Jak liczyć poziom dopuszczalnego zadłużenia gmin

Będzie nowa zasada obliczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia. Aby mieścić się we wskaźnikach, warto oszczędzać już teraz

Publikacja: 16.11.2010 05:30

Jak liczyć poziom dopuszczalnego zadłużenia gmin

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 (nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu wynikająca z rozliczeń emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych). Zasada ta wynika z art. 242 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy o finansach publicznych[/link] i pierwszy raz ma zastosowanie do budżetów na 2011 r.

[b]Zakaz przekraczania wydatków bieżących o dochody bieżące nie obowiązuje tylko wówczas, gdy nie zostały przekazane w danym roku planowane środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi.[/b] Zakaz ten nie dotyczy również relacji między wydatkami a dochodami majątkowymi i nie odnosi się do ogólnej kwoty wydatków i dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że ustawa o finansach publicznych dopuszcza występowanie deficytu w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, i to zarówno na etapie planowania, jak i wykonywania budżetu.

Stosowanie art. 242 ustawy o finansach publicznych rodzi dla samorządów określone konsekwencje. Tak np. gmina nie będzie mogła w swoim planie finansowym na 2011 r. wskazać jako źródła pokrycia wydatków bieżących (np. na wynagrodzenia dla pracowników samorządowych czy na spłatę udzielonych poręczeń) kredytów i pożyczek.

Jest to zmiana istotna, ponieważ dotychczas ustawodawca nie określał rodzaju wydatków, które samorząd mógł finansować właśnie za pomocą pożyczek i kredytów. Obecnie obowiązuje zasada, że nowe zobowiązania mogą być zaciągane wyłącznie na pokrycie wydatków inwestycyjnych.

Jak wynika z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, rada (sejmik) nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym po roku budżetowym relacja łącznej kwoty przypadających w danym roku budżetowym:

- spłat rat kredytów i pożyczek (wraz z odsetkami),

- wykupów papierów wartościowych (wraz z odsetkami),

- potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji

– do planowanych dochodów ogółem budżetu przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów ogółem budżetu.

Przepis ten określa nowy sposób liczenia dopuszczalnego poziomu długu jednostki samorządu terytorialnego. [b]Obowiązywać będzie dopiero od 2014 r. Jednak samorządy już teraz powinny mieć go na uwadze. Poprawi to ich pozycję za trzy lata.[/b] Jak tego dokonać?

Przede wszystkim ograniczając wydatki bieżące i maksymalizując dochody. Można to stosunkowo łatwo osiągnąć poprzez wyprzedaż majątku, ale jest to źródło, z którego nie można czerpać w nieskończoność. Perspektywa roku 2014 to zatem kolejny powód do oszczędnego prowadzenia gospodarki finansowej.

[ramka][b]WSKAŹNIKI[/b]

[b]Dane do planów wieloletnich[/b]

Najważniejsze założenia przyjęte do budżetu państwa na 2011 r., które należy uwzględnić, przygotowując WPF:

- wzrost PKB o 3,5 proc.;

- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych o 2,3 proc.;

- przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej – 3359 zł;

- wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej o 3,7 proc.;

- przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej – zmiana o 1,9 proc.;

- stopa bezrobocia na koniec roku wyniesie 9,9 proc.

Ponadto w zakresie VAT uwzględnić należy planowany wzrost jego stawek oraz zwiększenie limitu rocznego uprawnia-jącego podatników do zwolnień z VAT z 50 tys. zł do 100 tys. złi do 150 tys. zł w 2011 r.[/ramka]

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 (nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu jednostki samorządu wynikająca z rozliczeń emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych). Zasada ta wynika z art. 242 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=325303]ustawy o finansach publicznych[/link] i pierwszy raz ma zastosowanie do budżetów na 2011 r.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”