Rada musi uzasadnić dlaczego obniża wójtowi pensję

Uchwałę w sprawie obniżenia wynagrodzenia wójta radni muszą rzetelnie uzasadnić inaczej sąd może uznać, że jest ona sprzeczna z prawem, a tym samym nieważna

Publikacja: 20.03.2012 15:18

Rada musi uzasadnić dlaczego obniża wójtowi pensję

Foto: www.sxc.hu

-Do takich wniosków doszedł WSA w Lublinie w wyrokiem z 23 lutego 2012 r. i uchwałę rady gminy obniżającą pensję wójta uchylił (sygn. akt III SA/Lu 785/11). Uznał bowiem, że uzasadnienie uchwały jest na tyle lakoniczne, że nie pozwala na dokonanie oceny zgodności tego aktu z prawem. Lubelski sąd podkreślił, że rada gminy jest wyłącznie legitymowana do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta, które może być przez nią na podstawie uchwały w trakcie sprawowania przez wójta mandatu (wykonywania stosunku pracy) jednostronnie modyfikowane. - Wątpliwości w tym przedmiocie zostały ostatecznie rozwiane - czytamy w uzasadnieniu. - Już to przez Sąd Najwyższy, w wyroku z 3 września 2008 r. (I PK 24/08), już to przez NSA, w wyroku z 12 marca 20-10 r. (II OSK 14/10). W wyrokach tych sądy potwierdziły, że rada ma prawo obniżyć pensję wójtowi, i to bez jego zgody.

- Uprawnienie rady gminy do ustalenia (obniżenia) wójtowej pensji, nie jest arbitralne w tym znaczeniu, że może nastąpić wyłącznie w granicach ściśle określonych przepisami prawa, w szczególności ustawy o pracownikach samorządowych i rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych - czytamy w uzasadnieniu.

- Ponadto w przypadku zmiany tego wynagrodzenia, w szczególności jego obniżenia, uchwała rady podlega kontroli zarówno sądu administracyjnego, jak i sądu powszechnego (sądu pracy) -podkreślił skład orzekający w sprawie.

Skoro zatem uchwała rady gminy w przedmiocie obniżenia wysokości wynagrodzenia wójta poddana została kognicji sądów administracyjnych, która dokonywana jest pod kątem jej legalności, to aby kontrola ta w ogóle była możliwa, nie zaś iluzoryczna, uchwała w tym przedmiocie musi zawierać uzasadnienie, które pozwoliłoby na ocenę jej legalności. Za takim stanowiskiem przemawiają -zdaniem sądu - również istotne ograniczenia dowodowe jakie mają miejsce w postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

-W dotychczasowym orzecznictwie na tle rozwiązania z radnym stosunku pracy zwrócono uwagę, że uchwała rady gminy w przedmiocie wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, powinna zawierać uzasadnienie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 czerwca 2006 r., II OSK 410/06 – Wokanda 2006/11/37). -Odnieść to – w ocenie sądu – należy również do uchwały rady gminy w przedmiocie obniżenia wynagrodzenia wójta. A to z tego względu, że wymóg działania na podstawie prawa, w połączeniu z zasadą zaufania, rodzi po stronie organów władzy publicznej obowiązek motywowania jej rozstrzygnięć. -Obowiązek taki jest zaliczany do standardów demokratycznego państwa prawnego. Wymóg motywowania uchwał rady gminy jest też elementem zasady jawności działania władzy publicznej. Działanie organu władzy publicznej mieszczące się w jego prawem określonych kompetencjach, ale noszące znamiona arbitralności i nie poddające się kontroli i nadzorowi, nie może być uznane za zgodne z prawem -czytamy w uzasadnieniu wyroku.

Taki pogląd jest konsekwentnie reprezentowany także w późniejszym orzecznictwie sądów administracyjnych (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 września 2010 r., sygn. II OSK 723/10 i przywołane tam orzecznictwo).

W ocenie lubelskiego sądu, nie tylko całkowity brak uzasadnienia uchwały o obniżeniu wójtowi wynagrodzenia, ale również lakoniczność takiego uzasadnienia, która powoduje, że uchwała tego rodzaju nie poddaje się kontroli sądowej pod względem legalności (zgodności z prawem), połączona z brakiem udokumentowania zasadności podjęcia uchwały – wyklucza możliwość oceny legalności takiego aktu. W konsekwencji uchwała nie jest zgodna z prawem, gdyż pozostaje w sprzeczności z zasadami wyrażonymi w art. 2 i 7 Konstytucji RP.

Lubelski wyrok nie jest prawomocny.

-Do takich wniosków doszedł WSA w Lublinie w wyrokiem z 23 lutego 2012 r. i uchwałę rady gminy obniżającą pensję wójta uchylił (sygn. akt III SA/Lu 785/11). Uznał bowiem, że uzasadnienie uchwały jest na tyle lakoniczne, że nie pozwala na dokonanie oceny zgodności tego aktu z prawem. Lubelski sąd podkreślił, że rada gminy jest wyłącznie legitymowana do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta, które może być przez nią na podstawie uchwały w trakcie sprawowania przez wójta mandatu (wykonywania stosunku pracy) jednostronnie modyfikowane. - Wątpliwości w tym przedmiocie zostały ostatecznie rozwiane - czytamy w uzasadnieniu. - Już to przez Sąd Najwyższy, w wyroku z 3 września 2008 r. (I PK 24/08), już to przez NSA, w wyroku z 12 marca 20-10 r. (II OSK 14/10). W wyrokach tych sądy potwierdziły, że rada ma prawo obniżyć pensję wójtowi, i to bez jego zgody.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów