[link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2010/125/poz.842.htm]Ustawa z 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 125, poz. 842) [/link]wprowadziła dla gmin obowiązek tworzenia zespołu interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku przygotował wskazówki, jak je zakładać.
Tryb i sposób powoływania i odwoływania członków zespołu oraz szczegółowe warunki funkcjonowania powinna określić rada gminy w uchwale. [b]W skład zespołu mają wejść przedstawiciele pomocy społecznej, komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych oraz kuratorzy sądowi, ewentualnie prokuratorzy.[/b] Zespół powoływany jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta na podstawie zarządzeniu. Zarządzeniem będzie też dokonywana zmiana w składzie zespołu.
Pierwsze posiedzenie gminnego zespołu interdyscyplinarnego zwoła wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Jest na nim wybierany przewodniczący zespołu. Sposób wyboru przewodniczącego powinien być określony w uchwale rady gminy. Zwołanie kolejnych posiedzeń – nie rzadziej niż raz na trzy miesiące – jest obowiązkiem przewodniczącego.
Na mocy uchwały rady gminy przewodniczący zespołu powinien mieć także prawo tworzenia grup roboczych do rozwiązywania problemów przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach. Przewodniczący powoływałby je z własnej inicjatywy bądź na wniosek członków zespołu.