Reklama

Jak liczyć poziom dopuszczalnego zadłużenia gmin

Będzie nowa zasada obliczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia. Aby mieścić się we wskaźnikach, warto oszczędzać już teraz

Publikacja: 16.11.2010 05:30

Jak liczyć poziom dopuszczalnego zadłużenia gmin

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 (nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu wynikająca z rozliczeń emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych). Zasada ta wynika z art. 242 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy o finansach publicznych[/link] i pierwszy raz ma zastosowanie do budżetów na 2011 r.

[b]Zakaz przekraczania wydatków bieżących o dochody bieżące nie obowiązuje tylko wówczas, gdy nie zostały przekazane w danym roku planowane środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi.[/b] Zakaz ten nie dotyczy również relacji między wydatkami a dochodami majątkowymi i nie odnosi się do ogólnej kwoty wydatków i dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że ustawa o finansach publicznych dopuszcza występowanie deficytu w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, i to zarówno na etapie planowania, jak i wykonywania budżetu.

Stosowanie art. 242 ustawy o finansach publicznych rodzi dla samorządów określone konsekwencje. Tak np. gmina nie będzie mogła w swoim planie finansowym na 2011 r. wskazać jako źródła pokrycia wydatków bieżących (np. na wynagrodzenia dla pracowników samorządowych czy na spłatę udzielonych poręczeń) kredytów i pożyczek.

Jest to zmiana istotna, ponieważ dotychczas ustawodawca nie określał rodzaju wydatków, które samorząd mógł finansować właśnie za pomocą pożyczek i kredytów. Obecnie obowiązuje zasada, że nowe zobowiązania mogą być zaciągane wyłącznie na pokrycie wydatków inwestycyjnych.

Reklama
Reklama

Jak wynika z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, rada (sejmik) nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym po roku budżetowym relacja łącznej kwoty przypadających w danym roku budżetowym:

- spłat rat kredytów i pożyczek (wraz z odsetkami),

- wykupów papierów wartościowych (wraz z odsetkami),

- potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji

– do planowanych dochodów ogółem budżetu przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów ogółem budżetu.

Przepis ten określa nowy sposób liczenia dopuszczalnego poziomu długu jednostki samorządu terytorialnego. [b]Obowiązywać będzie dopiero od 2014 r. Jednak samorządy już teraz powinny mieć go na uwadze. Poprawi to ich pozycję za trzy lata.[/b] Jak tego dokonać?

Reklama
Reklama

Przede wszystkim ograniczając wydatki bieżące i maksymalizując dochody. Można to stosunkowo łatwo osiągnąć poprzez wyprzedaż majątku, ale jest to źródło, z którego nie można czerpać w nieskończoność. Perspektywa roku 2014 to zatem kolejny powód do oszczędnego prowadzenia gospodarki finansowej.

[ramka][b]WSKAŹNIKI[/b]

[b]Dane do planów wieloletnich[/b]

Najważniejsze założenia przyjęte do budżetu państwa na 2011 r., które należy uwzględnić, przygotowując WPF:

- wzrost PKB o 3,5 proc.;

- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych o 2,3 proc.;

Reklama
Reklama

- przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej – 3359 zł;

- wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 3,7 proc.;

- przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej – zmiana o 1,9 proc.;

- stopa bezrobocia na koniec roku wyniesie 9,9 proc.

Ponadto w zakresie VAT uwzględnić należy planowany wzrost jego stawek oraz zwiększenie limitu rocznego uprawnia-jącego podatników do zwolnień z VAT z 50 tys. zł do 100 tys. złi do 150 tys. zł w 2011 r.[/ramka]

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 (nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu wynikająca z rozliczeń emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych). Zasada ta wynika z art. 242 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy o finansach publicznych[/link] i pierwszy raz ma zastosowanie do budżetów na 2011 r.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Prawnicy
Waldemar Żurek zabrał głos. Przestrzegł niektórych polityków
Prawnicy
Wszystkie wyzwania ministra Waldemara Żurka. Czy znajdzie plan B?
Sądy i trybunały
Małgorzata Manowska: Waldemar Żurek znalazł się na właściwym miejscu
Prawo rodzinne
Krótki żywot tablic alimentacyjnych. Zniknęły ze stron Ministerstwa Sprawiedliwości
Prawo dla Ciebie
Trafiła do domu pomocy społecznej bez swojej zgody. Co orzekł Trybunał?
Reklama
Reklama