceutyczny. Niebezpieczne substancje mogą być unieszkodliwiane fizycznie lub chemicznie. Warunkiem jest, aby trwale zostały zniszczone.
[ramka]Etap legislacyjny
konsultacje społeczne[/ramka]