Rada musi uzasadnić dlaczego obniża wójtowi pensję

Uchwałę w sprawie obniżenia wynagrodzenia wójta radni muszą rzetelnie uzasadnić inaczej sąd może uznać, że jest ona sprzeczna z prawem, a tym samym nieważna

Publikacja: 20.03.2012 15:18

Rada musi uzasadnić dlaczego obniża wójtowi pensję

Foto: www.sxc.hu

-Do takich wniosków doszedł WSA w Lublinie w wyrokiem z 23 lutego 2012 r. i uchwałę rady gminy obniżającą pensję wójta uchylił (sygn. akt III SA/Lu 785/11). Uznał bowiem, że uzasadnienie uchwały jest na tyle lakoniczne, że nie pozwala na dokonanie oceny zgodności tego aktu z prawem. Lubelski sąd podkreślił, że rada gminy jest wyłącznie legitymowana do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta, które może być przez nią na podstawie uchwały w trakcie sprawowania przez wójta mandatu (wykonywania stosunku pracy) jednostronnie modyfikowane. - Wątpliwości w tym przedmiocie zostały ostatecznie rozwiane - czytamy w uzasadnieniu. - Już to przez Sąd Najwyższy, w wyroku z 3 września 2008 r. (I PK 24/08), już to przez NSA, w wyroku z 12 marca 20-10 r. (II OSK 14/10). W wyrokach tych sądy potwierdziły, że rada ma prawo obniżyć pensję wójtowi, i to bez jego zgody.

- Uprawnienie rady gminy do ustalenia (obniżenia) wójtowej pensji, nie jest arbitralne w tym znaczeniu, że może nastąpić wyłącznie w granicach ściśle określonych przepisami prawa, w szczególności ustawy o pracownikach samorządowych i rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych - czytamy w uzasadnieniu.

- Ponadto w przypadku zmiany tego wynagrodzenia, w szczególności jego obniżenia, uchwała rady podlega kontroli zarówno sądu administracyjnego, jak i sądu powszechnego (sądu pracy) -podkreślił skład orzekający w sprawie.

Skoro zatem uchwała rady gminy w przedmiocie obniżenia wysokości wynagrodzenia wójta poddana została kognicji sądów administracyjnych, która dokonywana jest pod kątem jej legalności, to aby kontrola ta w ogóle była możliwa, nie zaś iluzoryczna, uchwała w tym przedmiocie musi zawierać uzasadnienie, które pozwoliłoby na ocenę jej legalności. Za takim stanowiskiem przemawiają -zdaniem sądu - również istotne ograniczenia dowodowe jakie mają miejsce w postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

-W dotychczasowym orzecznictwie na tle rozwiązania z radnym stosunku pracy zwrócono uwagę, że uchwała rady gminy w przedmiocie wyrażenia zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy, powinna zawierać uzasadnienie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 czerwca 2006 r., II OSK 410/06 – Wokanda 2006/11/37). -Odnieść to – w ocenie sądu – należy również do uchwały rady gminy w przedmiocie obniżenia wynagrodzenia wójta. A to z tego względu, że wymóg działania na podstawie prawa, w połączeniu z zasadą zaufania, rodzi po stronie organów władzy publicznej obowiązek motywowania jej rozstrzygnięć. -Obowiązek taki jest zaliczany do standardów demokratycznego państwa prawnego. Wymóg motywowania uchwał rady gminy jest też elementem zasady jawności działania władzy publicznej. Działanie organu władzy publicznej mieszczące się w jego prawem określonych kompetencjach, ale noszące znamiona arbitralności i nie poddające się kontroli i nadzorowi, nie może być uznane za zgodne z prawem -czytamy w uzasadnieniu wyroku.

Taki pogląd jest konsekwentnie reprezentowany także w późniejszym orzecznictwie sądów administracyjnych (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 września 2010 r., sygn. II OSK 723/10 i przywołane tam orzecznictwo).

W ocenie lubelskiego sądu, nie tylko całkowity brak uzasadnienia uchwały o obniżeniu wójtowi wynagrodzenia, ale również lakoniczność takiego uzasadnienia, która powoduje, że uchwała tego rodzaju nie poddaje się kontroli sądowej pod względem legalności (zgodności z prawem), połączona z brakiem udokumentowania zasadności podjęcia uchwały – wyklucza możliwość oceny legalności takiego aktu. W konsekwencji uchwała nie jest zgodna z prawem, gdyż pozostaje w sprzeczności z zasadami wyrażonymi w art. 2 i 7 Konstytucji RP.

Lubelski wyrok nie jest prawomocny.

-Do takich wniosków doszedł WSA w Lublinie w wyrokiem z 23 lutego 2012 r. i uchwałę rady gminy obniżającą pensję wójta uchylił (sygn. akt III SA/Lu 785/11). Uznał bowiem, że uzasadnienie uchwały jest na tyle lakoniczne, że nie pozwala na dokonanie oceny zgodności tego aktu z prawem. Lubelski sąd podkreślił, że rada gminy jest wyłącznie legitymowana do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta, które może być przez nią na podstawie uchwały w trakcie sprawowania przez wójta mandatu (wykonywania stosunku pracy) jednostronnie modyfikowane. - Wątpliwości w tym przedmiocie zostały ostatecznie rozwiane - czytamy w uzasadnieniu. - Już to przez Sąd Najwyższy, w wyroku z 3 września 2008 r. (I PK 24/08), już to przez NSA, w wyroku z 12 marca 20-10 r. (II OSK 14/10). W wyrokach tych sądy potwierdziły, że rada ma prawo obniżyć pensję wójtowi, i to bez jego zgody.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem