Gospodarka komunalna: odbierający odpady w nowym rejestrze

Nie zezwolenie, ale wpis do rejestru muszą uzyskać podmioty odbierające śmieci komunalne

Publikacja: 30.12.2011 06:50

Gospodarka komunalna: odbierający odpady w nowym rejestrze

Foto: www.sxc.hu

Nowe przepisy wprowadzone zmianą ustawy o czystości i porządku w gminach obowiązują na razie tylko tych, którzy dopiero decydują się podjąć działalność w zakresie odbierania śmieci.

Taka firma ma figurować w rejestrze w każdej gminie, w której prowadzi działalność. Jeśli więc zaczyna działalność i zamierza odbierać odpady w 15 gminach, to musi znaleźć się w 15 rejestrach.

Wniosek o wpis ma być złożony na piśmie i zawierać poza danymi przedsiębiorstwa także rodzaje odpadów komunalnych odbieranych przez podmiot.

Dołączyć trzeba będzie do tego dowód uiszczenia opłaty skarbowej, która ma wynosić 50 zł. Także oświadczenie o spełnieniu warunków do wykonywania działalności w zakresie odbioru śmieci. W oświadczeniu, którego treść określa nowelizowana ustawa, trzeba też potwierdzić prawdziwość danych wpisywanych do rejestru. Gmina nada przedsiębiorcy numer rejestrowy.

Gminy mają prowadzić rejestr w formie elektronicznej i zapewnić bezpieczeństwo figurujących w nim danych.

Ustawa daje też samorządowi możliwość usunięcia firmy z rejestru. Może to nastąpić nie tylko w sytuacjach określonych ustawą o swobodzie działalności gospodarczej. Także wtedy, gdy ktoś nie spełnia wymagań określonych dla odbierającego śmiecie czy trwale zaprzestał działalności. Z wykreśleniem musi się też liczyć ten podmiot, którego drugi raz przyłapano na przekazywaniu zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych czy pozostałości z sortowania do innych instalacji niż tzw. regionalnych.

Ci, którzy mają już wydane przez gminę zezwolenia, działają na dotychczasowych zasadach jeszcze przez cały 2012 rok. Są też zwolnieni z opłaty rejestrowej za wpis do rejestru. Ale jeżeli chcą rozszerzyć działalność o kolejną gminę, to muszą w niej wpisać się do rejestru.

Nadal też zezwolenia, a nie wpis do rejestru, obowiązują te podmioty, które zajmują się wywożeniem nieczystości płynnych z szamb i ich transportem. Na takiej samej zasadzie jak dotychczas funkcjonują też podmioty zajmujące się ochroną przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzeniem schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych. Ustawa, przynajmniej na razie, nie przewiduje dla nich wprowadzenia rejestrów zamiast zezwoleń.

Podstawa prawna:

- nowelizacja z 1 lipca 2011 r. (DzU nr 152, poz. 897)

Zobacz: Samorząd » Ustrój i kompetencje » Uchwały, decyzje, zezwolenia

Nowe przepisy wprowadzone zmianą ustawy o czystości i porządku w gminach obowiązują na razie tylko tych, którzy dopiero decydują się podjąć działalność w zakresie odbierania śmieci.

Taka firma ma figurować w rejestrze w każdej gminie, w której prowadzi działalność. Jeśli więc zaczyna działalność i zamierza odbierać odpady w 15 gminach, to musi znaleźć się w 15 rejestrach.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów