-Do takich wniosków doszedł WSA w Lublinie w wyrokiem z 23 lutego 2012 r. i uchwałę rady gminy obniżającą pensję wójta uchylił (sygn. akt III SA/Lu 785/11). Uznał bowiem, że uzasadnienie uchwały jest na tyle lakoniczne, że nie pozwala na dokonanie oceny zgodności tego aktu z prawem. Lubelski sąd podkreślił, że rada gminy jest wyłącznie legitymowana do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta, które może być przez nią na podstawie uchwały w trakcie sprawowania przez wójta mandatu (wykonywania stosunku pracy) jednostronnie modyfikowane. - Wątpliwości w tym przedmiocie zostały ostatecznie rozwiane - czytamy w uzasadnieniu. - Już to przez Sąd Najwyższy, w wyroku z 3 września 2008 r. (I PK 24/08), już to przez NSA, w wyroku z 12 marca 20-10 r. (II OSK 14/10). W wyrokach tych sądy potwierdziły, że rada ma prawo obniżyć pensję wójtowi, i to bez jego zgody.
- Uprawnienie rady gminy do ustalenia (obniżenia) wójtowej pensji, nie jest arbitralne w tym znaczeniu, że może nastąpić wyłącznie w granicach ściśle określonych przepisami prawa, w szczególności ustawy o pracownikach samorządowych i rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych - czytamy w uzasadnieniu.
- Ponadto w przypadku zmiany tego wynagrodzenia, w szczególności jego obniżenia, uchwała rady podlega kontroli zarówno sądu administracyjnego, jak i sądu powszechnego (sądu pracy) -podkreślił skład orzekający w sprawie.
Skoro zatem uchwała rady gminy w przedmiocie obniżenia wysokości wynagrodzenia wójta poddana została kognicji sądów administracyjnych, która dokonywana jest pod kątem jej legalności, to aby kontrola ta w ogóle była możliwa, nie zaś iluzoryczna, uchwała w tym przedmiocie musi zawierać uzasadnienie, które pozwoliłoby na ocenę jej legalności. Za takim stanowiskiem przemawiają -zdaniem sądu - również istotne ograniczenia dowodowe jakie mają miejsce w postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
-W dotychczasowym orzecznictwie na tle rozwiązania z radnym stosunku pracy zwrócono uwagę, że uchwała rady gminy w przedmiocie wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, powinna zawierać uzasadnienie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 czerwca 2006 r., II OSK 410/06 – Wokanda 2006/11/37). -Odnieść to – w ocenie sądu – należy również do uchwały rady gminy w przedmiocie obniżenia wynagrodzenia wójta. A to z tego względu, że wymóg działania na podstawie prawa, w połączeniu z zasadą zaufania, rodzi po stronie organów władzy publicznej obowiązek motywowania jej rozstrzygnięć. -Obowiązek taki jest zaliczany do standardów demokratycznego państwa prawnego. Wymóg motywowania uchwał rady gminy jest też elementem zasady jawności działania władzy publicznej. Działanie organu władzy publicznej mieszczące się w jego prawem określonych kompetencjach, ale noszące znamiona arbitralności i nie poddające się kontroli i nadzorowi, nie może być uznane za zgodne z prawem -czytamy w uzasadnieniu wyroku.