[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=307040][b]Ustawa z 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 56, poz. 458)[/b][/link] wprowadziła zasadnicze zmiany w organizacji prowadzenia rachunkowości samorządowych szkół i placówek oświatowych. Od 22 kwietnia 2009 r. obowiązuje nowe brzmienie jej art. 5 ust. 7 pkt 3.
Stanowi on obecnie, że do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności: „zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 – 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166037]ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (DzU z 2002 r. nr 76, poz. 694, ze zm.)[/link], i organizacyjnej szkoły lub placówki. Zmiana przepisu polega na dodaniu do zadań organu prowadzącego szkoły i placówki oświatowe prowadzenia rachunkowości szkół i placówek oświatowych.
[srodtytul]Zadanie dla skarbnika[/srodtytul]
Do czasu nowelizacji przytoczonego przepisu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C5023F7718B17DA02998308BA9D018CC?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link] obowiązywała generalna zasada, w myśl której każda jednostka sektora finansów publicznych, a więc także samorządowa szkoła i placówka oświatowa powinna prowadzić rachunkowość samodzielnie zgodnie z postanowieniami art. 2 ustawy o rachunkowości i § 3 w związku z § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A2D872722FCF4C5EB8FF3774630BD778?id=269285]rozporządzenia ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych[/link].
W praktyce w wielu jednostkach samorządu terytorialnego ignorowano ten obowiązek, powierzając prowadzenie rachunkowości szkół jednostkom obsługującym placówki oświatowe. Przepisy art. 5 ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty w obecnym brzmieniu ten stan rzeczy sankcjonują, jednak otwartą kwestią pozostaje sposób organizacji prowadzenia rachunkowości szkół i placówek oświatowych przez jednostki obsługi szkół lub inne jednostki.